AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #1 Skrevet 19. august 2019 Veit ikkje om eg har blitt dårlig påvirket av KG eller om det faktisk er samfunnet som har endra seg meir enn eg har klart å forstå. Stemmer det at det ikkje lenger er "lov" i henhold til sosiale normer å la barn leika ute åleina utan tilsyn heile tida? Dvs barn kan ikkje lenger koma heim til midddag og bevega seg fritt ute i samfunnet? Må eg kjøra barnet mitt på alle fotballtreningene? Spør fordi barnet mitt framleis er lite. Blir man meldt til BV om ungen er ute på leikeplassen eg kan sjå hen rett ut av vinduet? Der man såklart har øvd på å koma heim og snakka om kva er lov og ikkje lov å gjera med kroppen. Er det ikkje lenger nok å rusta barna sine med verktøy for å klara navigera i verden på ein grei måte? Må man henga over dei heile tida? Korleis skal den nye generasjonen gjera seg erfaringar om ingenting er lov lenger? Snakke såklart ikkje om å kasta ungar ut av huset og henta dei ved midnatt i eit strøk fullt av dop, men heilt vanlig uteleik. Eg synest forøvrig det er positivt at ting ikkje er "som før". Eg grøsser over enkelte situsjonar vi vart satt i, som vi ikkje var gamle nok til å håndtera på ein god måte. F.eks vill festing rundt oss når vi var 4-5år, røyking inne, ingen hjelm, usikkra i bilen. Foreldre som var kanskje 3% engasjert i barna sine. Det er ikkje sånn at eg meine at alt var betre før, det stemmer jo ikkje. Anonymkode: 55806...fe0 3
EEØm Skrevet 19. august 2019 #2 Skrevet 19. august 2019 Jeg er en som gir barn ansvar, lar dem holde på med sine ting både ute og inne uten at jeg har full kontroll og de beveger seg mellom venner, besteforeldre og fritidsaktiviteter alene. Jeg gjør dette og mer og tror det er riktig, men jeg føler ofte at det er mer enn hva som er allment akseptert for tiden. 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #3 Skrevet 19. august 2019 Det vil jo komme an på mange faktorer, feks hvor man bor. Vi bor i Oslo og her ville jeg ikke sendt ungen ut alene for å leke. Vi bor i en gate med flere lekeplasser, men da har vi vært med ut. Når vi besøker mormor som bor i en mindre by i et rolig boligområde har poden lekt ute alene med andre barn, og vi følger halveis med av og til. Alder er jo også en faktor. Om du må kjøre til treninger kan avhenge av avstand og om det er en trygg sykkelvei feks. Foreldre i dag er nok generelt litt mer opptatt av sikkerhet og er med på ungene. Jeg synes i grunn det er en bra ting, så lenge ungene fortsatt får øve på selvstendighet etter alder. Anonymkode: 5ec0f...cc7 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #4 Skrevet 19. august 2019 Jeg vet ikke og bryr meg pent lite om hvordan normene er på dette. Vi var ute alene fra vi var ganske små, og derfor lar jeg barna fra ca 4 års alder leke litt alene på lekeplassen, gå hjem i forkant av oss, være inne alene mens småsøsken er ute på lekeplassen og lar barna få gå ut små turer for å hente post el. Anonymkode: 51290...0e7
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #5 Skrevet 19. august 2019 Her har ungene lekt i gata "alene" siden de var 3-4 år. Da med større barn som passer på og vi voksne har tre hus vi kan se de fra vinduet, altså ser etter alle barna i gata og ikke bare våre egne. Gå avgårde til skolen eller andre steder som er sånn 10 min å gå måtte de vente til andre klasse med. Jeg kjører ene barnet på trening fordi det er langt vekk. Det andre barnet blir kjørt til en aktivitet og går til en annen. Dersom barnet er under 6 år (tror jeg det er) må en foresatt være tilstede på trening/aktiviteten, etter de trenger man ikke å være med, men min opplevelse er at veldig mange er det likevel. Anonymkode: d4712...e8a 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #6 Skrevet 19. august 2019 Selvsagt er det lov å la ungene leke ute... OM forholdene ligger til rette for det. Du skjønner vel at det er forskjell både på barn, og på hvor man bor..? Det er stor forskjell på en treåring og en femåring, og en femåring kan være mer umoden enn en annen femåring. Et nabolag kan være godt egnet til alenelek ute, mens andre bor i strøk med masse trafikk og andre faremomenter. Hvor har du det fra at ungen ikke kan leke alene på lekeplassen? Jeg har ikke sett noen slike tråder her på kg.. Om du må kjøre ungen til fotballtreningen, kommer da igjen helt an på ungen din, og hvor du bor... Må ungen gå langs en tungt trafikkert vei, uten fortau, eller er det gangvei hele veien, liksom. Anonymkode: 0924b...739 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #7 Skrevet 19. august 2019 Er enig med deg Ts. Men samtidig så er det bare de mest ekstreme menneskene som er mest fordomsfulle som later til å vite hva som er riktig for enhver familie her på kg. Utifra det jeg leser her så er ingenting bra nok. Lar du barnet leke ute uten oppsyn, og i verste fall i flere timer (🤦♀️) så kan du banne på at noen sender inn bekymringsmelding for det er visstnok omsorgssvikt. Ser disse sladrete naboene dine aldri barna dine ute, fordi de innbiller seg at barna er hjemme hele tiden, så kan du banne på at det også sendes bekymringsmelding til bv. Ingenting er bra nok, og alle later til å vite hva som er best for enhver barn, og følger du ikke A4-familien, så kan jo disse bv-rytterne bli «bekymret». Anonymkode: 79da8...d52 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2019 #8 Skrevet 29. august 2019 On 8/19/2019 at 1:45 PM, EEØm said: Jeg er en som gir barn ansvar, lar dem holde på med sine ting både ute og inne uten at jeg har full kontroll og de beveger seg mellom venner, besteforeldre og fritidsaktiviteter alene. Jeg gjør dette og mer og tror det er riktig, men jeg føler ofte at det er mer enn hva som er allment akseptert for tiden. Det er positivt synest eg. Sånn at barn kan erfara verda og læra finna ut av heilt vanlige ting. Vil ikkje at mine skal voksa opp redd for alt, men kunne væra rusta til å ta gode valg. Merker at foreldra mine har endra seg mykje også, når vi var små hadde vi meir frihet, men vi var likevel kontrollert og fulgt opp. Mens elste barnebarnet blir kjørt til alt, og mamma er redd for at alle er overgripere... On 8/19/2019 at 1:45 PM, AnonymBruker said: Det vil jo komme an på mange faktorer, feks hvor man bor. Vi bor i Oslo og her ville jeg ikke sendt ungen ut alene for å leke. Vi bor i en gate med flere lekeplasser, men da har vi vært med ut. Når vi besøker mormor som bor i en mindre by i et rolig boligområde har poden lekt ute alene med andre barn, og vi følger halveis med av og til. Alder er jo også en faktor. Om du må kjøre til treninger kan avhenge av avstand og om det er en trygg sykkelvei feks. Foreldre i dag er nok generelt litt mer opptatt av sikkerhet og er med på ungene. Jeg synes i grunn det er en bra ting, så lenge ungene fortsatt får øve på selvstendighet etter alder. Anonymkode: 5ec0f...cc7 Nei det ville ikkje eg heller, ikkje i Oslo. Vi bur i distriktet, så det blir jo ein del kjøring uansett eller skuleruta. Eg er velidg for frihet under ansvar, ikkje for mykje for tidlig. On 8/19/2019 at 1:47 PM, AnonymBruker said: Jeg vet ikke og bryr meg pent lite om hvordan normene er på dette. Vi var ute alene fra vi var ganske små, og derfor lar jeg barna fra ca 4 års alder leke litt alene på lekeplassen, gå hjem i forkant av oss, være inne alene mens småsøsken er ute på lekeplassen og lar barna få gå ut små turer for å hente post el. Anonymkode: 51290...0e7 Virker som det er litt skummelt å væra annleis i dag, synest boksen har blitt ganske trang. Alt er farlig...Postkassestativet kan eg sjå ut vinduet. On 8/19/2019 at 1:50 PM, AnonymBruker said: Her har ungene lekt i gata "alene" siden de var 3-4 år. Da med større barn som passer på og vi voksne har tre hus vi kan se de fra vinduet, altså ser etter alle barna i gata og ikke bare våre egne. Gå avgårde til skolen eller andre steder som er sånn 10 min å gå måtte de vente til andre klasse med. Jeg kjører ene barnet på trening fordi det er langt vekk. Det andre barnet blir kjørt til en aktivitet og går til en annen. Dersom barnet er under 6 år (tror jeg det er) må en foresatt være tilstede på trening/aktiviteten, etter de trenger man ikke å være med, men min opplevelse er at veldig mange er det likevel. Anonymkode: d4712...e8a Kanskje det er koselig da? Eg synest ikkje det hørest koselig ut å væra på alle treninger heile året. Mange og alle kampar, men vanlig trening synest eg barna skal kunne væra på åleine innimellom. Vi kan samkjøre med naboar mtp kjøring. On 8/19/2019 at 2:02 PM, AnonymBruker said: Selvsagt er det lov å la ungene leke ute... OM forholdene ligger til rette for det. Du skjønner vel at det er forskjell både på barn, og på hvor man bor..? Det er stor forskjell på en treåring og en femåring, og en femåring kan være mer umoden enn en annen femåring. Et nabolag kan være godt egnet til alenelek ute, mens andre bor i strøk med masse trafikk og andre faremomenter. Hvor har du det fra at ungen ikke kan leke alene på lekeplassen? Jeg har ikke sett noen slike tråder her på kg.. Om du må kjøre ungen til fotballtreningen, kommer da igjen helt an på ungen din, og hvor du bor... Må ungen gå langs en tungt trafikkert vei, uten fortau, eller er det gangvei hele veien, liksom. Anonymkode: 0924b...739 Ja det stemmer det. Eg husker ein tråd frå ei anna mor som var usikker på om det var greitt å la barnet sitt på seks år leika ute åleina på leikeplassen, dei budde i blokk. Har ikkje link diverre, men det var mykje det same som her. Ho var redd for kva andre tenkje. Det var ein anna tråd her om dagen om ei mor som hadde blitt møtt av ein anna foreldre og læraren til sønnen fordi barnet ikkje kunne gå åleine 30 meter til bilen... Førsteklassing. On 8/19/2019 at 2:21 PM, AnonymBruker said: Er enig med deg Ts. Men samtidig så er det bare de mest ekstreme menneskene som er mest fordomsfulle som later til å vite hva som er riktig for enhver familie her på kg. Utifra det jeg leser her så er ingenting bra nok. Lar du barnet leke ute uten oppsyn, og i verste fall i flere timer (🤦♀️) så kan du banne på at noen sender inn bekymringsmelding for det er visstnok omsorgssvikt. Ser disse sladrete naboene dine aldri barna dine ute, fordi de innbiller seg at barna er hjemme hele tiden, så kan du banne på at det også sendes bekymringsmelding til bv. Ingenting er bra nok, og alle later til å vite hva som er best for enhver barn, og følger du ikke A4-familien, så kan jo disse bv-rytterne bli «bekymret». Anonymkode: 79da8...d52 Ja.. Men er dei folka eigentlig ekta? Eller er dei bare på KG? Fordi ein del av dei BV folka er openbart troll. Mange familietrådane har alltid ein eller anna løk som skriver meld bekymring til bv, lika ofta som første råd i samlivstrådane er dump han/ho. Aldri prøv å finn ut av det.. Anonymkode: 55806...fe0
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #9 Skrevet 30. august 2019 Nå har jeg ikke barn, men om jeg hadde ville mine blitt sendt ut for å leke alene. Fordi barn har godt av å underholde seg selv, av å bli selvstendig i lek med andre barn, lære seg å hevde seg, være kreativ i å finne på lek selv, lære seg å ordne opp uten at mamma eller pappa er til stede. Og ikke minst fordi tiden uten foreldre var den eneste for meg da jeg var barn. Jeg ville gitt barnet mitt den friheten. (Også til å gjøre noe litt galt, for det er en erfaring på hvor egne grenser går.) Anonymkode: 903d3...238
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå