Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nyutdannet barnehagelærer som har fått fast jobb. Problemet er at jeg føler jeg ikke får brukt det jeg kan eller vet hva jeg driver med. Syns faktisk det er flaut at jeg har 100 000 mer i lønn enn assistentene da de virker mye flinkere enn meg og det går utover trivsel da jeg ikke føler jeg får ting til. Skal på veiledning for nyutdannede om noen måneder men ønsker "hjelp" før den tid. I itillegg får jeg spørsmål fra foreldre  og kollegaer om jeg har barn og det virker som de ikke tror jeg kan noe fordi jeg er 25 år og barnløs? Har i tillegg havnet på den travleste avdelingen og noen ganger har jeg lyst å bare sette meg på do og ha sammenbrudd. Merker pedagogisk leder kan bli irritert og si "kan du gjøre det" eller lignende, da hun sikkert tenker at dette burde jeg vite. Føler jeg har mye kunnskap men er usikker på meg selv i rollen som nyutdannet og lurer derfor på om flere opplever det slik eller har tips? 

Anonymkode: ad728...9e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også nyudannet nå, og med fast jobb. Kjenner på mye av det du føler, men jeg tenker det tar litt tid å bli varm i trøyen og tørre mer. Dette tror jeg også kolleger har forståelse for. Alle har vært nye en gang, og alle trenger å komme seg ut i jobb, få kjøtt på beina og få mer erfaring for å bli sikker på seg selv og den nye rollen. 

Det er skummelt, uvant og mye nytt, men det går seg nok til! :)

Anonymkode: 494ef...2ab

Skrevet

Jeg er ikke barnehagelærer men fagarbeider i en barnehage. Skjønner tankene dine godt, det er forståelig når man er nyutdannet og det er mye nytt. Prøv å ikke fokusere på at du føler du ikke får det til, men spør andre om hjelp om det er noe du er usikker på og følg magefølelsen din. Assistentene du jobber med har sikkert jobbet der i mange år og har mye erfaring, da er det lettere å vite hva som skal gjøres. Veldig fint du ikke ser ned på assistentene, jeg føler dessverre det er mange førskolelærere som gjør det. At foreldrene tilsynelatende ikke tror du vet ting fordi du er 25 og barnløs skal du ikke tenke på, du får heller motbevise det!

Masse lykke til! 

Anonymkode: b0168...ac2

Skrevet

Er ikke barnehagelærer, men det er helt vanlig å føle seg fortvilet og overveldet og dum når man er helt nyutdannet. Det VIL bli bedre!

Anonymkode: 9c2de...b6a

Skrevet (endret)

Jeg var nyutdannet og søkte på stilling som førskolelærer. Men så trakk ped. Lederen seg, og jeg ble "tilbudt" den, altså, "det gjør vel ikke noe for deg at du blir ped. Leder i stede?  🤪 

Jeg svingte mellom "shitt nå må jeg bevise meg" og "de ansatte meg, deres problem". 😂

Jeg var totalt forvirret, følte ikke jeg hadde kontroll på noe, alle hadde store forventninger til meg, og jeg rotet det til et par ganger. Men overraskende fort kom jeg ovenpå. Du må komme inn i rytmen. Være gjennom alt en fang før du har kontroll. Par-tre måneder så er det nok mye bedre skal du se 😊

Endret av Teyla
Skrevet

Ta initiativ til det du er god på, føler deg trygg på og brenner for. Vær litt forsiktig med å brøyte deg vei. Be om råd og veiledning der du føler deg usikker. Ytterpunktene alt for passiv og usikker, og verdensmester er det jeg blir mest oppgitt over. Gjelder egentlig uansett hvor lenge man har jobbet. 

Anonymkode: 48d38...306

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...