Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen, har et lite problem som jeg håper noen kloke hoder kan hjelpe meg med. Jeg har vert ansatt i kommunen siden mars som planlegger, fra ansettelses perioden til nå har jeg tatt 52,5 stp i fag som er relevant for min stilling. Fikk idag beskjed om og sende inn individuelt lønnskrav, synest dette er svært vanskelig ettersom jeg ikke har peiling på hva jeg bør kreve? Er det noen her som har erfaring fra lokale forhandlinger og har en ide om hva jeg bør kreve?   

Anonymkode: ec5cc...093

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør fagforeningen din. Umulig for oss å svare på uten å vite yrket ditt, arbeidsplassen, hva du tjener, lønnsnivået i yrket ditt, og hva den ekstra utdanningen din er verdt lønnsmessig. 

Normalt sett er man som nyansatt ikke med i lokale forhandlinger, siden man hadde mulighet til å forhandle om lønn ved ansettelse, men mulig du får det likevel pga den ekstra utdanningen din?

Anonymkode: 0bc8f...84f

• Liker 1
Skrevet

Arbeider som arealplanlegger i kommunen, nåværende lønnsnivå er 540 000,  utdanningen som er tatt er innen bærekraftig utvikling og miljø. Det er heller ikke noen i kommunen som har samme utdanning eller kompetanse innen dette fagfeltet.  Arbeidskontrakten min tar for seg at lønnforhandlinger skjer 6 måneder etter ansettelse så jeg er med i lokale forhandlinger.  

Har snakket med fagforbundet men det var ingen informasjon og få. Fikk som svar " at du får prøve deg..."  Hva nå det innebærer...      

Skrevet
1 time siden, Incroyablement skrev:

Arbeider som arealplanlegger i kommunen, nåværende lønnsnivå er 540 000,  utdanningen som er tatt er innen bærekraftig utvikling og miljø. Det er heller ikke noen i kommunen som har samme utdanning eller kompetanse innen dette fagfeltet.  Arbeidskontrakten min tar for seg at lønnforhandlinger skjer 6 måneder etter ansettelse så jeg er med i lokale forhandlinger.  

Har snakket med fagforbundet men det var ingen informasjon og få. Fikk som svar " at du får prøve deg..."  Hva nå det innebærer...      

Ok, da skjønner jeg at du er med. Synes ikke du skal gi deg så lett med fagforbundet. Min forening gir meg detaljerte statistikker over lønn når jeg ber om hjelp til lignende spørsmål. Hvor stor lønnsøkning foreslo de? Synes du det virker rimelig? Nesten ett års videreutdanning som er relevant for jobben din er jo ganske mye. Men jeg aner ikke noe om ditt fagfelt, så jeg kan ikke gi deg et tall/mene noe om et tall. Det er det man har fagforeningen til...

Anonymkode: 0bc8f...84f

• Liker 1
Skrevet

Er du da medlem i rett fagforening i forhold til utdannelsen din og hva du jobber med? Hør med de sentralt ansatte der du er medlem hvis ikke lokalt tillitsvalgt hjelper deg. 

Anonymkode: 3954a...129

• Liker 2
Skrevet

Jeg regner med at du har høgskoleutdanning. I så fall er vel ikke Fagforbundet den foreningen som organiserer de fleste av dine kolleger? Avhengig av hva slags utdanning du har er kanskje Naturviterne nærmere? 

Du bør i alle fall sjekke om stillingen din er i lønnskapittel 5. Lønnskapittel 5 har kun lokale forhandlinger. Siden du ble ansatt før 1.mai så skal du normalt delta i årets forhandlinger. I de fleste kommuner forhandler kapittel 5 på høsten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...