AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #1 Skrevet 18. august 2019 Hei. Vi har noen utfordringer med jenta vår som akkurat har fylt 3 år. Hun er en utrolig oppvakt jente, smart, langt kommet i språkutviklingen, morsom og sjarmerende. Var veldig tidlig ute med både å snakke og gå. Men hun er også sta som pokker! Det er vel denne såkalte trassalderen. Men i tillegg sliter vi ved matbordet. Det er lite spising, bare grising med maten. Slå med bestikket i bordet for å bråke, stikke hendene ned i vannglasset osv. Mye uro og dermed litt høy stressfaktor ved bordet. Irettesetting, advarsler osv preller av og gjør henne bare sint i tillegg. Så får vi henne sjelden til å leke særlig lenge med samme tingen. Togbane, Lego, puslespill osv, alt blir bare dradd utover til et rotete kaos. Hun leker ikke, hun bare roter og drar ting utover. Det er temmelig travelt. Så gjør hun en del ting rett og slett kun fordi hun vet det ikke er lov. Hun fikk en vaniljeis i sted, og da gnidde hun det skitne ansiktet sitt langs armen på genseren min, kun for å skitne den til. Når jeg blir streng og sier at vi bruker servietter å tørke oss med, så gnir hun isen ned i sofaputene mens hun smiler. Hvorfor gjør hun dette? Vi får av og til beskjed fra barnehagen om at hun er voldsom til å tøye grenser og teste personalet, hele tiden. Ting som hun ikke får lov til, gjør hun ofte. Reiser seg opp på stolen og går oppå bordet, hopper i sofaen osv. Det virker som hun gjør det helt bevisst fordi hun vet at det ikke er lov. Samtidig kan hun ofte også være veldig flink å hjelpe til, tar seg av de minste barna på avdelingen, lydig, smørblid og grei. Hva er det som «klikker» innimellom? Jeg prøver å forstå dette men sliter litt med det. Noen tanker? Anonymkode: a60c0...91f
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #2 Skrevet 18. august 2019 Uff, det høres ut som helt normal unge. Jeg har to sånne.. Han ene ble nylig fem, og mange av «problemene» har løst seg av seg selv, med alderen. Sånn som du nevner matsituasjoner f.eks. Men så har vi jo fått en til, og lillesøster er likedan, for nå er hun tre. 😤 Slitsomt nå men regner med det blir en dag et menneske ut av henne også. Vi får se når hun er fem. Anonymkode: 8a3d8...58c
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #3 Skrevet 18. august 2019 Hun tester grenser. Hold grensene og ignorer dårlig oppførsel. Som med isen, ta den fra henne. Ta vekk vannglass. Blir hun sint, javel. Dere kan snakke om det når hun roer seg. Hun forventer en reaksjon av dere og følger med på om hun får det. Ros heller positiv atferd eller når hun hører etter på beskjed. Anonymkode: a366a...8ea 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #4 Skrevet 18. august 2019 Erhar vi konsekvenser. "slutt å putt handa nedi glasset eller så må i hente tåtekoppen" Osv. Blitt mye bedre enn det var. Ramp skjer sjeldnere og sjeldnere, og det skjer omtrent aldri at pøblingen fortsetter etter advarsel. Men det var MYE raseri når konsekvensene først startet. Vi snakker anfall på 40+ min. Men vi holdt stand, og det lønnet seg. Anonymkode: da097...7fd 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #5 Skrevet 18. august 2019 Vær konsekvent med konsekvenser ja! Det svarer seg til slutt Anonymkode: bbe04...9cb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå