AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #1 Skrevet 19. august 2019 Lang historie kort: Er utdannet hjelpepleier i 2005. Kan ikke stå i det yrket pga helsen. Har vært i nav-systemet noen år og endelig fått godkjent omskolering. Studiet jeg skal søke har jeg nok realkompetanse til å komme inn på. Men jeg var for sen med å søke så i år gikk det i vasken. Må søke neste år. Nav foreslo at jeg kunne ta påbygg til generell studiekompetanse i vinter for å være sikker på at jeg har kompetanse. Sa meg enig i det. Tar det som privatist, og skal få generell studiekompetanse med 23/5 regelen. Da mangler jeg endel norsk, historie, narurfag og matte. Har kjøpt disse pensumbøkene til påbygg. So far so good. Men jeg finner ikke eksamensdatoer noen plass! Hverken på udur eller vigo ikt. Planen var å ta to fag i høst og to til våren. Vil eksamensdatoene vises i privatistweb fra 1.sept?? Og så kommer vi til eksamen.. Hvordan foregår dette? Er ikke så voldsomt teknisk av meg. Nærmer meg 40 så alt dette er fryktelig skremmende. Sliter med å komme igang, fordi eksamene gir meg en klump i magen. Pc har jeg ikke, bruker kun ipad og iphone. MÅ jeg ha pc på eksamen? Må jeg i såfall ha skriveprogram på den? Hvordan gjøres det med besvarelsen? Må den printes, sendes over nett eller hva gjør jeg? Da jeg tok eksamen for 13 år siden var det på papir.. Matteeksamen står det blandt annet at det er krav om pc... hvilke programmer må jeg ha til det? Føler megså dum! Vet jo ikke noe jo! Føler ikke jeg har noen å spørre heller. Nav-veilederen min har sluttet og jeg venter på en ny. Kan sende mld i aktivitetsplanen men den som svarer har neppe like inngående kunnskap om saken min som tidligere veileder. Kan noen komme med noen råd og tips ang det jeg nå har skrevet? Føler hele greia er uoverkommelig, og det har allerede gitt utslag på kroppen, før jeg i det hele tatt har begynt! 😭 Anonymkode: 02176...214
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #2 Skrevet 19. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lang historie kort: Er utdannet hjelpepleier i 2005. Kan ikke stå i det yrket pga helsen. Har vært i nav-systemet noen år og endelig fått godkjent omskolering. Studiet jeg skal søke har jeg nok realkompetanse til å komme inn på. Men jeg var for sen med å søke så i år gikk det i vasken. Må søke neste år. Nav foreslo at jeg kunne ta påbygg til generell studiekompetanse i vinter for å være sikker på at jeg har kompetanse. Sa meg enig i det. Tar det som privatist, og skal få generell studiekompetanse med 23/5 regelen. Da mangler jeg endel norsk, historie, narurfag og matte. Har kjøpt disse pensumbøkene til påbygg. So far so good. Men jeg finner ikke eksamensdatoer noen plass! Hverken på udur eller vigo ikt. Planen var å ta to fag i høst og to til våren. Vil eksamensdatoene vises i privatistweb fra 1.sept?? Og så kommer vi til eksamen.. Hvordan foregår dette? Er ikke så voldsomt teknisk av meg. Nærmer meg 40 så alt dette er fryktelig skremmende. Sliter med å komme igang, fordi eksamene gir meg en klump i magen. Pc har jeg ikke, bruker kun ipad og iphone. MÅ jeg ha pc på eksamen? Må jeg i såfall ha skriveprogram på den? Hvordan gjøres det med besvarelsen? Må den printes, sendes over nett eller hva gjør jeg? Da jeg tok eksamen for 13 år siden var det på papir.. Matteeksamen står det blandt annet at det er krav om pc... hvilke programmer må jeg ha til det? Føler megså dum! Vet jo ikke noe jo! Føler ikke jeg har noen å spørre heller. Nav-veilederen min har sluttet og jeg venter på en ny. Kan sende mld i aktivitetsplanen men den som svarer har neppe like inngående kunnskap om saken min som tidligere veileder. Kan noen komme med noen råd og tips ang det jeg nå har skrevet? Føler hele greia er uoverkommelig, og det har allerede gitt utslag på kroppen, før jeg i det hele tatt har begynt! 😭 Anonymkode: 02176...214 På privatist web får du mer info når de åpner for oppmelding til eksamen. Er det 1. Sept de åpner for påmelding, er det fra da du kan melde deg opp til eksamen. Ang eksamensdatoer er de skriftlige faste og den datoen får du nok rede på når du melder deg opp, mens de muntlige må du vente litt på før du får datoen. (jeg fikk min dato 1 mnd før eksamen i vår. Da var eksamen 8 April, kom litt brått på men det gikk) Så vær obs på at noen eksamener kan være allerede i okt/nov for vinter og mars-juni til våren. Fordel eksamenene til vinter og våren slik at du ikke har alle på en gang. Det er ganske mye å lese på og ganske mange eksamner!! Skal du ha alle sammen? Alle 6 fagene? I så fall blir det eksamen i: Norsk