Gå til innhold

Når samboer ikke lenger kan levere og hente i bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er han som vanligvis leverer og nå har han fått skulderbrudd. Har jeg rett på noe i den forbindelse? Jeg har så lang reisevei til jobb at jeg rekker verken levere eller hente. 

Anonymkode: fc6e9...d17

Videoannonse
Annonse
Skrevet

omsorgsdager barnepasseren sykdom har du rett på. Dersom du er heldig tillater arbeidsgiver ‘halve’ dager? Eller timer? Så varer de lenger.

Anonymkode: 54a2a...299

• Liker 2
Skrevet

Har du mulighet til å gå ned litt i stilling i den lille perioden det gjelder så du kan komme senere og dra tidligere?

Anonymkode: 7c80c...bf1

• Liker 1
Gjest bienvilleparish
Skrevet

Luksusproblem. Jeg er alene og hver dag begynner jobb før barnehagen åpner.. Får selvfølgelig ikke noe for det 

Skrevet

Brukte fleksitid om du kan? Komme senere/gå før og eventuelt jobbe på kveld, helg eller en dag innimellom med barnevakt?

Skrevet

Ring NAV og hør. Her er der de og ikke arbeidsgiver som bør «trå» til. 

Anonymkode: 0b422...60b

Skrevet

Kan ikke han levere likevel? Jeg skjønner at han ikke kan kjøre men han er vel sykemeldt og dermed har han tid til å gå til bhg eller ta buss. 

Jeg sitter også her med brudd i skulderen...  

Anonymkode: 1190b...dac

• Liker 6
Gjest MadameDeRosa
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke han levere likevel? Jeg skjønner at han ikke kan kjøre men han er vel sykemeldt og dermed har han tid til å gå til bhg eller ta buss. 

Med skadet skulder blir vel på og avkledning noe vanskeligere? 

Gjest WhisperingWind
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte det samme. Om Ts kler ungen om morgenen så klarer vel de å få lå seg sko og jakke sammen? Barnehagen er sikkert behjelpelig med påkledningen når de skal dra.

Skrevet

Kjenner til problemet, fra den gang jeg brakk albuen....

Hvor selvstendig ungen er i forhold til påkledning kommer jo veldig an på alderen. Min var bare 1,5 år og det var midt på vinteren. Jeg hadde ikke sjans til å få på alle de klærne, og enda mindre løfte opp i vogna, eller dytte den opp de bratte bakkene til bhg.

Løsningen hos oss, ble at mannen min fikk 40% sykemelding av lege pga. kortvarig stress i hjemmet. Dette gjorde at han fikk redusert arbeidstiden litt i begge ender av dagen, og fikk tatt seg av henting og levering.

Noen arbeidsgvere er også snille å lar deg dele opp sykt barn dager i timer, så det kan lønne seg å høre med arbeidsgiver, hvis du har nok dager igjen da...

Anonymkode: 5a7eb...f1e

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, R730 skrev:

Luksusproblem. Jeg er alene og hver dag begynner jobb før barnehagen åpner.. Får selvfølgelig ikke noe for det 

Hvordan løser du det da? Jeg ville mistet jobben om jeg kom sent hver dag. 

Anonymkode: 451a3...a55

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barnevakt feks?

Anonymkode: 1ae1f...777

• Liker 3
Skrevet

Midlertidig nedsatt stilling for deg? 80% for eksempel, akkurat disse ukene? Det skal tungtveiende grunner til for at arbeidsgiver ikke innvilger det når årsaken er omsorg for barn under 12 år. 

Anonymkode: 2c84b...4f7

• Liker 5
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner til problemet, fra den gang jeg brakk albuen....

Hvor selvstendig ungen er i forhold til påkledning kommer jo veldig an på alderen. Min var bare 1,5 år og det var midt på vinteren. Jeg hadde ikke sjans til å få på alle de klærne, og enda mindre løfte opp i vogna, eller dytte den opp de bratte bakkene til bhg.

Løsningen hos oss, ble at mannen min fikk 40% sykemelding av lege pga. kortvarig stress i hjemmet. Dette gjorde at han fikk redusert arbeidstiden litt i begge ender av dagen, og fikk tatt seg av henting og levering.

Noen arbeidsgvere er også snille å lar deg dele opp sykt barn dager i timer, så det kan lønne seg å høre med arbeidsgiver, hvis du har nok dager igjen da...

Anonymkode: 5a7eb...f1e

Bare et obs, dette er en form for sykemelding som egentlig ikke er lovlig, og som kan bestrides av arbeidsgiver. Det er andre trygdeordninger som må brukes (feks syk barnepasser). 

Anonymkode: 33eff...315

• Liker 13
Skrevet

Det første jeg ville gjort var å snakke med arbeidsgiver og sjekke om arbeidsplassen tillater en periode med kortere dager og setter det på regning til omsorgspermisjon. Mange IA-bedrifter vil kunne løse dette. 

Hvis ikke, må du bruke syk barnepasser. Disse dagene teller av samme dager som dine egne egenmeldinger (herunder egen sykdom, barns sykdom eller barnepasser sykdom). 

Så kommer det litt an på hvor fleksibel arbeidsgiver kan være. Om de ikke kan la deg løse dagene ut i timer så du jobber kortere i perioden rett etter operasjonen, så blir alternativet å ta hele dager. Da må du kontakte lege dersom dagene blir brukt opp, for evt pleiepenger (sykepenger og sykmelding er til din sykdom). 

De fleste arbeidsgivere vil være tjent med å la deg dele opp syk barnepasser-dager i timer. Sett at du jobber to timer mindre hver dag i denne perioden, så bruker du opp 1,2 dager pr uke. Da vil du ikke tape lønn. 

Eller tilsvarende med omsorgspermisjon, bare at dette dekkes av bedriften (som får tilbakebetalt via nav, men uten at du må gjennom papirmøllen eller tape lønn). 

Et siste alternativ er å søke redusert permisjon i en periode. Redusert stilling, feks at du tar 60% stilling i fire uker og søker 40% ulønnet permisjon. Du vil da fortsatt ha egenmeldingsdagene tilgjengelig, men vil få 40% mindre lønn. 

Med små barn inne i bildet og god grunn, så skal det mye til at en arbeidsgiver kan avslå søknad om periodevis permisjon uten lønn. 

Anonymkode: 7a37b...512

Gjest bienvilleparish
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må levere til bestemor hver dag så hun kan levere videre til barnehagen før hun går på jobb. 

Skrevet

1) Gå ned i stilling
2) Ta ut fleksitid
3) Ta ferie
4) Søke om permisjon
5) Få hjelp av familie 

Om du har rett på noe? Nei. Selvfølgelig ikke. 

Anonymkode: 9d90f...5a6

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan løser du det da? Anonymkode: 451a3...a55

Man er litt løsningsorientert. Verre enn det er det ikke. ;) 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man er litt løsningsorientert. Verre enn det er det ikke. ;) 

Er det ikke akkurat det ts prøver å være da? 

Anonymkode: 7de34...0bd

• Liker 6
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke akkurat det ts prøver å være da? 

Anonymkode: 7de34...0bd

Nei, hun legger seg ned og vil at samfunnet skal ta ansvar. 

Anonymkode: d7e87...db4

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...