Gå til innhold

Altinn takler ikke sensitiv informasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal sende inn et skjema til Skatteetaten via Altinn. Der står det at hvis henvendelsen gjelder sensitive opplysninger (f.eks. sykdom) så må man sende i posten i stedet. 

Jeg trodde Altinn var opprettet for å ha sikker kommunikasjon mellom privatpersoner og myndighetene? Er det virkelig lettere å hacke seg inn på Altinn enn å stjele et brev i en postkasse?

Anonymkode: db61a...4a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes dette høres merkelig ut. Men det er svært liten risiko for at et anonymt utseende brev, bare med papirinnhold, blir borte i posten. Postens postkasser blir sjelden raida, og postkassen til Skatteetaten er det nok ikke så lett å stjele noe fra.

Anonymkode: 9c6c1...e2a

Skrevet

Sjansen for at informasjonen i ditt brev blir stjålet og misbrukt er veldig liten hvis det sendtes i posten. Hvis noen hacker Altinn så får de tak i alt som ligger der. Sjansen for at noen skal klare å "hacke" Posten på en slik måte at de får tak i all post som har blitt sendt de siste 10 årene er 0, men for tekniske systemer som burde være sikre skjer det til stadighet.

Anonymkode: 24646...249

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjansen for at informasjonen i ditt brev blir stjålet og misbrukt er veldig liten hvis det sendtes i posten. Hvis noen hacker Altinn så får de tak i alt som ligger der. Sjansen for at noen skal klare å "hacke" Posten på en slik måte at de får tak i all post som har blitt sendt de siste 10 årene er 0, men for tekniske systemer som burde være sikre skjer det til stadighet.

Men informasjonen du sender i posten blir jo lagt inn i det elektroniske registeret, som kan bli hacket. Og da er du akkurat like langt. 

TS: Hvordan logget du inn? Det finnes så vidt jeg vet flere mulige innlogginger, med forskjellig sikkerhetsnivå. 

Anonymkode: a224f...d8f

Skrevet

Nå gjaldt ikke "min" sak noe sensitivt, men jeg stusset over at dette sto under henvendelsesskjemaet. Og jeg logget meg inn via BankID på mobil 

Skrevet

Enig med trådstarter. Helt idiotisk at man ikke kan sende sensitiv informasjon gjennom Altinn. Å sende ting via brev er ihvertfall ikke sikkert. Ikke akkurat uvanlig at post kommer på avveie.

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men informasjonen du sender i posten blir jo lagt inn i det elektroniske registeret, som kan bli hacket. Og da er du akkurat like langt. 

TS: Hvordan logget du inn? Det finnes så vidt jeg vet flere mulige innlogginger, med forskjellig sikkerhetsnivå. 

Anonymkode: a224f...d8f

Altinn er ikke et saksbehandlingssystem, og det man sender i posten blir ikke skannet og lagt inn der. Systemene de ansatte bruker er veldig sikre, og det skal ganske mye til for å hacke de. 

Anonymkode: b9c8c...cb1

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Nå gjaldt ikke "min" sak noe sensitivt, men jeg stusset over at dette sto under henvendelsesskjemaet. Og jeg logget meg inn via BankID på mobil 

BankID er brukes bare til å identifisere brukere med, og er som å ha en stor kodelås på døra. Det hjelper ikke hvis noen finner en svakhet i vinduene eller veggene. Hoveddøra er aldri den eneste veien inn i elektroniske systemer, og det er sjelden den innbrudd skjer gjennom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...