Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg trenger å ta noen fag fra VGS for å komme inn på studiet jeg ønsker. Er noen år siden jeg gikk på VGS, men da jeg gikk så var jeg den typen som aldri gjorde lekser, men møtte opp til timene og fikk karakterer mellom 4 og 5. . Nå lurer jeg på hvor mange timer man bør sette av til fag på videregående. Vet det kommer an på meg, mine ambisjoner og hva jeg er flink til. Jeg håper på 6er i fagene jeg tar, men kan leve med 5er. 

På fagene jeg skal stå så står det at fagene er på 140 timer. Jeg skal ikke ha noe undervisning og lære alt på egenhånd. Er 140 timer omtrent det som trengs for å lese opp fagene som privatist og få en god karakter for gjennomsnittseleven? Eller er det meningen at man skal sette av enda flere timer?

140 timer blir rundt 1 måned med 7 timers lesedager 5 dager i uken. Er det vanlig å sette av mer enn det? Eller får jeg god nok tid om jeg tar rundt 4 fag våren 2020 og setter av rundt 4 måneder til å lese på?

Anonymkode: 6001b...574

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avhengig av faget, deg, og hva du kan fra før, ville jeg sagt de overvurderer hvor lang tid det tar. 

Anonymkode: ce720...25d

• Liker 1
Skrevet

140 timer er det du ville hatt av undervisning i det faget om du hadde gått på skolen. Hvor mye tid du trenger kommer an på hvor flink du er og hvilket fag det er. 

Anonymkode: 31713...c02

Skrevet

4 fag på 4 måneder skal gå fint om du er flink å lese. 

Les deg opp på kompetansemålene og jobb med faget ut fra de. 

Lykke til

Anonymkode: f85b4...9c3

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg trenger å ta noen fag fra VGS for å komme inn på studiet jeg ønsker. Er noen år siden jeg gikk på VGS, men da jeg gikk så var jeg den typen som aldri gjorde lekser, men møtte opp til timene og fikk karakterer mellom 4 og 5. . Nå lurer jeg på hvor mange timer man bør sette av til fag på videregående. Vet det kommer an på meg, mine ambisjoner og hva jeg er flink til. Jeg håper på 6er i fagene jeg tar, men kan leve med 5er. 

På fagene jeg skal stå så står det at fagene er på 140 timer. Jeg skal ikke ha noe undervisning og lære alt på egenhånd. Er 140 timer omtrent det som trengs for å lese opp fagene som privatist og få en god karakter for gjennomsnittseleven? Eller er det meningen at man skal sette av enda flere timer?

140 timer blir rundt 1 måned med 7 timers lesedager 5 dager i uken. Er det vanlig å sette av mer enn det? Eller får jeg god nok tid om jeg tar rundt 4 fag våren 2020 og setter av rundt 4 måneder til å lese på?

Anonymkode: 6001b...574

140 årstimer betyr at det er et 5-timersfag på skolen.

Anonymkode: aaff7...d13

Skrevet

Voksenopplæringen her i distriktet anbefaler maks tre fag ved siden av jobb, og det kan jeg skrive under på. 

Av 140 timers-fagene er historie det mest omfattende. Anbefaler deg å finne bøkene "Å lykkes med" for både eldre og nyere historie i tillegg til pensumet. Naturfag hadde jeg forventning om 4, men fikk 5 i standpunkt. Men jeg fulgte også undervisning og måtte sikkert jobbet hardere enn jeg gjorde om jeg skulle stått til 5 på eksamen utelukkende etter egen lesing.

Alle læreplaner ligger på Udir.no. Les godt gjennom disse, merk deg hva du vet du trenger å jobbe mest med, og sørg for at du er sikker på hva målsetningene innebærer.

Det tar litt tid å komme inn i studievanen etter noen år borte fra skolebenken, men dette er "bare" videregående opplæring. Med noen års modning, arbeidserfaring og generell realkompetanse kommer du nok lett inn i det slik jeg oppfatter ditt kunnskapsnivå fra tiden på vgs. 

Anonymkode: eeeeb...a5e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...