Gå til innhold

Hvordan forholde seg til folk som jobber hjemme hos deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøres av meg når det er folk innom for å gjøre ting i huset. For eksempel teknikere som ordner med antenne til TVen (de måtte komme noen ganger for å få fiksa det de skulle), eller hvis man trenger rørlegger, elektriker osv. 

Tilbyr man de kaffe eller noe annet å drikke? Sitter man der mens de holder på? Bedriver man small talk? Eller bare lar man de være helt i fred?

Jeg har prøvd å være litt opptatt på kjøkkenet og sånn, for jeg vet virkelig ikke hvordan jeg forholder meg til sånt, haha. 

Anonymkode: 17d1e...19e

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å gjøre husarbeid eller noe og bare passe på at jeg ikke går i veien for dem. Hvis de holder på en stund, spør jeg om de vil ha kaffe eller et glass vann e.l., men jeg fortsetter med .mitt mens de evt. drikker kaffen. Det er greit å veksle noen ord uten at man trenger å prate hele tiden. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg lar vel de 'bestemme', innbyr de til samtale,prater jeg selvsagt med dem. Andre igjen vil åpenbart bare få jobben gjort uten noe snikksnakk,så da holder jeg på med mitt. Jeg tilbyr vanligvis ikke kaffe.

Endret av Chantielle
  • Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Roci skrev:

Jeg pleier å gjøre husarbeid eller noe og bare passe på at jeg ikke går i veien for dem. Hvis de holder på en stund, spør jeg om de vil ha kaffe eller et glass vann e.l., men jeg fortsetter med .mitt mens de evt. drikker kaffen. Det er greit å veksle noen ord uten at man trenger å prate hele tiden. 

Dette pleier jeg også å gjøre. Greit å holde seg “i nærheten” i tilfellet de lurer på noe. 

Anonymkode: a6fce...0f1

• Liker 1
Skrevet

Hater det.  Takler dårlig fremmede i huset mitt.

• Liker 9
Skrevet

Driver med husarbeid eller diller på PCen i et annet rom enn det de er i. Går aldri oppå dem. Tilbyr vann, kaffe eller te. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg setter meg i sofanen med laptop`en. Da er jeg tilgjengelig, kikker opp av og til, viser jeg er tilstede og følger med, men det skaper en distanse, så de får jobbe og prate seg imellom i fred.

Anonymkode: 9bb5b...d48

• Liker 2
Skrevet

Jeg gjør de tingene jeg normalt ville gjort om de ikke var der. Om det er langvarig arbeid så lufter jeg gjerne hunden. Pleier å sette frem en karaffel med vann + glass og si at de bare må forsyne seg.  Småprater gjerne litt i begynnelsen og når de skal dra, ellers lar jeg dem jobbe i fred og gir beskjed om at de gjerne må skru på radioen om de ønsker musikk til jobben :) 

• Liker 2
Skrevet

Jeg lar de holde på i fred, så går jobben fort og greit. Jeg slipper de inn, viser de stedet de skal til og setter meg ved pcen min for å jobbe videre med mitt. Har en del venner som jobber som elektrikere osv og de klager alltid når de jobber hos folk som hele tiden skal sitte og følge med på dem i flere timer, blir vanskelig å konsentrere seg om jobben når man hele tiden blir forstyrret og føler man blir stirret ned og passet på.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Tilbyr de nytraktet kaffe eller annen drikke, snakker om det de skal gjør også får de jobbe i fred. Sier i fra hvor jeg befinner meg og at det bare er å spørre om det er noe de lurer på. 

Alltid opplevd hyggelige folk og får alltid skryt for kaffen min <3 

Endret av Antoinette
  • Liker 2
Skrevet

Jeg pussler bare med mitt. Noen er snakkesalige, så da slår jeg av en prat. Men jeg er ikke noen ryggsekk, som enkelte er når det kommer noen som skal fikse noe. 

Om jobben tar en hel dag eller mere, som elektrikerjobben gjorde, så tilbød jeg kaffe etter at de hadde spist frokosten sin og etter lunsjpausa. 

Anonymkode: c6f7c...28f

Skrevet

Lar dem være i fred der de jobber, men er i nærheten hvis de trenger å si eller spørre om noe.

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøres av meg når det er folk innom for å gjøre ting i huset. For eksempel teknikere som ordner med antenne til TVen (de måtte komme noen ganger for å få fiksa det de skulle), eller hvis man trenger rørlegger, elektriker osv. 

Tilbyr man de kaffe eller noe annet å drikke? Sitter man der mens de holder på? Bedriver man small talk? Eller bare lar man de være helt i fred?

Jeg har prøvd å være litt opptatt på kjøkkenet og sånn, for jeg vet virkelig ikke hvordan jeg forholder meg til sånt, haha. 

Håndtverkeren er der for å gjøre en jobb. Du betaler timepris for hert minutt han er der, vil du betale en formue for at han skal sette seg ned og drikke kaffe med deg? 

Ditt hjem er jåndtverkerens arbeidssted de minuttene han er der. Vær høflig, ja han jobbe i fred, og hold på med dine egne ting. Men vær tilgjengelig om han må spørre degmom noe. Det heter å opptre proefsjonelt. Han er ikke din venn som kommer på hyggelig besøk.

Anonymkode: 55a79...102

• Liker 6
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håndtverkeren er der for å gjøre en jobb. Du betaler timepris for hert minutt han er der, vil du betale en formue for at han skal sette seg ned og drikke kaffe med deg? 

Ditt hjem er jåndtverkerens arbeidssted de minuttene han er der. Vær høflig, ja han jobbe i fred, og hold på med dine egne ting. Men vær tilgjengelig om han må spørre degmom noe. Det heter å opptre proefsjonelt. Han er ikke din venn som kommer på hyggelig besøk.

Anonymkode: 55a79...102

Nå var det ikke akkurat et kaffeslabberas jeg tenkte på 😂 Mer det å sette frem kanne og kopp, hvis de ville hatt en tår.

• Liker 1
Skrevet

Har heldigvis kun måtte slippe inn arbeidere et pr ganger, og da sier jeg bare at det er Pepsi Max bokser i kjøleskapet om de vil ha, så spør jeg om det er greit at jeg går ut og lufter hunden 

Skrevet
På 19.8.2019 den 19.34, AnonymBruker skrev:

Nå var det ikke akkurat et kaffeslabberas jeg tenkte på 😂 Mer det å sette frem kanne og kopp, hvis de ville hatt en tår.

Jeg har satt frem kaffe og vann om de skal være der lenger. De drikker mens de jobber og setter seg ikke ned som brukeren over hevder. Etter det har jeg gått inn i ett annet rom og lest bok eller noe.

Anonymkode: b6cbc...c21

• Liker 1
Skrevet

Her hos meg er det aldri noen servering av noe slag. De er der for å gjøre en jobb. Jeg snakker/spør litt
om de de skal gjøre, men ellers får de være i fred, akkurat som jeg vil være i fred og ikke småprate
om løst og fast. Har noen dårlige erfaringer på det området hvor reparatøren gikk omkring i min bolig
og kommenterte hvordan jeg hadde det og utsikten og alt annet enn det han var der for. Jeg kokte innvendig
for jeg syns han oppførte seg ugreit og tok seg til rette, men kunne ikke kaste ham ut heller akkurat. 
Vedlikehold/befaring/reparasjoner med fremmede folk i hjemmet er nettopp dette og ingen sosial setting for meg.
Er en riktig uheldig kjenner vi felles folk og besøket skal snakke masse om antatt felles ting. Jeg er ikke interessert. 

Takk for at du fikser tingene mine liksom, men gjør jobben effektivt og stille....og ha en god dag videre. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

men gjør jobben effektivt og stille....

Oi, du er kravstor. Noen jobber bråker som det ville helvete. Hva gjør du da?

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)
På 19.8.2019 den 18.50, Jerry Lee skrev:

Hater det.  Takler dårlig fremmede i huset mitt.

Samme her.

Tilbyr de ingen servering, snakker bare til dem om det er noe jeg må si angående det de skal fikse, eller de spør om noe.

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet
15 minutter siden, Antoinette skrev:

Oi, du er kravstor. Noen jobber bråker som det ville helvete. Hva gjør du da?

:)  Jeg har ikke hatt slike bråkete slagbor-reparatørjobber som skulle bli gjort noen gang, så det var vel heller vanlige reparasjoner som normalt sett er stille som jeg mente. Ellers bråker maskiner som de vil. Jeg er ikke  ille. ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...