Gå til innhold

Tett sluk i dusj

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dusjkabinett. Det er ikke tett i selve kabinettet, men i sluket under på gulvet. Det er en sånn kopp nedi sluket, men den får vi ikke opp. Vi har prøvd kokende vann og å vaske selve koppen med både svamp og tannbørste, men vi får den ikke opp og vannet bruker lang tid ned i sluket. Vi har ikke funnet søppel oppi koppen (og kan heller ikke se det nedi røret). Det har vi vært obs på å få sett godt etter da vi i fjor fant søppel (både papp, plast og strips) fra da utbygger monterte kabinettet, både på gulvet under dusjen og i selve koppen.

Har dere noen tips til å få fiksa det sluket vårt?

Anonymkode: c792e...5f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere prøvd Mudin eller annen avløpsåpner?

Anonymkode: 60a83...345

Skrevet

Prøv med stakefjær, ikke alt dette andre rasket som en kjøper i daglivarer som en heller opp i.

Anonymkode: e0537...c29

Skrevet

Har du tatt koppen ut av sluket? Hos meg måtte jeg skru ut to skruer for å få den ut

Skrevet

Det lureste er. Flytt dusen. Finn en bøtte og litt gulv såpe en børste og klut. Ta opp lokket i sluken om det er det. Gjør rent manuelt, med en børste eller så. Rørene under dusjen kan en og vri av for hand og gjør rene. Se at rører treffer fint oppi sluken når du dytter kabinettet på plass. 

Skrevet (endret)

Kan funke med en plastpose rundt hånda, la vann stå i sluket, tette med hånd så du kan ¨støte¨ \ pumpe vann ned i avløpet.

Kommer seff ann på utforming... Salmiakk er fettløsende, la det sige ned \ stå der en stund...

-ALDRI Salmiakk og Klor sammen... Danner Klorgass, Som brukes som Stridsgass...

a.

Endret av Sliten&kjørt52
  • Liker 1
Skrevet

Problemet er at vi ikke får opp koppen, og finner heller ingen skruehull. Avløpsåpner er ikke prøvd.

Skrevet

Åpningen i koppen ned i røret er for øvrig så liten at det ikke er mulig å få et godt tak "under" for å få nappet den opp, dersom det er åpningsmekanismen dens.

Skrevet (endret)
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at vi ikke får opp koppen, og finner heller ingen skruehull. Avløpsåpner er ikke prøvd.

Da kjøper du Mudin (som er anbefalt av rørleggere) avløpsåpner hos f.eks Clas Ohlson. Jeg har kjøpt det til mitt 60 år gamle sluk, som jeg tviler på at forrige beboere renset noen gang på de 8 årene de bodde her. Etter litt manuell rens av sluket under badekaret og utfisking av synlig "slagg", helte jeg på Mudin og lot det virke. Det funket, og avløpet rant unna som aldri før etterpå.

Etter en stund var det tett i vasken på badet også. Skrudde opp og dro ut synlig gørr, og tømte så Mudin nedi og lot det virke så lenge som angitt på flasken. Det funket igjen, og avløpet suste unna vannet etterpå som det skal.

Anbefales.

PS! Ser at en annen over her nevner at hans kopp i sluket var festet med skruer. Dere finner ikke noe slikt om du ser nøye etter? Mitt bad er nå nyrenovert, inkl rørene, og sluk-koppen hos meg er IKKE festet med skruer, men løftes bare rett opp. Men kanskje det er litt ulikt på ulike bad rundt omkring?

Endret av Million
Skrevet

Veldig mange rare råd her. 😨 Du bør rense sluk (skru opp og tømme) flere ganger i året. Det er det billigste vedlikeholdet av badet du kan gjøre. Å slurve med det er en veldig effektiv måte å redusere levetiden på badet på.

Avløpsrens er nasty både for rør og miljøet, og er på ingen måte noen erstatning for å rense sluket. 

• Liker 3
Skrevet
På 19.8.2019 den 17.45, prt90 skrev:

Veldig mange rare råd her. 😨 Du bør rense sluk (skru opp og tømme) flere ganger i året. Det er det billigste vedlikeholdet av badet du kan gjøre. Å slurve med det er en veldig effektiv måte å redusere levetiden på badet på.

Avløpsrens er nasty både for rør og miljøet, og er på ingen måte noen erstatning for å rense sluket. 

Som sagt, så har vi prøvd å skru opp og tømme. Men vi får ikke koppen opp. Vi finner ingen skruehull, ingen "hekter" til fingrene for å nappe den opp, og ingen hank av noe slag. Jeg vet at flere slike kopper har "hekter", hank eller skruer, men vi finner ingen av delene på vår kopp. Vi har dratt opp søppel fra koppen tidligere, det er ikke noe søppel oppi der nå. Tidligere har vi også fått opp hår fra koppen, det finner vi ikke der nå. Det eneste vi finner i koppen er fett fra såpe og avdusjet hud. Det har vi prøvd å vaske vekk for å se om vi finner åpneren til koppen da, men det gjør vi ikke. Vi har som sagt også prøvd å helle på kokt vann, men det hjalp ikke.

Sluket i selve dusjkabinettet er åpent og fint, problemet sitter i sluket på gulvet.

Skrevet
På 19.8.2019 den 16.04, Million skrev:

Da kjøper du Mudin (som er anbefalt av rørleggere) avløpsåpner hos f.eks Clas Ohlson. Jeg har kjøpt det til mitt 60 år gamle sluk, som jeg tviler på at forrige beboere renset noen gang på de 8 årene de bodde her. Etter litt manuell rens av sluket under badekaret og utfisking av synlig "slagg", helte jeg på Mudin og lot det virke. Det funket, og avløpet rant unna som aldri før etterpå.

Etter en stund var det tett i vasken på badet også. Skrudde opp og dro ut synlig gørr, og tømte så Mudin nedi og lot det virke så lenge som angitt på flasken. Det funket igjen, og avløpet suste unna vannet etterpå som det skal.

Anbefales.

PS! Ser at en annen over her nevner at hans kopp i sluket var festet med skruer. Dere finner ikke noe slikt om du ser nøye etter? Mitt bad er nå nyrenovert, inkl rørene, og sluk-koppen hos meg er IKKE festet med skruer, men løftes bare rett opp. Men kanskje det er litt ulikt på ulike bad rundt omkring?

Har blitt anbefalt Mudin av rørlegger, skal teste det ut.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, så har vi prøvd å skru opp og tømme. Men vi får ikke koppen opp. Vi finner ingen skruehull, ingen "hekter" til fingrene for å nappe den opp, og ingen hank av noe slag. Jeg vet at flere slike kopper har "hekter", hank eller skruer, men vi finner ingen av delene på vår kopp. Vi har dratt opp søppel fra koppen tidligere, det er ikke noe søppel oppi der nå. Tidligere har vi også fått opp hår fra koppen, det finner vi ikke der nå. Det eneste vi finner i koppen er fett fra såpe og avdusjet hud. Det har vi prøvd å vaske vekk for å se om vi finner åpneren til koppen da, men det gjør vi ikke. Vi har som sagt også prøvd å helle på kokt vann, men det hjalp ikke.

Sluket i selve dusjkabinettet er åpent og fint, problemet sitter i sluket på gulvet.

Høres ut som en konstruksjonsfeil, hvor gammelt er badet?

• Liker 1
Skrevet

Har du renset selve sluket i gulvet?

Anonymkode: 28a2e...7f9

Skrevet

Legg ut et bilde av sluket/koppen. 

Anonymkode: b1af6...e91

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...