AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #1 Skrevet 18. august 2019 Vi flyttet til et nytt sted 1. August. Datteren min på 6 år startet på SFO for to uker siden. Hun kjenner én her fra før. De er veldig gode venner og leker fint sammen. Men han har jo sin gjeng fra barnehagen. En guttegjeng som hun kanskje synes blir litt voldsom. Hun er en utadvendt jente med masse energi. Empati for andre og et strålende humør. Det har aldri vært noe problem å få venner. Nå sier hun at hun bare leker med han ene gutten som hun kjenner fra før. Vi har oppfordret henne til å ta kontakt. Spørre om å få bli med osv. Hun sier «ja, skal det» Forteller om noen som har spurt henne om hun vil bli med å leke, men hun takket nei. «Jeg kjenner de jo ikke, mamma» Svarer da at det er jo slik man blir kjent. Skolestart er på tirsdag, og jeg er litt stressa. Hva kan jeg gjøre? Vente å se an? Snakke med læreren? Styrer på SFO? Må si jeg er litt skuffet over SFO også. Virker mest som en «oppbevaringsplass» nytt og ukjent for meg også dette. Overreagerer jeg? Det er så sårt å høre at hun føler seg alene, og ikke kommer inn i leken. Anonymkode: 2602e...a3a
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #2 Skrevet 18. august 2019 Det er lettere å bli kjent med nye når skolen starter opp. Da jobber hun sammen med de andre barna, sitter i grupper etc. Så ingen grunn til bekymring. Anonymkode: 352fc...72a 2
Ulrikke Skrevet 18. august 2019 #3 Skrevet 18. august 2019 Har du informert de ansatte om dette? At hun er ukjent for alle, og at hun sier hun takker nei til å leke med de som spør fordi hun ikke kjenner dem? De voksne burde utvilsomt ha bidratt til å koble henne med andre. Ta henne med med et par-tre andre jenter når de spiller spill, har forming osv, sånn at hun føler at hun kjenner noen litt. Da er det lettere å takke ja hvis de spør, og lettere for de andre å spørre... Når det er sagt: det ordner seg helt sikkert når skolen begynner, men jeg synes jo det er litt tafatt av SFO hvis de er informert om situasjonen. Har jobbet fire år som SFO-leder, og dette er noe vi ville tatt tak i! 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #4 Skrevet 18. august 2019 53 minutter siden, Ulrikke skrev: Har du informert de ansatte om dette? At hun er ukjent for alle, og at hun sier hun takker nei til å leke med de som spør fordi hun ikke kjenner dem? De voksne burde utvilsomt ha bidratt til å koble henne med andre. Ta henne med med et par-tre andre jenter når de spiller spill, har forming osv, sånn at hun føler at hun kjenner noen litt. Da er det lettere å takke ja hvis de spør, og lettere for de andre å spørre... Når det er sagt: det ordner seg helt sikkert når skolen begynner, men jeg synes jo det er litt tafatt av SFO hvis de er informert om situasjonen. Har jobbet fire år som SFO-leder, og dette er noe vi ville tatt tak i! Ja, jeg har snakket med flere av de ansatte om at hun er helt ny her. Skal ta det opp igjen i morgen. Om de kan føre henne sammen med noen i tegne/spill situasjon f.eks 🙂 Anonymkode: 2602e...a3a
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #5 Skrevet 19. august 2019 Hei! Dette opplevde vi i fjor. Tror til og med at jeg skrev et innlegg her på kg om det. Det var ikke en morsom periode, og vår opplevelse av SFO var lik. Men, alle svarte at dette kom til å gå seg til - og det gjorde det. Vi gjorde litt intenst "detektivarbeid" i løpet av den første tiden for å få et inntrykk av hvem i klassen barnet hadde noen lignende interesser med, blant annet ved å observere litt på en bursdag (barnet ville ha oss med) og på fritidsaktiviteter, lagde avtaler og forsøkte å oppfordre barnet i den retningen. Det funket bra. Gi det tid, rådfør deg med læreren hvis du ser at skolestarten også blir litt vanskelig Min erfaring er at skole fungerte kjempebra fordi de er styrt av de voksne, mens SFO er altfor egenstyrt når du ikke kjenner noen. Og nå, ett år etterpå så gikk SFOoppstart som en lek. Anonymkode: aab09...a7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå