Gå til innhold

Hjelp, haster!! Skal starte injeksjon i dag!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg starter mitt første ivf-forsøk i dag. Kort protokoll ved St.olavs.

Problemet er: Jeg synes jeg har fått lite informasjon fra sykehuset, og lurer nesten på om det er noe vi skulle fått vite men som de har glemt. De har også kun call backsystem, så jeg vet ikke om jeg får snakket med dem før jeg må starte i dag. Føler meg veldig alene!! Håper noen her kan hjelpe. 

I skrivet fra sykehuset står det at jeg skulle hente ut Rekovelle, '72 enheter og 36 enheter'. Apoteket mente dette bare var to ulike pakninger og at dosene var like. Når jeg leser bruksanvisning og pakningsvedlegg står imidlertid at det er ulike doser. Bruksanvisningen sier også at jeg må kontrollere at jeg har rett penn med rett styrke. Men dette sier skrivet fra sykehuset intet om. Resepten så bare 'Brukes slik legen har bestemt'. Hvordan kan jeg vite hva jeg skal ta?

Jeg får helt panikk av dette! Hjelper ikke at arbeidsgiver har lagt alt til rette for at jeg skal få helt fri i prøveperioden, og satt inn en vikar for meg. Hvis hele forsøket går i d**** fordi jeg ikke skjønner hvordan jeg skal gjøre det. 

Kan noen av dere hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke brukt akkurat Rekovelle i mine forsøk, så jeg kan nok ikke svare deg helt nøyaktig. Det jeg vet er at pakningsvedlegget var en god del mer grundig enn informasjonen jeg fikk fra sykehuset (har brukt bemfola, menopur og orgalutran). Jeg ble litt stresset av det, fordi det hele virket veldig vanskelig og komplisert når jeg leste om det. Og det holdt å følge råd om fremgangsmåte fra sykehuset.

Men hvor stor dose skal du ha? 36x2 er jo 72, så hvis du f.eks. skal ha 72 enheter pr. dose, må du enten ta én sprøyte med 72 eller to med 36. Eller om du skal ha ca 100, må du ta en med 72 og en med 36 (= 108). Jeg drev og tok to sprøyter med ulik mengde i for å få den riktige dosen. Nå vet jeg jo ikke helt hvordan det er lagt opp med disse sprøytene, men ser at de er ferdigfylte i hvert fall (så du skal bare ta dem, og slipper å styre med å blande og fylle selv). Så så fremt du vet hvilken dose du skal ha hver dag, ta sprøyter tilsvarende den dosen i første omgang. Hvis du ikke vet dosen, må du nesten gjøre det du kan for å få tak i dem :) Jeg fikk et papir hvor det stod, kanskje du har det? 

Anonymkode: 61744...426

Skrevet (endret)

Ring sykehuset så får du satt deg i kø på call-back systemet med en gang om du ikke har gjort det. 

Ellers kan du prøve å ringe fastlegen din, siden det er offentlig forsøk (regner jeg med, siden det er st. Olav?) er det godt mulig de har sendt epikriser til fastlegen din hvor informasjonen står :) Tror også fastlegen din kan gå inn på reseptformidleren å se om det er skrevet noe mer i ordinasjonen. 

Endret av boblevann
Skrevet

Når jeg leser innlegget ditt litt bedre, så forstår jeg det sånn at du ikke har fått ordentlig informasjon om dosen, bare resept på sprøyter. Og så endte du med å få to ulike sprøyter med forskjellig dose. Men hva om du logger deg inn på Helsenorge.no, og ser etter resepten med dosering der (der ligger reseptene dine under "legemidler", også tidligere resepter som alt er hentet ut). Apoteket må jo ha fått informasjon om hvilken dose du skulle ha fra resepten din. Hvis ikke apoteket er langt unna kan du også gå tilbake og spørre konkret, hvilken dose var det du skulle ha, og hvor mange/hvilke sprøyter er det meningen at du skal ta hver gang.

Håper du får tak i sykehuset, så du slipper mer styr og usikkerhet med det. Lykke til :) 

Anonymkode: 61744...426

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...