Gå til innhold

Hensikten med "mindfulness" meditasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på det som kalles for "Oppmerksomhetstrening", som etter det jeg forstår er en veldig forenklet utgave av Yoga.

Her er det meningen at man skal sitte eller ligge i ro, føle på alle deler av kroppen, og prøve å ikke la seg forstyrre fra omgivelsene eller andre tanker som kommer opp i hodet. Man lytter til instruktøren (evt lydopptak på egenhånd) om hvor man skal kjenne etter. Man skal tenkte på det som er "der og da i nuet" og legge alle bekymringer for fortid og fremtid til side. Det er en del av et stressmestringskurs.

Men jeg må si at jeg er litt usikker på akkurat hvordan disse teknikkene skal kunne overføres til å bli nyttige i "kampens hete".
Jeg spurte om hensikten med øvelsen er å lære å kjenne etter på kroppen i seg selv, slippe anspennelser og slikt. Eller om målet egentlig er at man skal øve på å stenge ute forstyrrende tanker og at kroppen bare brukes som et "emne" å øve på å styre tankene. Men jeg fikk et litt vagt svar. Er det noen som kjenner igjen hvilken type øvelser dette er og vet hvor man kan lese mer om hva man forsøker å oppnå?

Anonymkode: c82cb...e01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får et vagt svar rett og slett fordi hele denne mindfullness-greia er en vag sammensurium av greier.

Det er ikke formulert noen klar hensikt slik du etterspør. Det finnes ikke en grunnleggende teori som er bekreftet med data og forskning. De har ikke en faktisk forklaring på hva en ønsker å oppnå, hvordan det skal fungere og hvorfor.

Mindfullness er i seg selv et så vagt begrep, at det kan være nærmst hva som helst. Det er ikke en ting, har ingen definisjon, og kan stort sett være hva den enkelte instruktør selv 'koker ihop'.

Det er stort sett moderne 'snake oil'. 

Anonymkode: 968b1...f41

• Liker 2
Skrevet

Slik som jeg oppfatter det handler det om å akseptere og dermed bearbeide følelelser gjennom å rette oppmerksomheten mot kroppen og bruke pusten. Veldig ofte bruker man kroppen ubevisst til å håndtere følelser gjennom kroppen. F. eks heve skuldrene og puste med brystkassen for å håndtere stress. Kroppen husker historiene og opplevelsene våre og man bruker kroppen som en inngang til å mestre og bearbeide.

Anonymkode: d6d31...33a

Skrevet

Det som er greia er at dersom du opprettholder meditasjonen daglig, over tid, så vil du oppdage at du blir mindre stresset uten at du behøver å gjøre noe videre utover det. For min del gjorde det i tillegg til at jeg fikk bedre selvfølelse og følte meg langt mer fornøyd med livet. 

Anonymkode: 29c48...8a4

• Liker 2
Skrevet

De er nyttige i kampens hete fordi du blir mindre stresset. Og når du blir stresset så kan du minne deg selv på å puste og komme ned i kroppen isteden for at hodet "tar av" og gjør en stresset situasjon enda mere stressende. Istedenfor å tenke på alle mulige scenarioer av hva som kan komme til å skje, så kan du fokusere på det som skjer akkurat nå og hva du kan gjøre akkurat nå.

Anonymkode: 24546...1c2

Skrevet

Litt av poenget med mindfullness, er at du lærer å frikoble følelse fra reaksjon. Ofte er det sånn at man føler noe, og så reagerer helt uten å tenke, ofte uten å være klar over at man har følt noe engang. 

Med mindfullness lærer du å kjenne etter i kroppen, bli oppmerksom på at du har en følelse, og så ta et faktisk valg om hvordan du skal håndtere situasjonen. Om du blir stresset, blir du gjerne irritabel og sur, og reagerer med sinne på små, dumme ting. Om du har lært deg å kjenne at oi, nå er jeg stresset, nå skjedde det en ting, jeg kjenner jeg ble irritert, men i stedet for å slenge ut en dum bemerkning som er alt for krass og som jeg kommer til å angre på senere, velger jeg nå å ta et dypt pust inn og ut, og heller si rolig at "kan du være så snill å ikke sparke i setet mitt", eller bare la det fare. 

Anonymkode: 8896b...ca5

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på det som kalles for "Oppmerksomhetstrening", som etter det jeg forstår er en veldig forenklet utgave av Yoga.

Her er det meningen at man skal sitte eller ligge i ro, føle på alle deler av kroppen, og prøve å ikke la seg forstyrre fra omgivelsene eller andre tanker som kommer opp i hodet. Man lytter til instruktøren (evt lydopptak på egenhånd) om hvor man skal kjenne etter. Man skal tenkte på det som er "der og da i nuet" og legge alle bekymringer for fortid og fremtid til side. Det er en del av et stressmestringskurs.

Men jeg må si at jeg er litt usikker på akkurat hvordan disse teknikkene skal kunne overføres til å bli nyttige i "kampens hete".
Jeg spurte om hensikten med øvelsen er å lære å kjenne etter på kroppen i seg selv, slippe anspennelser og slikt. Eller om målet egentlig er at man skal øve på å stenge ute forstyrrende tanker og at kroppen bare brukes som et "emne" å øve på å styre tankene. Men jeg fikk et litt vagt svar. Er det noen som kjenner igjen hvilken type øvelser dette er og vet hvor man kan lese mer om hva man forsøker å oppnå?

Anonymkode: c82cb...e01

Det er det du legger i det som betyr noe for deg. Du kan prøve det ut en stund. Tenk selv. Finn ut hva det gjør med deg. Er det noe som endrer seg i deg? Hvis ikke det gir deg noe, kutt det ut.

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Du får et vagt svar rett og slett fordi hele denne mindfullness-greia er en vag sammensurium av greier.

Det er ikke formulert noen klar hensikt slik du etterspør. Det finnes ikke en grunnleggende teori som er bekreftet med data og forskning. De har ikke en faktisk forklaring på hva en ønsker å oppnå, hvordan det skal fungere og hvorfor.

Mindfullness er i seg selv et så vagt begrep, at det kan være nærmst hva som helst. Det er ikke en ting, har ingen definisjon, og kan stort sett være hva den enkelte instruktør selv 'koker ihop'.

Det er stort sett moderne 'snake oil'. 

Anonymkode: 968b1...f41

Det er så langt fra noe snake oil  og "hva som helst" som man kan komme. Mindfulness er trening på å være tilstede i øyeblikket, å være tilstede i kroppen her og nå istedenfor å spinne en historie rundt det som skjer. Om man søker opp artikler på det så finner man ikke mye sprikende definisjoner, men man finner forskning på det som du hevder ikke eksisterer.

"Kort beskrevet er det en sinnstilstand hvor personen er fullt oppmerksom og tilstedeværende, med «et åpent hjerte», i forhold til det som skjer i hvert øyeblikk. Man erfarer, anerkjenner og aksepterer det som skjer uten å bli fanget i tankene eller følelsene omkring det. Pasientene lærer å møte situasjoner i livet med denne type oppmerksomhet, for derved å finne nye måter å respondere på dem i stedet for å reagere automatisk."
https://tidsskriftet.no/2003/11/kronikk/oppmerksomhetstrening-en-metode-selvregulering-av-helse

"Med oppmerksomhetstrening øver vi oss i å rette vår oppmerksomhet på våre tanker, følelser, kroppsfornemmelser og omgivelsene som de er i dette øyeblikket, og observerer dem helt nøytralt. Våre tanker fokuserer på det vi erfarer akkurat nå, i stedet for å dvele i fortiden eller skape en (negativ) forestilling av fremtiden. Vi tar kontroll over vår oppmerksomhet. På denne måten kan vi være helt til stede, beholde roen i utfordrende situasjoner, og ta veloverveide valg."
https://tankeflyt.no/oppdag-1/oppmerksomhetstrening - mindfulness.html

"Oppmerksomhetstrening kan hjelpe sykepleiere til å takle en stresset hverdag. Artikkelen er baser på en undersøkelse blant 21 sykepleier som gjorde tre minutters pustemeditasjon to ganger daglig i fire uker. Prosjektet er gjennomført i forbindelse med videreutdanning i Oppmerksomt nærvær i regi av Høgskolen i Gjøvik.

Oppmerksomhetstrening er en 2500 år gammel buddhistisk tradisjon som har blitt populær i vesten, også i Norge (1). Oppmerksomhetstrening er en metode for selvregulering av helse og livskvalitet med dokumentert effekt."
https://sykepleien.no/forskning/2015/08/oppmerksomhetstrening

"Metoden lar deg løse psykiske problemer ved å observere følelsene dine på en nøytral måte, mens de farer forbi ditt indre blikk – som skyer som glir over himmelen.
Ved å gjøre deg selv bevisst på hvordan du har det, uten å forsøke å endre følelsene, kan du bli flinkere til å styre reaksjonene dine på alt som skjer omkring deg

Folk som har lært mindfulness, føler seg overbevist om at metoden virker. Og det har nylig blitt vitenskapelig bekreftet av psykologer."
https://forskning.no/psykologi/derfor-virker-mindfulness/656308

Anonymkode: 24546...1c2

• Liker 1
Skrevet

Jeg har holdt på med mye meditasjon og yoga. Så startet jeg å bli plaget med flash backs, og da angstanfall. Har en traumatisk barndom bak meg. Og dette kunne skje hvor som helst, satt en gang på en full buss da det skjedde. Skjer og ofte hos tannlegen. Men fordi jeg har holdt på med yoga og meditasjon så lenge, så er det lett for meg, og hente meg tilbake, og slippe å få noen store angstanfall. For jeg kan svært raskt gå i meditativ tilstand. 

Og når man er flink å gjør det daglig, så får man mer ro. Jeg har PTSD, så ro er ikke noe jeg har mye av. 

Anonymkode: 5b4c9...db3

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Litt av poenget med mindfullness, er at du lærer å frikoble følelse fra reaksjon. Ofte er det sånn at man føler noe, og så reagerer helt uten å tenke, ofte uten å være klar over at man har følt noe engang. 

Med mindfullness lærer du å kjenne etter i kroppen, bli oppmerksom på at du har en følelse, og så ta et faktisk valg om hvordan du skal håndtere situasjonen. Om du blir stresset, blir du gjerne irritabel og sur, og reagerer med sinne på små, dumme ting. Om du har lært deg å kjenne at oi, nå er jeg stresset, nå skjedde det en ting, jeg kjenner jeg ble irritert, men i stedet for å slenge ut en dum bemerkning som er alt for krass og som jeg kommer til å angre på senere, velger jeg nå å ta et dypt pust inn og ut, og heller si rolig at "kan du være så snill å ikke sparke i setet mitt", eller bare la det fare. 

Anonymkode: 8896b...ca5

Dette er et veldig godt poeng som jeg glemte å nevne i mitt svar. Mange mennesker går gjennom hele livet ved å reagere på automatikk, uten forståelse eller kontroll. Dette er noe som er ugunstig i både private settinger og på jobbsituasjoner. 

Anonymkode: 29c48...8a4

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fått hjelp ved å bruke mindfullness til å bli kvitt tankekjør, mentalt stress noe som også gjør at jeg sovner lettere om kvelden. Det fjerner også en del uro i kroppen. 

Anonymkode: 9b096...ea3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...