skriftligå, norsk muntlig, sidemål skriftlig, samfunnsfag muntlig, historie muntlig, matte 1p, matte 2p, naturfag muntlig, engelsk skriftlig, engelsk muntlig. Du må jobbe jevnt og trutt hele tiden og siden du er hjemme, regner jeg med at du har god tid til det Nettopp tatt fagene selv og startet på universitetet forrige uke Det er ganske tøft mens det står på, spes med små barn i tillegg til jobb, men viljen var der og det gikk strålende og jeg kom inn på 1. Valget De fleste eksamenene i dag går på PC, så det ville jeg ha skaffet meg. Trenger ikke en svindyrt pc men en pc må du nesten ha. Matte skjer på pc og mange av programmene der får du ikke gjort for hånd. Eksamen blir levert på nettside, den infoen om nettside ol står på tavla i klasserommet du har eksamen i. Du burde og sette deg inn i hvilke hjelpemidler som er tillatt ol. I norsk f eks er alle hjelpemidler tillatt (ikke Internett så klart) Øv deg på å kikk på gamle eksamensbesvarelser, les andres eksamensbesvarelser for å se hvor lista ligger! Ja, til slutt, selve eksamen, du trekker en lapp med oppgaven på, du får 30 min til å forberede deg også går eksamen over 30 min. Noen eksamner kan være på 45 min men da får du 45 min forberedelse. (I norsken får du litt mer info før eksamen). Muntlig karakter gis ca 2 min etter endt eksamen. De skriftlige får du ingen forberedelse, les deg opp hva som er tillatt å ha med ol, og svaret får du etter ca 3-4 uker. Lykke til:) Anonymkode: ee901...2d3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #3 Skrevet 19. august 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: På privatist web får du mer info når de åpner for oppmelding til eksamen. Er det 1. Sept de åpner for påmelding, er det fra da du kan melde deg opp til eksamen. Ang eksamensdatoer er de skriftlige faste og den datoen får du nok rede på når du melder deg opp, mens de muntlige må du vente litt på før du får datoen. (jeg fikk min dato 1 mnd før eksamen i vår. Da var eksamen 8 April, kom litt brått på men det gikk) Så vær obs på at noen eksamener kan være allerede i okt/nov for vinter og mars-juni til våren. Fordel eksamenene til vinter og våren slik at du ikke har alle på en gang. Det er ganske mye å lese på og ganske mange eksamner!! Skal du ha alle sammen? Alle 6 fagene? I så fall blir det eksamen i: Norsk skriftligå, norsk muntlig, sidemål skriftlig, samfunnsfag muntlig, historie muntlig, matte 1p, matte 2p, naturfag muntlig, engelsk skriftlig, engelsk muntlig. Du må jobbe jevnt og trutt hele tiden og siden du er hjemme, regner jeg med at du har god tid til det Nettopp tatt fagene selv og startet på universitetet forrige uke Det er ganske tøft mens det står på, spes med små barn i tillegg til jobb, men viljen var der og det gikk strålende og jeg kom inn på 1. Valget De fleste eksamenene i dag går på PC, så det ville jeg ha skaffet meg. Trenger ikke en svindyrt pc men en pc må du nesten ha. Matte skjer på pc og mange av programmene der får du ikke gjort for hånd. Eksamen blir levert på nettside, den infoen om nettside ol står på tavla i klasserommet du har eksamen i. Du burde og sette deg inn i hvilke hjelpemidler som er tillatt ol. I norsk f eks er alle hjelpemidler tillatt (ikke Internett så klart) Øv deg på å kikk på gamle eksamensbesvarelser, les andres eksamensbesvarelser for å se hvor lista ligger! Ja, til slutt, selve eksamen, du trekker en lapp med oppgaven på, du får 30 min til å forberede deg også går eksamen over 30 min. Noen eksamner kan være på 45 min men da får du 45 min forberedelse. (I norsken får du litt mer info før eksamen). Muntlig karakter gis ca 2 min etter endt eksamen. De skriftlige får du ingen forberedelse, les deg opp hva som er tillatt å ha med ol, og svaret får du etter ca 3-4 uker. Lykke til:) Anonymkode: ee901...2d3 Takk for svar. Nei jeg skal ikke ta alle fagene. Engelsk og samfunnsfag er allerede dekket av tidligere utdanning på yrkesfag. Anonymkode: 02176...214
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #4 Skrevet 19. august 2019 Askprivatist hjelpte meg masse med norsk. Hadde aldri klart det på egen lesing. Matematikk så trenger du programmene geogebra, og Xcel. Ta deg tiden med geogebra og lær deg det med tålmodighet fordi når du løser den gåten blir halve pensumet en lek. Fokuser på kompetansemålene når du leser stoffet fordi de lager Eksamensoppgaver ut fra komptansemålene. Har du en disposisjon til alle målene er du utrolig langt på vei. I matematikk ville jeg startet med engang p øve på tidligere gitt eksamensett. Lykketil Anonymkode: 80162...b5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå