Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge hatt lyst til å undervise på skole, men jeg har ikke 4 i matte.. Har derfor takket ja til å studere barnehagelærer ettersom jeg har hatt to friår, og vil gjøre noe..

Før så het studiet førskolelærer, og man kunne da undervise fra 1-4 klasse. Nå er det ikke slik, og jeg lurer på om det er noen som vet om noe jeg kan gjøre for å jobbe på skole? Kan jeg ta en master i noe for å jobbe på barnetrinnet? Hva kan en master i spesialpedagogikk gi meg? Regner med det gir flere muligheter, men kan jeg jobbe på skole og være kontaktlærer?

Takker for svar:)

Anonymkode: 5d107...c2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Bli trafikklærer, bygg på med bachelor, ta så spesped master.

Endret av abrasiveRefraction
Skrevet
Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:

Bli trafikklærer, bygg på med bachelor, ta så spesped master.

Men jeg kan jo ta master i spesped etter en bachelor i barnehagelærer...?

Skrevet

Kan du ikke bare ta opp matte som privatist? Eventuelt ved siden av studiene dine nå? Det vil jo ta mye mindre tid enn å ta master og alt annet i tillegg.

Anonymkode: 882de...119

• Liker 9
Skrevet

Ta opp igjen matematikk 2p som privatist og få 4. Om du er motivert får du det til.

Anonymkode: 0699b...904

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare ta opp matte som privatist? Eventuelt ved siden av studiene dine nå? Det vil jo ta mye mindre tid enn å ta master og alt annet i tillegg.

Anonymkode: 882de...119

Tok opp matte 1p i fjor og fikk bare 2:/ Lærerutdanningen er jo 5 år uansett, så om det finnes muligheter for meg etter bachelor i barnehagelærer, så hadde jo det vært supert.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ta opp igjen matematikk 2p som privatist og få 4. Om du er motivert får du det til.

Ja, har vurdert det da folk sier 2p er lettere enn 1p, men da må jeg nok få mer enn 4 ettersom jeg har 2 i 1p.

Skrevet

Ta master i spesped etter barnehagelærerutdanning

Skrevet
Akkurat nå, w0ho skrev:

Ta master i spesped etter barnehagelærerutdanning

Men hva vil en master i spesped gi meg? Kan jeg jobbe på barnetrinnet, og kan jeg bli kontaktlærer, eller er jeg bare kvalifisert for sfo feks?

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva vil en master i spesped gi meg? Kan jeg jobbe på barnetrinnet, og kan jeg bli kontaktlærer, eller er jeg bare kvalifisert for sfo feks?

Du kan jobbe som kontaktlærer/undervise 1-4 trinn. Det holder med 60stp. med videreutdanning. Snakk med rådgivere på skolen din :)

https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/saksbehandling/larerkompetanse/#

Endret av w0ho
Skrevet

Hvis du vil bli lærer i skolen må du gå lærerutdanning, ikke barnehagelærerutdanning. Læreren et av mine barn hadde i 2.-4. var utdannet førskolelærer, men hun sa hun ikke ville fått jobb i skolen lenger hvis hun hadde søkt i dag. 

Hvis du ser her:

https://www.utdanningsforbundet.no/var-politikk/kunnskapsgrunnlag/publikasjoner/2019/onsker-om-og-forutsetninger-for-a-undervise-pa-1.4.-trinn--resultater-fra-medlemsundersokelse/

ser du også at svært få barnehagelærere møter de formelle kravene til antall studiepoeng i norsk og matematikk. 

Det beste valget for deg er å få 4 i matematikk og ta studiet som vil gi deg jobben du ønsker deg. Ikke prøve å gå omveier som enten ikke er mulige (barnehagelærer) eller som ikke gjør deg til lærer og som ikke er ideell for grunnskolen (barnehagelærer + master i spesped).

Anonymkode: 7be4d...682

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil bli lærer i skolen må du gå lærerutdanning, ikke barnehagelærerutdanning. Læreren et av mine barn hadde i 2.-4. var utdannet førskolelærer, men hun sa hun ikke ville fått jobb i skolen lenger hvis hun hadde søkt i dag. 

Hvis du ser her:

https://www.utdanningsforbundet.no/var-politikk/kunnskapsgrunnlag/publikasjoner/2019/onsker-om-og-forutsetninger-for-a-undervise-pa-1.4.-trinn--resultater-fra-medlemsundersokelse/

ser du også at svært få barnehagelærere møter de formelle kravene til antall studiepoeng i norsk og matematikk. 

