Gå til innhold

Hvor mange laken trenger man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har familien bytta sengepark, vi voksne har bestilt oss 180 cm-seng og jentungen skal få seg «stor jente-seng» på 90x200 cm. Ser at KID har 50% på laken nå, så tenkte å slå til mens vi venter på leveransen.

Men hvor mange laken trenger vi egentlig?

Tror vi har 4 laken til den gamle 160-senga, men det var jo egentlig ikke nødvendig med så mange. Vel og merke så kommer det en ny baby til jul, og jeg syns å huske vi vaska mye sengetøy når storesøster var baby (hei, gulpebaby!)

Og jentungen? Hun har klart seg med 3 laken til nå, men da har vi vasket med en gang et har vært skittent sånn at vi er parat til netter med sengevæting og oppkast.

Hvor mange laken har du til hver seng?

Anonymkode: 2fb49...bf9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2 per seng. Altså et på senga og et på snora eller i skapet. Kjøp heller færre i god kvalitet enn mange i dårlig, intet er verre enn billig bomull mot huden når en skal slappe av og sove.

Har en ordentlige tørkeforhold eller tørketrommel er 1 per (voksen) seng nok. Da vasker en bare morgen og tar på kveld.

Anonymkode: 67d9b...a93

• Liker 8
Skrevet

Minimum 3 sett sengtøy til hver seng. Uhell sker,. Og kan skje to ganger på kort tid at et barn kaster opp i sengen.

Anonymkode: 6b84a...ae1

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2 per seng. Altså et på senga og et på snora eller i skapet. Kjøp heller færre i god kvalitet enn mange i dårlig, intet er verre enn billig bomull mot huden når en skal slappe av og sove.

Har en ordentlige tørkeforhold eller tørketrommel er 1 per (voksen) seng nok. Da vasker en bare morgen og tar på kveld.

Enig i dette. Har selv bare to. Litt flekker har det blitt, som ikke går av i vask, men det gjør ikke noe. Bor alene. Men var litt teit å drikke te, og spise mat på senga.

Anonymkode: 230d1...113

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minimum 3 sett sengtøy til hver seng. Uhell sker,. Og kan skje to ganger på kort tid at et barn kaster opp i sengen.

Anonymkode: 6b84a...ae1

Men en har da vaskbar madrassebeskytter på barns madrasser. At ungen en natt må sove på denne er ikke krise, liksom. Man tar den jo bare av og vasker den. Og er man virkelig tom for laken etter 5 runder oppkast så slenger man noe annet over - strandhåndduker er supre til formålet. Eller lakenet fra gjestesenga, eller et nyvasket et som tilhører en annen seng. 

Å kjøpe masse ting "i tilfelle" situasjoner en havner oppi bare et par ganger årlig fremstår som sløsing både med plass, penger og ressurser. 

• Liker 11
Skrevet

Jeg tror vi har fem laken til hver seng her, men vi har bare en 140 seng på gjesterommet og en 180 seng på vårt soverom.
Bruker jerseylaken, sånne med strikk, for da kan du vippe lakenet helt under madrassen i alle hjørner.

Skrevet

Vi trenger færre laken nå som vi har tørketrommel enn da vi ikke hadde det. Sengetøy-vaska tørker så dårlig på snor her at vi måtte prioritere å vaske klær. :fnise: Tror vi har 6 stykker (kun 1 dobbeltseng her).

Anonymkode: 56d63...292

Skrevet

Er jo greit med flere enn to selv om man har tørketrommel. Ellers blir de fort slitt og du må uansett bytte ut oftere. Greit med noen å bytte på med. Matche farge til sengetøyet.

Anonymkode: ac144...17e

• Liker 4
Skrevet (endret)

Tror jeg har fire eller fem sett sengetøy/laken i min en-kvinnes-husholdning. Det hender det tar litt tid før det bli vasket (fellesvaskeri), det hender jeg har overnattingsgjester på kort varsel - det er greit å ha litt å gå på. Sengetøy er jo uansett ikke ferskvare, det skader ikke om man har liggende et par ekstra sett som blir lite brukt. Den gangen jeg hadde kastet gammel og slitt uten å kjøpe nytt og plutselig sto uten rent laken til en overnattingsgjest var ikke så festlig...

Endret av Daria
Skrevet

2, toppen 3.

Anonymkode: 84df2...dfa

Skrevet

Egentlig trenger man vel ikke mer enn to pr seng. 

Vi har flere, men mange brukes jo aldri. Opptar unødvendig plass. 

Skrevet

Vi har tre laken til dobbeltsenga vår og to til hver av sengene på gjesterommet. Vi har ingen barn. Jeg synes den mengden vi har er passe.

Vi KUNNE nok klart oss med to sett til dobbeltsenga og kun ett til hver av gjestesengene, men jeg ser ingen grunn til å ha færrest mulig, men å ha passe mange. Vi bruker dem til de er utslitt uansett. Når man må begynne å ligge på madrasstrekket eller bruke strandhåndkler (som jeg for øvrig ikke eier) har man for få. 

Hadde jeg vært TS ville jeg kjøpt to til dobbeltsenga og tre til barnet til å begynne med. Siden det stadig vekk er tilbud hos Princess, Kid og de andre leverandørene, er det ikke verre enn at man supplerer neste gang de har salg hvis det skulle vise seg å være for snaut. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har to for hver sengebredde i huset, og tørketrommel, så det er mer enn nok. Samme med dyner, har to trekk til dobbeltdyna, og tre sett til 2+2 enkeltdyner. Også har jeg noe rester fra gamle sett til krisesituasjoner, tror det er to laken som egentlig ikke passer til sengene, men kan legges oppå dersom katten har spydd, og ett eller to dynetrekk ekstra, som ikke matcher noe annet. 

Anonymkode: bd442...2bc

Skrevet

Vi har stor voksenseng og rådyre laken, mengde vel bare to stk om gangen. Kjøper nye NPR utslitt.

Til to barn/ungdommer + gjester har vi vel totalt 8 laken, eller noe sånt.

Skrevet

Alle som ikke tisser på seg trenger to sett per seng. 

Anonymkode: 3bd59...a18

Skrevet

Jeg har mye mer enn 2 sengesett og 2 laken, og jeg har tørketrommel.

2 må være et absolutt minimum, så for å slippe å have i en situasjon hvor det er absolutt nødvendig å vaske/tørke laken før man får lagt seg, så ville jeg sagt 3. 

Start med 2 og så kjøper du litt flere når det er tilbud eller kampanje på sengetøy :) 

Anonymkode: eacd9...301

• Liker 1
Gjest padawan
Skrevet

Med en liten en på vei ville jeg kjøpt ekstra laken til voksensengen også. Og ikke glem madrassbeskyttere til både voksenseng og barnesenger. 

Skrevet

Vi har flere sett, men vi hadde strengt talt klart oss med 1 pr. seng.  Jeg tar av når jeg kommer hjem fra jobb, vasker og tørketromler, så legger jeg det på før vi legger oss. Jeg må inrømme at dette er litt latmanns-ordning. Jeg kan ikke fordra å legge sammen sengetøy. Kanskje en gang i året finner jeg frem noe annet for forandringens skyld.

Skrevet

Jeg har 3 til min seng (bor alene), men hadde vel strengt tatt klart meg med 2. Jeg har ikke tørketrommel, så jeg må ha et å bytte med når det andre er til vask.

Skrevet

Tusen takk for mange innspill og svar! Har i første omgang kjøpt 3 til vår seng – mest fordi jeg ikke klarte bestemme meg! Det er så mange deilige og myke kvaliteter i butikken. Endte med ett i egyptisk bomull, ett i flanell og ett i sateng i fine, duse farger. Og så fant jeg noen tykke, myke bomullslaken til lillemor, så foreløpig har hun to stykk – så kan vi heller supplere etter hvert :) 

TS

Anonymkode: 2fb49...bf9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...