Gå til innhold

Katten la igjen bæsj på dørmatten

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har utekatt. I dag, da jeg hadde tatt henne inn, la hun igjen en liten bæsj på dørmatten inne. Hva betyr dette? Det var en fin bæsj ikke noe unormalt. Ok konsistens osv. Er det en form for markering, eller er pus syk? Håper på svar fra informerte katteeiere.

Endret av Olaug Olsen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en form for markering, men ikke markering som du kanskje tenker på det.
Hun kan være syk, hun kan være usikker eller føle seg utrygg pga en ny katt i nabolaget eller noe nytt inne/hjemme.
Bytting av kattesand, flytting av kattedo eller noe så enkelt som nye møbler kan få en katt til å føle seg usikker eller utrygg.
Nye tilskudd til familien (barn eller samboer) kan føre til usikkerhet feks.

Det kan også være sykdom, å bæsje eller tisse på "feil sted" er kattens beste måte i gi beskjed om at noe er galt. Så veterinær i første omgang, og så kan du heller se på hva som har skjedd hjemme eller i nabolaget i det siste.

• Liker 2
Skrevet

Om det var en liten klatt, så kan det ha vært noe som har hengt fast i baken, som løsnet først på matta. 
Om det var en "hel, men liten" bæsj, så kan det være markering, sykdom, uhell, feil sted til feil tid, rakk ikke komme til kassen eller ut, eller utallige andre forklaringer. 

Jeg hadde ikke gjort noe annet enn å følge litt mer med på pus. Alle kan ha uhell :) 
Skjer det flere ganger i nærmeste framtid, og/eller endrer pus seg, så bør det sjekkes ut. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Minya skrev:

Det er en form for markering, men ikke markering som du kanskje tenker på det.
Hun kan være syk, hun kan være usikker eller føle seg utrygg pga en ny katt i nabolaget eller noe nytt inne/hjemme.
Bytting av kattesand, flytting av kattedo eller noe så enkelt som nye møbler kan få en katt til å føle seg usikker eller utrygg.
Nye tilskudd til familien (barn eller samboer) kan føre til usikkerhet feks.

Det kan også være sykdom, å bæsje eller tisse på "feil sted" er kattens beste måte i gi beskjed om at noe er galt. Så veterinær i første omgang, og så kan du heller se på hva som har skjedd hjemme eller i nabolaget i det siste.

Ja. Vi har ommøblert på grunn av ny baby, og kom nettopp hjem fra feire. På hytta var det kamper om revir etc. Jeg tolker atferden som at hun er litt nervøs fremdeles, før hun faller helt på plass i heimen. Jeg tror ferien er litt påkjenning for pus.

Skrevet

Er du sikker på at det var en bæsj? Det har hendt at min katt har kastet opp klumper som ser ut som bæsj.

Anonymkode: 52ce7...949

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at det var en bæsj!

Skrevet
Akkurat nå, Olaug Olsen skrev:

Jeg er ganske sikker på at det var en bæsj!

Ok, men det er lett å ta feil, min kattepasser trodde at katten min hadde bæsjet inne, noe jeg syntes var rart, siden den aldri har gjort det før. Ville bare nevne det som en mulighet, spesielt hvis det kun var én klump. Har som sagt skjedd noen ganger med min.

Anonymkode: 52ce7...949

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Olaug Olsen said:

Ja. Vi har ommøblert på grunn av ny baby, og kom nettopp hjem fra feire. På hytta var det kamper om revir etc. Jeg tolker atferden som at hun er litt nervøs fremdeles, før hun faller helt på plass i heimen. Jeg tror ferien er litt påkjenning for pus.

Ganske sikker på at du har svaret der altså.
Pus føler seg ikke trygg på at det er der hun hører til lenger, og markerer at hun er usikker.
Gi ekstra kos, prøv å venne henne til babyen, og ikke steng henne ute fra steder hun har foretrukket å ligge før, selv om det er ny baby i hus.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...