Det beste valget for deg er å få 4 i matematikk og ta studiet som vil gi deg jobben du ønsker deg. Ikke prøve å gå omveier som enten ikke er mulige (barnehagelærer) eller som ikke gjør deg til lærer og som ikke er ideell for grunnskolen (barnehagelærer + master i spesped).

Men nå har jeg forstått at en master i spesped vil gi meg mulighet for å kunne undervise 1-4 klasse..? Man trenger 60 studiepoeng etter barnehagelærer for å kunne undervise i skolen. 

• Liker 1
Skrevet

Du skal bli ansatt også, spørs om du står likt i køen med en annen søker på samme stilling med lærerutdanning. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du skal bli ansatt også, spørs om du står likt i køen med en annen søker på samme stilling med lærerutdanning. 

Selvsagt! Men det er en mulighet. Er vel også mulig å jobbe med barn som trenger litt ekstra hjelp på ungdomsskolen også, hvis jeg ikke har lest feil.

• Liker 1
Skrevet

For å  komme inn på lærerutdanningen trenger du ikke nødvendigvis karakter 4 i P1+P2. Har du karakter 2 eller høyere (dvs. bestått) i ett av følgende mattefag: S1, S2, R1 eller R2 kvalifiserer det til godkjent mattekrav for lærerutdanningen.  https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/spesielle-opptakskrav/opptakskravet-til-laererutdanninger-2019/

Men om du sliter med å få karakter 2 i P-matte spørs det om du vil stå i det hele tatt på S- eller R-matte.

Et annet alterntiv er PPU, men da må du ha master og tilleggsfag (60 poeng) i bunn. Mao. 5 år med master + 1 år med tillegsfag + 1 år med PPU. Altså totalt 7 år om du fullfører alt på normert tid.

• Liker 2
Skrevet

Jeg holder på med en master i spes.ped og skal ta PPU etterpå. Jeg har da også 60 stp i ulike undervisningsfag (norsk, samfunnsfag og matte) som jeg har tatt underveis gjennom årene. 

Så vidt jeg vet kan man ikke undervise med kun spes.ped, men jeg kan også tenke meg å jobbe som spesialpedagog. Derfor valgte jeg denne veien fremfor GLU eller lektor. 

Men hvis det virkelig er lærer du vil bli så støtter jeg de andre her om å ta opp matten. Matte er ikke skummelt, men fullt gjennomførbart med riktig fokus. Du må finne din vei til å forstå faget. Kanskje privatlærer som kan undervise deg? 

Anonymkode: 3ae69...bcc

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men nå har jeg forstått at en master i spesped vil gi meg mulighet for å kunne undervise 1-4 klasse..? Man trenger 60 studiepoeng etter barnehagelærer for å kunne undervise i skolen. 

Ja, men som en annen skriver skal man også bli ansatt. At det er lov med barnehagelærer + 60 studiepoeng til henger nok igjen fra tidligere, da lærerstudiet var fire år. Nå er det fem år, og da vil man med barnehagelærer + ett år til henge klart etter. Så lenge de har søkere som har lærerutdanning, vil de bli foretrukket. 

Skrevet

Med master i spes ped kan du vel bare ha spes ped-timer, vel? Ikke faglærer eller kontaktlærer. 

Er det krav i fire i matte for å komme inn på PPU? Jeg aner ikke. Du kan jo sjekke ut det. Da kan du ta master i et fag, også PPU etterpå. Så kan du jo bygge på med flere fag. Det tar lenger tid, da. 

Eller så må du bare ta opp igjen den matte-eksamenen. Meld deg opp hos sonans e.l,  som har klasseromsundervisning eller skaff deg en privatlærer.

Jeg er så glad jeg slapp det mattekravet. Jeg kom inn med 3 i matte, året før dette kravet kom. Jeg har ikke matte i fagkretsen, og har aldri hatt bruk for det, annet enn enkle utregninger i praktiske oppgaver. 

Anonymkode: 75dd8...3b2

• Liker 1
Skrevet

Man slipper mattekravet dersom man tar ppu.

Anonymkode: 5ab48...248

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man slipper mattekravet dersom man tar ppu.

Anonymkode: 5ab48...248

Ah! Så jeg kan ta ppu rett etter masteren? Ser på utdanning.no at ppu gir deg muligheten til å undervise fra 5 klasse. Må jeg ikke ta enkeltfag for å kunne undervise i de, eller hva vil egentlig ppu gi meg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...