AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #1 Skrevet 18. august 2019 Jeg vurderer å kjøpe meg en slik sykkel, men aner ikke hvordan den skal brukes korrekt. Noen som kan gi meg gode råd og tips her? Jeg vet at batteri skal lades, men er det andre ting ved en slik sykkel som må gjøres spesielt? Hvordan skal den sykles på? Kan jeg stort sett bruke den som en vanlig sykkel og trilles og sykles om hverandre, eller er det ting jeg må kunne litt annerledes? Anonymkode: 32ca1...1e4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #2 Skrevet 18. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vurderer å kjøpe meg en slik sykkel, men aner ikke hvordan den skal brukes korrekt. Noen som kan gi meg gode råd og tips her? Jeg vet at batteri skal lades, men er det andre ting ved en slik sykkel som må gjøres spesielt? Hvordan skal den sykles på? Kan jeg stort sett bruke den som en vanlig sykkel og trilles og sykles om hverandre, eller er det ting jeg må kunne litt annerledes? Anonymkode: 32ca1...1e4 Helt lik andre sykler. Min har flere gir og flere nivåer på motoren. Den er tung å sykle uten motorkraft, men det er mulig. Når man triller kan man trykke inn en knapp som gjør den lettere å trille. Du får hjelp av motoren, men du må fortsatt tråkke så det er ikke som moped som kjører selv. Batteriet må lades ved behov. Ut over det er det som en vanlig sykkel. Det er ulike typer elsykkel. Terreng til kun asfalt og mange i mellom. Jeg har ikke bil så jeg sykler i hele sommerhalvåret. I vinter skal jeg kjøpe piggdekk og prøve å sykle da også. Anonymkode: fc04f...7f2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #3 Skrevet 21. august 2019 Bør en ha to batterier? Ser for meg at batteri går tomt på veien og en må skifte for å komme seg hjem igjen. Hvor lenge varer et batteri ca? Anonymkode: 32ca1...1e4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #4 Skrevet 21. august 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Bør en ha to batterier? Ser for meg at batteri går tomt på veien og en må skifte for å komme seg hjem igjen. Hvor lenge varer et batteri ca? Anonymkode: 32ca1...1e4 Det varierer veldig mye fra modell til modell. Du må lese spesifikasjonene og prøve å finne tester på nettet. Anonymkode: c2bf0...439
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #5 Skrevet 21. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bør en ha to batterier? Ser for meg at batteri går tomt på veien og en må skifte for å komme seg hjem igjen. Hvor lenge varer et batteri ca? Anonymkode: 32ca1...1e4 Batteriet på min sykkel varer ca 3-4 mil. Siden jeg bruker sykkelen mest som fremkomstmiddel i hverdagen er dette rikelig. Når batteriet begynner å bli tomt underveis er det vanligvis fordi jeg har glemt å lade det. Elsykkel er ellers ganske mye som en vanlig sykkel, bare at man får litt ekstra hjelp ved behov. Den krever litt mer vedlikehold, litt avhengig av type. Krankmotor sliter bl.a ekstra på tannhjul og kjede, så disse må da byttes litt oftere. Elsykler med motor på bakhjulet eller batteri på bagasjebrettet blir mer baktunge, og derfor vanskeligere å sykle med på sleipt føre (gjørme og vinter). Når en elsykkel går tom for strøm er den som en veldig tung vanlig sykkel. Den kan fint trilles og sykles uten motorhjelp, men det er mye tyngre. Når du begynner å bruke elsykkel bør du også sette deg godt inn i regelverket for sykling, og lære deg å sykle i trafikken. På en elsykkel er man mye raskere og tyngre enn man var på en vanlig sykkel, og man må derfor ta mer hensyn til de mykeste trafikantene. Til gjengjeld gjør farten at man fint kan sykle i veien uten å være redd for å hindre trafikken unødig. Når man skal sykle i vei er det viktig å kunne sine egne rettigheter og plikter, slik at man kan sykle selvsikkert og tydelig, og ta den plassen man har krav på av hensyn til sin egen sikkerhet. Anonymkode: 0c161...fa9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå