Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg bli fratatt mine skattepenger (betalte for mye med vilje), fordi min mann sliter økonomisk? Han har mye forbruksgjeld, og innkasso, og lønnstrekk osv.  Jeg står ikke medansvarlig på hans gjeld, som i tillegg ble tatt opp bak min rygg. 

For første gang så har jeg ikke mottatt oppgjør i juni, og nå heller ikke fra 15.aug til nå. Jeg vet at jeg kan få det når som helst frem til oktober, og at det kan være noe så enkelt som at jeg er tatt ut i stikkprøve. Men siden det tar tid så blir jeg bekymret. Min mann har heller ikke fått oppgjør og har en restskatt på beløpet jeg forventer tilbake. 

Kan namsmannen kreve utlegg i min inntekt og skatteoppgjør, for hans gjeld? 

Anonymkode: 73811...731

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere er gift så er svaret ja.

Anonymkode: 1c467...0da

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Link, noe mer enn bare ja?

Jeg har ikke visst om gjeld, forbruksgjeld i flere hundre tusens klasse, før etter en god tid. Jeg har ikke blitt spurt, jeg har ikke undertegnet på noe. Fikk en telefon på fasttelefon en gang for en av kreditorene. Jeg spurte hva det gjaldt (hadde fått greie på det noen uker føre, så jeg visste) og hvor ille det var. Han fra kteditoren sa at han kunne verken si hvorfor han ringte, til meg som ektefelle, eller si noe om hvor mye det var snakk om. Selv om jeg var ektefelle så hadde ikke jeg rett på å vite noe. Så jeg sa at da trengte han ikke å ringe på fasttelefon og ba han ta kontakt direkte på min manns mobil. 

Så jeg spør igjen. Når forholdene er slik, kan de fortsatt ta det jeg eier (arvet bopel fra mine foreldrene), og restskatt. 

Ikke ei krone er blitt brukt på meg. 

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feil. Ektefeller hefter ikke for hverandres gjeld. Din ektemanns gjeld har derfor ingen betydning for ditt skatteoppgjør. 

Anonymkode: 183af...c38

Skrevet

Du er ikke ansvarlig for hans gjeld, men dere har gjensidig forsørgelsesplikt og dere liknes også sammen, så din skatt tilgode kan forsvinne i hans restskatt.

Anonymkode: 7f437...375

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke ansvarlig for hans gjeld, men dere har gjensidig forsørgelsesplikt og dere liknes også sammen, så din skatt tilgode kan forsvinne i hans restskatt.

Glem det. De har sluttet å likne ektepar sin inntekt sammen. Jeg er ikke gift lenger så har sluttet å følge med på reglene for ektepar.

Skrevet

De kan ikke ta dine skattepenger bare fordi dere er gift. Og i tilfeller hvor de tar skattepengene får man uansett skatteoppgjøret tilsendt, så du hadde visst det. 

Anonymkode: 5ea77...4dd

Skrevet

Skatteoppgjøret ditt er nok utsatt fordi du er tatt ut til kontroll og politietterforskning. 

Så det er bare å stålsette seg for at dette vil ta tid.

Anonymkode: 9c003...a43

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skatteoppgjøret ditt er nok utsatt fordi du er tatt ut til kontroll og politietterforskning. 

Så det er bare å stålsette seg for at dette vil ta tid.

Anonymkode: 9c003...a43

Tatt ute til kontroll skjønner jeg, alle kan bli tatt som stikkprøve, men jeg skjønte ikke dette med politi-etterforskning!! Hvorfor skulle politiet etterforske meg? 

Skrevet (endret)
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tatt ute til kontroll skjønner jeg, alle kan bli tatt som stikkprøve, men jeg skjønte ikke dette med politi-etterforskning!! Hvorfor skulle politiet etterforske meg? 

Ikke tro på alt du leser. Det er bare tull. Hvorfor i alle dager skulle din skatteligning "etterforskes" av politi? Du er en helt vanlig Kari Nordmann, tilfeldigvis gift med en som har rotet det til økonomisk. Men i Norge er det ikke slik at man hefter for sin ektefelles gjeld, med mindre man ettertrykkelig har skrevet under på noe gjeldsbrev eller lån, og lånt det sammen med ektefellen.

Grunnen til at du er tatt ut, er nok helt tilfeldig. Det er nok bare stikkprøve og kontroll, og du havnet tilfeldigvis langt bak i køen, det er mange ligninger de skal sjekke før din, for eksempel.

Ergerlig å bli blant de siste som får tilbake skattepenger, det skjønner jeg godt, men noen må bli sist i køen også, og i år ble det deg. Dessverre.

Dette sier lovteksten iflg Jusinfo:

"

Hovedregelen er at en ektefelle ikke kan stifte gjeld med virkning utad for den andre, hvilket følger av ekteskapsloven § 40:

”En ektefelle kan ikke stifte gjeld med virkning for den andre ektefellen hvis det ikke er særskilt hjemmel for det”.

Dersom den ene ektefelle pådrar seg et lån eller erstatningskrav i eget navn, vil følgelig ikke den andre ektefelle være ansvarlig for gjelden overfor kreditor eller skadelidte. Den ektefellen som har tatt opp lånet må selv betale tilbake pengene under ekteskapet, og hefter for gjelden utad overfor kreditorene uavhengig av en eventuell skifteløsning ved samlivsbrudd."

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...