Gå til innhold

Har jentekropper forandret seg de siste tiårene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var tenåring/ung voksen for 25-30 år siden. Både jeg og mine venninner var normalt slanke,og ingen av oss drev med styrketrening for det var ikke så vanlig dengang. Noen av oss gikk på aerobic/afrikansk dans/yoga o.l og vi gikk av og til fjelltur eller litt på ski i påska. Jeg la ikke merke til at noen hadde smal midje med kraftige lår og store rumper slik som veldig mange tenårings jenter og damer i 20 årene har i dag. Ikke alle jenter/damer trener for å se slik ut, så jeg lurer  på om anatomien til jenter har forandret seg de siste 20-30 årene, slik at mange ser sånn ut nå uten trening av rumpe/lår?

Anonymkode: dec48...074

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har jentekropper forandret seg de siste tiårene?

Evolusjon jobber ikke så raskt, selv bittesmå endringer kan ta tusenvis av år med mindre man er utsatt for sterkt press fra omgivelsene enten som seksuell/naturlig seleksjon eller for å overleve. Majoriteten kvinner i et land kan ikke endre anatomien så voldsomt på 1 generasjon med mindre noe hinsides katastrofalt har skjedd.

Eksempler på dette er at mennesker som bor i Tibet, Andesfjellene, Etopia - de har gjennom mange mange generasjoner utviklet bedre oksygenopptatt da man i disse høydene finner lavere enn oksygennivåer enn vanlige mennesker trenger for å overleve.

Eller omvendt, en gruppe mennesker som bor i en Indonesisk øy har gjennom hundrevis av år livnært seg på dykking og fisking, de jakter fisk på havbunnen. Resultatet er at de har utviklet større lunger så de kan holde pusten mye lenger enn andre mennesker.

Så finner vi jo også en rekke evolusjonære endringer i diverse afrikanske land med mange dødelige sykdommer, de som har overlevd en dødelig sykdom reproduserer seg å tilfører den nye generasjonen resistens/motstand mot den aktuelle sykdommen som vedkommende led av. Pga dette er det stadig flere og flere mennesker som har utviklet en immunitet mot en rekke sykdommer  som befinner seg på det afrikanske kontinentet. 

Men alt dette har tatt hundrevis av år og det har blitt presset igjennom som en nødvendighet for å overleve.

Jeg husker på 2000-tallet så var slanke Victoria's secret modeller skjønnhetsidealet som mange jenter slanket seg til. Idag er det etter Kim Kardashian's inntog blitt et nytt skjønnhetsideal som jenter sikter etter, nemlig store kurver.

Så en kan tenkes at dette ikke dreier seg om evolusjonære endringer av anatomi, men en ny livsstil , trening, kosthold og også i mange tilfeller kirurgi som skal øke volum.

https://www.nrk.no/rogaland/lege-advarer-mot-rumpe-fiksing-1.13091953

– Me har drive med dette i to år og har opplevd ein enorm vekst, no er det fleire kvar veke som spør etter inngrepet, seier Tiller.

Endret av Wagner
Skrevet

Folk spiser mer enn før.

Folk har også endret hormonkomposisjon via tilføring av synetiske østroger/progesteroner.

Anonymkode: b58ab...68f

Skrevet

Ingen med kvinnelig timeglass fasong heller 🤷🏻‍♀️ 

Anonymkode: 0bf5b...669

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var tenåring/ung voksen for 25-30 år siden. Både jeg og mine venninner var normalt slanke,og ingen av oss drev med styrketrening for det var ikke så vanlig dengang. Noen av oss gikk på aerobic/afrikansk dans/yoga o.l og vi gikk av og til fjelltur eller litt på ski i påska. Jeg la ikke merke til at noen hadde smal midje med kraftige lår og store rumper slik som veldig mange tenårings jenter og damer i 20 årene har i dag. Ikke alle jenter/damer trener for å se slik ut, så jeg lurer  på om anatomien til jenter har forandret seg de siste 20-30 årene, slik at mange ser sånn ut nå uten trening av rumpe/lår?

Anonymkode: dec48...074

Ting som midjeform og puppeform forandrer seg. Og det forandrer seg ganske fort. Det er ikke evolusjon, selvsagt, man tror det skyldes kosthold (som har blitt vesentlig dårligere) og livsstil (som har blitt vesentlig mer sedat). Men man vet selvsagt ikke, man konkluderer bare at midjene til folk flest er videre og puppene henger lengre ned enn før.

Anonymkode: d8566...763

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...