Gå til innhold

Patetiske Rolv Wesenlund

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest NickNolte

Nå er denne mannen på banen igjen. Trist at denne mannen, kanskje forrige århundres største komiker i Norge, med en enorm "forhenværende" popularitet, i de senere årene har endt opp som en selvbestaltet "rikssynser", hvis hovedbudskap er å rakke ned på yngre komikere, og den yngre generasjonen generelt.

Klarer ikke mannen å takle at komikerarenaen, nå domineres av nye folk, med humor rettet til en ny generasjon, en humor han griper enhver anledning til å kritisere?

Han får tydeligvis ikke den oppmerksomheten han tidligere fikk, derfor har han hengt seg opp i at hans generasjon er "glemt".

Dette har nå fått det bisarre uttrykket, at han har lokket med seg andre veletablerte, økonomisk "mette" og modne eks-kjendiser, som på en paradoksal måte, setter seg foran de eldre som virkelig hadde trengt mer oppmerksomhet rundt i vårt samfunn, i forhold til omsorg, og ressurser fra det offentlige.

Undertegnede er heller ingen ung mann, men jeg vil hvertfall ikke delta i RW,s nye bevegelse når den tid kommer hvor jeg "matcher" den målgruppa som RW er ute etter med tanke på medlemskap.

Slå heller et slag for de eldre, syke, som virkelig trenger det, ikke disse friske eldre, som bare er sure fordi de er blitt gamle, avdanket, og ikke får oppmerksomhet lengre!

"Enkelte deler er slettet - kom gjerne med synspunkter - men personangrep vil vi ikke ha på KG.

Tusenfryd - moderator"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke Rolv Wesenlund kritiserer fordi han er sjalu på oppmerksomheten. Tror saken er så enkel at han kommer fra en helt annen humorverden, og er oppriktig sjokkert. Men jeg kan være enig i at det er feil av ham å gå så sterkt ut med det. Trodde han var litt tolerant på det området. Når det er sagt, må jeg bare si at jeg eeelsker Wesensteen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som startet tråden:

Korrigèr meg gjerne, men jeg klarer faktisk ikke helt å forstå hvorfor dette initiativet til Wesenlund & co blir satt opp mot det å fokusere på de trengende eldre.

Slik jeg leser det, ønsker de å vise at eldre kan være en ressurs, og ikke bare en belastning / kostnad. Og det er vel ikke utenkelig at en lsik holdningsendring vil hjelpe også de pleietrengende eldre, dersom respekten for den eldre garde forbedres i samfunnet - dersom man forstår å sette pris på dem som den ressurs de fleste av de faktisk er, og ikke bare tenke på alle over 60 som mer eller mindre pleietrengende oldinger som koster samfunnet store summer.

Er ikke dette bare en annen vei mot samme målet, eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NickNolte

Det å "elske Wesensteen", forhindrer ikke at man syns den ene halvparten er blitt en tragisk figur på gamle dager? Det verste(før denne eldrebevegelsen), var Wesenstund-perioden hans på TV-Norge.

For det første, så har han lagt seg til en jævlig snøvlete og usammenhengende måte å snakke på, krydret med smågulping flere ganger i setningen... I tillegg er han bortimot paranoid, han ble jo desperat hver gang noen grep han i et feil utsagn...

Så kom denne surmagete kritikken mot yngre komikere som stod for noe nytt, til tross for at Wesenlund selv også stod for noe nytt, og fikk suksess. Det var da ingen gamle komikere da som slaktet hans humor/opptredener, slik han har drevet nå?

Mannen er bare sur og frustrert over at han ikke er "in" lengre, ingen bryr seg om han, gir han oppmerksomhet, og det har han vanskelig for å takle.

Tiltaket hans nå, er derfor bare patetisk... det er liksom et mønster i hans "ungdomshat"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NickNolte

Arnie:

Wesenlund har ikke sagt et ord om de eldre som er svake, syke, og kanske i større grad trenger et talerør.

Det er de friske, mange av dem rike, med forhenværende suksess og fraskutt posisjon, som nå klager over at de er glemt, at de ikke får like mye oppmerksomhet som den yngre generasjonen.

68-generasjonen har dominert samfunnet til de grader opp gjennom årene, nå er det kanskje på tide at andre enn de preger debatten, og det offentlige bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NickNolte,

(Fint at du modererte "tonen" litt i ditt siste innlegg - man må passe seg litt når man kaller andre "surmaget", vettu... :wink: Og W's litt snøvlete talemåte er for meg uinteressant i denn diskusjonen. )

OK, du har sikkert rett når du sier at W&co ikke har nevnt de gamle som er syke og pleietrengende. Ellers så har vel de FrP til å tale sin sak... ehem... eller...?

Er jeg helt på jordet når jeg inbiller meg at en endring i samfunnets syn på eldre kan bidra til å hjelpe også de ressurstrengendes sak?

Eller risikerer vi nå bare en endring som blir at "det er to typer eldre":

1) Stakkars, snille, syke, pleietrengende som vi dessverre ikke har penger til å hjelpe

2) Rike, surpomper som sutrer over at ingen orker å høre på sytingen deres lengre - gjerne pattende på en fet sigar...

Dere andre - hva synes dere? Er dette et utidig "Champagneopprør" fra sure, fete, velstående eldre, eller er det noe som kan bidra til en viktig holdningsendring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wesenlunds generasjon sitter med nedbetalte hus, barna hjemmefra, en enorm kompetanse og føtter i ny og gammel verden. De er dessertgenasjonen.

Vi som er etter dem anser de over 50 for avdankete tullinger, det er vanskelig å få seg jobb og vi har ingen respekt for andre enn oss selv og vårt eget navlelo. Drit i den generasjonen og du gjør en stooor feil. Særlig markedsføringsfolk som ikke har fattet at det er de som har penger, ikke oss utarmete studenter på arbeidsledighetstrygd (eller hvordan det var).

Poenget til Wesenlund er at hans generasjon har makt, respekter den!

Og tvøy! deg som må hetse folk for at de ikke snakker sånn som du vil at de skal snakke - alvorlig talt - innhold kanskje?

Og dette med hetsing av unge komikere - unnskyld meg, men to år gammel kritikk, hva har det med dette å gjøre?

Drit i hele mannen da vel, men oppfør deg ordentlig og ikke snakk ned om folk som står for andre ting enn du selv!

(Og hva i all verden har gamle og trengende med dette å gjøre i det hele tatt????)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere andre - hva synes dere? Er dette et utidig "Champagneopprør" fra sure, fete, velstående eldre, eller er det noe som kan bidra til en viktig holdningsendring?

Utidig er vel bare reaksjonen til bortskjemte Generasjon X når noen vil ta oppmerksomhet fra dem.

Dette utspillet har ingenting med "vanlig eldre-diskusjoner" å gjøre, men er et utspill fra en generasjon vi feier under teppet i vår egen ego-verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er på tide at vi ser på generasjonen til Wesenlund som en ressurs.

At de klager på at de ikke er interessante reklameobjekter, kan virke tåpelig på oss som blir bombardert med reklame tilpasset våre mer eller mindre påtrengende behov mange ganger daglig.

50+ er en målgruppe med mye penger, som få har tatt seg tid til å vende seg mot, fordi de er mer kravstore enn 15+, de har levd lenger og er ikke så lette å påvirke. Men om man snur dem er det mye ressurser å hente.

Jeg syns ikke enhver person fra "den eldre garde" skal ha krav til å snakke om eldre syke og pleietrengende hver gang de er i media. Det er politikernes og samfunnets oppgave å jobbe for pleietrengende, vi skal være glade for alle "Wesenlunder" som er friske og klarer seg selv.

Vedrørende RWs kritikk mot dagens komikere, kan jeg ikke uttale meg. Den debatten har jeg ikke fulgt, den interesserer meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Art Director

Folk må være klar over at det finnes en årsak til at reklamebransjen retter sin markedføring i sterk grad mot den noe yngre generasjonen, dvs opp til ca 40...

"Wesenlund-generasjonen" har helt riktig ganske romslig økonomi, men de fleste av de har barn/barnebarn i "riktig" målgruppe, og disse "sponses" såpass mye i etableringsfasen, og småbarnsfasen, av eldregenerasjonens penger, at disse er de egentlige beslutningstagere, for kjøp/forbruk, men indirekte/direkte med eldregenerasjonens penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Makan til sutring skal du lete lenge etter..... Etter at denne generasjonen har levd hele sitt liv, midt i rampelyset, er de sure fordi det også er noen andre som får oppmerksomhet.

De skal kjempe for lavere skatter (for pensjonister) og bedre pensjonsrettigheter. Herregud! Disse folkene har hatt makta i årevis, først nå vil de gjøre noe med pensjonsrettighetene.

Det er også mange unge som har problemer med å få jobb, ikke bare 50-60 åringer. Det er heller ikke lett å være ung og arbeidsledig... Hvorfor må de sette aldersgrupper opp mot hverandre?

De aller fleste i samfunnet ser på Kalle Lisberg og Christian Vennerød som ressursser. Hva er problemet?

Kjempefint at de ønsker å bedre forholdene for eldre, generelt, men for meg blir hovedfokus litt feil.

Støtt junioropprøret ! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...