AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #1 Skrevet 19. august 2019 Skal sende inn et skjema til Skatteetaten via Altinn. Der står det at hvis henvendelsen gjelder sensitive opplysninger (f.eks. sykdom) så må man sende i posten i stedet. Jeg trodde Altinn var opprettet for å ha sikker kommunikasjon mellom privatpersoner og myndighetene? Er det virkelig lettere å hacke seg inn på Altinn enn å stjele et brev i en postkasse? Anonymkode: db61a...4a2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #2 Skrevet 19. august 2019 Synes dette høres merkelig ut. Men det er svært liten risiko for at et anonymt utseende brev, bare med papirinnhold, blir borte i posten. Postens postkasser blir sjelden raida, og postkassen til Skatteetaten er det nok ikke så lett å stjele noe fra. Anonymkode: 9c6c1...e2a
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #3 Skrevet 19. august 2019 Sjansen for at informasjonen i ditt brev blir stjålet og misbrukt er veldig liten hvis det sendtes i posten. Hvis noen hacker Altinn så får de tak i alt som ligger der. Sjansen for at noen skal klare å "hacke" Posten på en slik måte at de får tak i all post som har blitt sendt de siste 10 årene er 0, men for tekniske systemer som burde være sikre skjer det til stadighet. Anonymkode: 24646...249 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #4 Skrevet 19. august 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Sjansen for at informasjonen i ditt brev blir stjålet og misbrukt er veldig liten hvis det sendtes i posten. Hvis noen hacker Altinn så får de tak i alt som ligger der. Sjansen for at noen skal klare å "hacke" Posten på en slik måte at de får tak i all post som har blitt sendt de siste 10 årene er 0, men for tekniske systemer som burde være sikre skjer det til stadighet. Anonymkode: 24646...249 Men informasjonen du sender i posten blir jo lagt inn i det elektroniske registeret, som kan bli hacket. Og da er du akkurat like langt. TS: Hvordan logget du inn? Det finnes så vidt jeg vet flere mulige innlogginger, med forskjellig sikkerhetsnivå. Anonymkode: a224f...d8f
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #5 Skrevet 20. august 2019 Nå gjaldt ikke "min" sak noe sensitivt, men jeg stusset over at dette sto under henvendelsesskjemaet. Og jeg logget meg inn via BankID på mobil Anonymkode: db61a...4a2
Gullik Skrevet 20. august 2019 #6 Skrevet 20. august 2019 Enig med trådstarter. Helt idiotisk at man ikke kan sende sensitiv informasjon gjennom Altinn. Å sende ting via brev er ihvertfall ikke sikkert. Ikke akkurat uvanlig at post kommer på avveie.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #7 Skrevet 20. august 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Men informasjonen du sender i posten blir jo lagt inn i det elektroniske registeret, som kan bli hacket. Og da er du akkurat like langt. TS: Hvordan logget du inn? Det finnes så vidt jeg vet flere mulige innlogginger, med forskjellig sikkerhetsnivå. Anonymkode: a224f...d8f Altinn er ikke et saksbehandlingssystem, og det man sender i posten blir ikke skannet og lagt inn der. Systemene de ansatte bruker er veldig sikre, og det skal ganske mye til for å hacke de. Anonymkode: b9c8c...cb1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2019 #8 Skrevet 20. august 2019 11 hours ago, AnonymBruker said: Nå gjaldt ikke "min" sak noe sensitivt, men jeg stusset over at dette sto under henvendelsesskjemaet. Og jeg logget meg inn via BankID på mobil Anonymkode: db61a...4a2 BankID er brukes bare til å identifisere brukere med, og er som å ha en stor kodelås på døra. Det hjelper ikke hvis noen finner en svakhet i vinduene eller veggene. Hoveddøra er aldri den eneste veien inn i elektroniske systemer, og det er sjelden den innbrudd skjer gjennom. Anonymkode: 24646...249
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå