Cherie Skrevet 12. mai 2005 #1 Skrevet 12. mai 2005 Kan de som vet hva det er beskrive det for meg? Hvordan går man frem når man trener til det osv?
Gjest Gjesta Skrevet 12. mai 2005 #2 Skrevet 12. mai 2005 Wow........... du spør omfattende Rundering er søk etter personer (skadet/døde i reallife). Redningshundene runderer når de søker etter folk som de ikke vet hvor har gått og blitt borte. Det fins en konkurranseform av dette også som er mer begrensende enn de som kun driver med redning. Tenk deg at du går på en sti. Hunden skal søke i området 50 meter ut på hver side av stien......... hele området skal være sjekket. For at hunden skal greie det må den bruke nesa i været (ikke gå spor langs bakken). For å starte innlæring av dette vil jeg anbefale at du har med deg folk som kan dette - slik at hunden din ikke lærer seg å finne et spor og derav finne figuranten (personen som har gjemt seg). Her må du ta i betraktning vind og fuktighet........ alt som påvirker "ferten" av figuranten. Anbefaler deg og lese bøker og få et helhetsbilde av dette. Dette var en veldig kort forklaring
Cherie Skrevet 12. mai 2005 Forfatter #3 Skrevet 12. mai 2005 er det vanskelig å lære en hund dette om den har gått en del spor tidligere?
Gjest Gjesta Skrevet 12. mai 2005 #4 Skrevet 12. mai 2005 Nei, det er ikke vanskelig - men du må være bevisst hvordan du legger opp "løypa" - når du skal lære inn dette. Poenget, glemte det i stad, er jo at bikkja skal melde til deg når den finner en figurant. Da har du to alternativ: Halsmelding (hunden setter seg ned hos figuranten og gir hals til fører kommer) eller ved å ta bittet som henger i halsbåndet i munnen og returnere til fører for så å bli koblet til langline og løpe sammen med fører ut til figurant igjen. Meldingsbiten er det du starter med. Enten du vil lære hunden å sette seg ned og gi hals ved en godt synlig figurant eller og løpe til figurant, få bittet i munnen og så returnere til fører før dere alle samles hos figurant og har lek. Når det kommer til selve innlæringen av søket så må man være bevisst "ferten" - hvilken vei blåser det og er det fuktig er det mer fert. Da er det viktig og ha en figurant som vet hva han gjør - ikke gå rett ut og gjemme seg - men går en omvei som tilsier at sporet ikke blir funnet. Så er det viktig at du står med hunden i motvind mot figuranten slik at hunden kjenner i lufta ferten av figuranten slik at ikke hunden løper for å finne spor men har ferten av figuranten i lufta. Dette kaller vi og "ta figuranten på overværet" - dvs ikke spor. Jeg vil ikke anbefale deg og tukle med dette alene. Legger du mye tid og jobb i dette uten og vite helt hva du driver med så kan du fort overse ting/tolke ting og rett og slett ikke ha oversikten over alt og derav lære inn feil og det kan ofte være vanskeligere å komme bort fra. Som du sikkert skjønner er ikke rundering noe du kan trene alene. Det er vanlig og trene med ca. 5 ekvipasjer - hvorpå man tar en og en hund av gangen og har nok folk til å korrigere/rette feil og figuranter og bruke.
Gjest Gjesta Skrevet 12. mai 2005 #5 Skrevet 12. mai 2005 Jeg tror ikke det fins mange av hunder i bruks som kun går spor eller kun går rundering........ De gjør det som regel bra i begge klasser - men så har det noe med individer og hva hundene trives med. Spor er jo enklere å trene fordi de kan du legge selv for siden og å gå fremmed spor - men har du fått inn fremmedspor så kan du allikevel lage egne spor med forskjellige utfordringer og jobbe videre. Spor er ikke like ressurskrevende som rundering.
Cherie Skrevet 12. mai 2005 Forfatter #6 Skrevet 12. mai 2005 tusen takk. Jeg skal ikke begynne å rote med sånt selv, men jeg ville mest vite om det var noe for min hund. Om det var noe jeg kunne tenke meg å ta et kurs på liksom.....
Gjest Gjesta Skrevet 12. mai 2005 #7 Skrevet 12. mai 2005 Det er en kjempe morsom øvelse. Men det krever kontroll på hunden. En kommer ingen vei med rundering uten lydighet og en viss kontroll. Du skal kunne styre hunden i retning uten å ta i den osv. Men det er kjempe spennende øvelse for fører og hund når en begynner og få forståelse av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå