AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #1 Skrevet 19. august 2019 Vi skal bytte noen av dem ut før høsten er her og jeg lurer litt på fremgangsmåten steg for steg. De nye vinduene som skal inn er noen steder litt mindre, hva gjøres for å tette der det før var vindu? Hvor lang tid ca tar det med to erfarne snekkere på saken? Gjør man dette i hovedsak utenfra, eller settes de inn innenfra? Jeg er grønn her, men dere vet kanskje litt om dette? Anonymkode: ae85b...b70
EEØm Skrevet 19. august 2019 #2 Skrevet 19. august 2019 Vi skiftet vinduer på et gammelt hus der ingen vinkler er 90 grader og verken innervegg eller yttervegg er helt i lodd. Det tok erfarne snekkere én uke å skifte alle i første etasje og tre i andre etasje. Det som tar lengst tid er å fore ut til nye vinduskarmer, men listene skjuler størrelsesendring. Dersom det er så store endringer i størrelse at de må sette inn ny vegg, krever det litt tilpasning avhengig av vegg. De jobbet både fra utsiden og fra innsiden. 1
Gjest padawan Skrevet 19. august 2019 #3 Skrevet 19. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: De nye vinduene som skal inn er noen steder litt mindre, hva gjøres for å tette der det før var vindu? Vanligvis bruker man byggskum til dette. Tidligere brukte man steinul alla dette.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #4 Skrevet 19. august 2019 Byttet vindu i vår, i forbindelse med renovering av fasade, trebygg. 3 vinduer, men i samme størrelse. Dem var 3 snekkere, og byttet vindu i 3 leiligheter, totalt 8 vinduer, byttet fra innsiden. Dem startet ca 07.30, og var ferdig med alle, og hadde ryddet etter seg rundt kl 15. Jeg var også helt grønn på det, så dette er min erfaring: Vi flyttet unna møbler og lagde plass dagen før, de ville helst ha 2 meter klaring foran vindu, men grunnet romløsning/faste installasjoner fikk de ca 1 meter på de fleste vinduer. Snekker la selv ut byggeteppe for å beskytte gulvet, og kostet etter seg. Jeg opplevde ikke noe spesielt støv etter byttingen, men vet at flere naboer opplevde at det ble veldig støvete i rommene hvor det ble jobbet. Senere byttet de badevindu, også til lik størrelse. En snekker, ca halvannen times jobb. Anonymkode: b4373...581 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #5 Skrevet 19. august 2019 Vær også obs på om dersom de gamle vinduene er produsert i en viss tidsperiode så inneholder de giftig og helseskadelig pcb i limet og må håndteres med hansker og annet verneutstyr OG må leveres som spesialavfall. Anonymkode: 4f865...f0e 2
Gjest Kritt Skrevet 19. august 2019 #6 Skrevet 19. august 2019 I tillegg til det de andre sier - husk at det er bestillingstid på vinduene om de ikke er standard.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #7 Skrevet 19. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vær også obs på om dersom de gamle vinduene er produsert i en viss tidsperiode så inneholder de giftig og helseskadelig pcb i limet og må håndteres med hansker og annet verneutstyr OG må leveres som spesialavfall FARLIG AVFALL. Anonymkode: 4f865...f0e Rettelse. FARLIG AVFALL. Se her http://www.byggemiljo.no/wp-content/uploads/2015/03/FARLIG-AVFALL-Vinduer.pdf Anonymkode: 4f865...f0e 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #8 Skrevet 19. august 2019 Takk for innspill alle sammen. Vi skal forberede oss og spørre om dette med farlig avfall. Jeg har kjøpt inn mange store hvite laken som jeg slenger over møbler og ting, så det skal bli spennende å se hva resultatet blir. Anonymkode: ae85b...b70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå