AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #1 Skrevet 18. august 2019 Spiser sunt, står opp tidlig,legger meg sent. Har allerede fått flere bakoversveiser av at det er så mye å gjøre. Jeg prøver meg frem med ulike måter å studere på, uten at det hjelper så mye. Jeg kan sitte i et kvarter/ halvtime med lesing eller notering og føle at jeg bare MÅ ha en pause, eller bare MÅ legge meg nedpå litt.. Det er så frustrerende å ikke ha mer energi og lyst til å lese på fag, gjøre innleveringer o.l. Har studert i en uke, føles ut som at jeg har vært her i 3 år allerede. Hva i alle dager skal jeg gjøre, jeg er allerede langt bak pensum-messig. Anonymkode: d3273...50d
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #2 Skrevet 18. august 2019 Legg deg tidligere om kvelden. Anonymkode: fb771...545 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #3 Skrevet 18. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spiser sunt, står opp tidlig,legger meg sent. Har allerede fått flere bakoversveiser av at det er så mye å gjøre. Jeg prøver meg frem med ulike måter å studere på, uten at det hjelper så mye. Jeg kan sitte i et kvarter/ halvtime med lesing eller notering og føle at jeg bare MÅ ha en pause, eller bare MÅ legge meg nedpå litt.. Det er så frustrerende å ikke ha mer energi og lyst til å lese på fag, gjøre innleveringer o.l. Har studert i en uke, føles ut som at jeg har vært her i 3 år allerede. Hva i alle dager skal jeg gjøre, jeg er allerede langt bak pensum-messig. Anonymkode: d3273...50d Mente å si at jeg legger meg TIDLIG også. ts Anonymkode: d3273...50d
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #4 Skrevet 18. august 2019 Studer helt til du føler at du mister konsentrasjon. Etter det tar du 5 min pause (BARE 5 min, IKKE mer). Så fortsetter du studiet helt til du mister konsentrasjon igjen, hvil 5 min osv. Gå også til legen og ta blodprøve. Er 99% sikker på at du kanskje mangler D-vitamin Anonymkode: caa42...44d 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #5 Skrevet 18. august 2019 Min erfaring er at hvis jeg stresser med å få lest alt hele tiden, blir jeg mer sliten. Det er ikke alltid nødvendig å bruke all tid på lesing, men jeg har opplevd at å oppdatere meg på stoffet før en forelesning er det viktigste. Dette avhenger såklart av hva du studerer. Et tips kan være å sjekke kunnskapsmålene for ditt emne, så ser du hva du blir prøvd ut på når eksamen kommer. For meg som studerer en type sosialfag er sammenhengene mellom de ulike fagene viktig, det sikret meg hvertfall A og B på mine eksamener. Ta mange pauser på 10-15 min hvor du gjør noe annet, hjernen trenger det. Mange timer lesing i strekk vil bare slite deg ut og gjøre at du ikke husker det du har lest. Jeg trodde jeg måtte kunne hver detalj i fagene for å få gode karakterer, men det stemte ikke (igjen, det avhenger nok av hva du studerer). Psykologiprofessoren hadde et godt tips, som var å starte med det som er mest interessant, slik at man motiverer seg selv og øker mestringsfølelsen tidlig. Eksamen er ofte enklere enn man forventer som ny student, og det tar nok litt tid i begynnelsen til å finne en god balanse, så vær litt tålmodig og raus med deg selv. Dette går helt sikkert bra 😊 Anonymkode: 51c2c...632 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #6 Skrevet 18. august 2019 Takk for svar og gode tips Ts Anonymkode: d3273...50d
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #7 Skrevet 18. august 2019 Det er nok veldig vanlig. Jeg gikk gjennom noe lignende. For min del var livet snudd opp ned, jeg flyttet til en ny by hvor jeg ikke kjente noen. Det var mange nye inntrykk. Jeg hadde et friår i forkant så det var over ett år siden jeg hadde sittet på skolebenken. Det var uvant å plutselig "bruke hjernen" igjen med tungt pensum. Jeg tror nok dette er en tilvenningsfase. Det er mye nytt som skjer. Du har kanskje ikke funnet "din" studieteknikk enda, som gjør at du kan lese og notere mer effektivt. Husk at du bare er en uke inn i studiene, det er ingen fare om du føler at du henger litt etter. 4 måneder til eksamener, det er god tid. Jeg husker at det jeg gjorde, var å dra på alle forelesninger (2-4 timer per dag). Det var sjelden jeg gjorde mer enn 2 timer ekstra skolearbeid de dagene. Hvis jeg orket satte jeg meg ned på lesesalen etter forelesningene og bearbeidet stoffer i et par timer. Husker jeg rett hadde jeg ingen forelesninger på onsdager, så jeg brukte denne dagen i uka som studiedag hjemme på hybelen. Her gikk jeg gjennom forelesningsnotatene og leste meg opp på pensum. Satt så lenge jeg orket, noen dager bare 2 timer, andre 10 timer. Jeg prøvde så godt jeg kunne å ikke lese noe i helgene. Møtte heller venner og gikk på trening. Eller så var jeg bare hjemme hele helga og slappet av. Det som gjorde at jeg ikke kræsjet helt, var altså at jeg ikke satt med studiene dagen lang. Heller et par timer med effektiv lesing, enn å sitte på lesesalen dagen lang. Det er fullt lov å ha en dag hjemme, og å ta seg fri i helgene. Du kan se på studier som en fulltidsjobb, 8 timer hver ukedag, så ta deg fri på kveldene med god samvittighet. Skippertak skal man heller ikke undervurdere, det fungerer for noen folk, bl.a. meg. Anonymkode: 6f600...62f 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #8 Skrevet 18. august 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Studer helt til du føler at du mister konsentrasjon. Etter det tar du 5 min pause (BARE 5 min, IKKE mer). Så fortsetter du studiet helt til du mister konsentrasjon igjen, hvil 5 min osv. Gå også til legen og ta blodprøve. Er 99% sikker på at du kanskje mangler D-vitamin Anonymkode: caa42...44d Det kan det hende at jeg har, ja. Takk for svar! ts Anonymkode: d3273...50d
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #9 Skrevet 18. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er nok veldig vanlig. Jeg gikk gjennom noe lignende. For min del var livet snudd opp ned, jeg flyttet til en ny by hvor jeg ikke kjente noen. Det var mange nye inntrykk. Jeg hadde et friår i forkant så det var over ett år siden jeg hadde sittet på skolebenken. Det var uvant å plutselig "bruke hjernen" igjen med tungt pensum. Jeg tror nok dette er en tilvenningsfase. Det er mye nytt som skjer. Du har kanskje ikke funnet "din" studieteknikk enda, som gjør at du kan lese og notere mer effektivt. Husk at du bare er en uke inn i studiene, det er ingen fare om du føler at du henger litt etter. 4 måneder til eksamener, det er god tid. Jeg husker at det jeg gjorde, var å dra på alle forelesninger (2-4 timer per dag). Det var sjelden jeg gjorde mer enn 2 timer ekstra skolearbeid de dagene. Hvis jeg orket satte jeg meg ned på lesesalen etter forelesningene og bearbeidet stoffer i et par timer. Husker jeg rett hadde jeg ingen forelesninger på onsdager, så jeg brukte denne dagen i uka som studiedag hjemme på hybelen. Her gikk jeg gjennom forelesningsnotatene og leste meg opp på pensum. Satt så lenge jeg orket, noen dager bare 2 timer, andre 10 timer. Jeg prøvde så godt jeg kunne å ikke lese noe i helgene. Møtte heller venner og gikk på trening. Eller så var jeg bare hjemme hele helga og slappet av. Det som gjorde at jeg ikke kræsjet helt, var altså at jeg ikke satt med studiene dagen lang. Heller et par timer med effektiv lesing, enn å sitte på lesesalen dagen lang. Det er fullt lov å ha en dag hjemme, og å ta seg fri i helgene. Du kan se på studier som en fulltidsjobb, 8 timer hver ukedag, så ta deg fri på kveldene med god samvittighet. Skippertak skal man heller ikke undervurdere, det fungerer for noen folk, bl.a. meg. Anonymkode: 6f600...62f Takk for langt svar og beroligende ord Ts Anonymkode: d3273...50d
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #10 Skrevet 18. august 2019 Hva studerer du? Du MÅ nok ikke bruke 8 timer hver dag hele semesteret. Kanskje vil en litt mykere start fungere for deg? Sliter du så mye med å være slapp og sliten bør du dra til legen og sjekke for mangler. Trener du? Det vil også hjelpe. Kjør på med 15 min lesing 5 min pause, så utvider du etterhvert som du klarer å sitte lengre. Anonymkode: 16457...912
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #11 Skrevet 18. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan det hende at jeg har, ja. Takk for svar! ts Anonymkode: d3273...50d Hvor studerer du forresten? I lesesal, hjemme ved skrivebord, kjøkken, stue osv.? Anonymkode: caa42...44d
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #12 Skrevet 18. august 2019 Går på et ingeniørstudie, liker best å sitte alene og studere, så blir helst på hybelen ved skrivebordet. Men jeg har også vært på lesesal, litt mer forstyrrelser der. Ts Anonymkode: d3273...50d
_popcorn_ Skrevet 18. august 2019 #13 Skrevet 18. august 2019 Det er en vanesak. Det meste er mer slitsomt og energitappende før man kommer inn i rutinene. Syntes selv det var overveldende i starten av studiet. Andre året synes jeg var avslappende, selv om det var mye større arbeidsmengde og mye tyngre fag.
Cata Skrevet 18. august 2019 #14 Skrevet 18. august 2019 Betrakt det som en jobb. Gå på forelesning, så på lesesal og begynn å jobbe med innleveringene. Sitt så lenge det er nødvendig. Fordelen med lesesal er at du ikke lar deg distrahere av sofaen eller oppvasken eller alle de andre tingene som er morsommere enn å lese... Når du går hjem om kvelden så tar du fri de timene som er igjen til neste dag. Studer lørdag eller søndag om du føler du må, men ta en av dagene helt fri.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #15 Skrevet 18. august 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går på et ingeniørstudie, liker best å sitte alene og studere, så blir helst på hybelen ved skrivebordet. Men jeg har også vært på lesesal, litt mer forstyrrelser der. Ts Anonymkode: d3273...50d Jeg anbefaler denne videoen som du bør se på Anonymkode: caa42...44d 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #16 Skrevet 18. august 2019 Ta det med ro, du er helt ny, og alt virker overveldene i starten! ☺️ Husk at du har et halvt år på deg til å lære pensum! Her kommer mine beste tips: 1. Første og beste tips: Vær strukturert! Start med å se over planen for semesteret med en gang. Hva er læringsmålene? Hva må du lese? Legg så en plan der du regner ut ca. hvor mye du bør lære deg hver uke, eller hver dag. Prøv å holde deg til denne planen - da vet du med sikkerhet at du ikke havner bakpå. Likevel: Legg vekk bøkene i 16-17 tiden, og ikke sitt oppe til kl 23.. Du skal ha et liv også 🙏🕓 2. Visualiser via tegninger og video, ikke bare fokuser på tekst og pugging! Jeg hørte ikke på slike forslag som førsteårsstudent, men kunne ønske jeg gjorde det. Dette fikk meg til å gå fra C til B i snitt etterhvert. Søk opp temaer og forklaringer på YouTube, og se videoer. Se animasjoner om igjen og om igjen, for å forstå det grunnleggende. Lag tankekart og bruk tegninger! Man husker mye bedre ting i bilder enn tekst. 🎨 3. Bruk tidligere eksamner som utgangspunkt for hva du skal kunne til eksamen. Se på universitetets nettsider om det ligger tidligere eksamner tilgjenlig. Prøv å fokusere på å lære det grunnlegende først. Etterhvert kan du legge på detaljer.📈 Lykke til! Dette går bra. Husk at studenter er ikke noen spesielle supermennesker, det er de samme folkene du gikk i barnehage, skole og videregående med. Hilsen ferdig masterstudent i realfag, og soon to be PhD 😁 Anonymkode: c0274...275
Smartie_Pants Skrevet 18. august 2019 #17 Skrevet 18. august 2019 Støtter rådet om å se på studiet som en jobb. Sett start- og slutt-tidspunkt for hver dag, prøv å ta deg HELT fri i noen timer sammenhengende på slutten av kvelden og gjør helt andre ting som for eksempel trening, gå tur med venner, ring hjem, lag middag osv. Og det kan være lurt å skaffe seg/ta vare på venner som ikke studerer det samme som deg, det har lett for å ofte bli prat om studiet dersom du kun henger med folk fra det samme studiet som deg, dette gjør deg også sliten.
Hedersbrukeren Skrevet 18. august 2019 #18 Skrevet 18. august 2019 (endret) Slapp av, lenge til eksamen Stoffet modnes for en underveis, går fint an å knapt skjønne hva som foregår i oktober, for så å lese seg fram til en A i desember. Lykke til Endret 18. august 2019 av Hedersbrukeren
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #19 Skrevet 18. august 2019 Du er førsteårstudent og ligger allerede bak etter fadderuka? Jøss. De færreste gjør noe særlig konstruktivt den første uka, så det skal godt gjøres å være så bakpå som du påstår du er! 😂 Anonymkode: 48b6c...195
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #20 Skrevet 18. august 2019 Hva med å sitte på bibliotek/lesesal med lyddempende hodetelefoner? For meg funket det best. Da har man et slags hovedskille mellom hjem og studier (vanskelig å ALDRI lese hjemme, men prøv å unngå at det blir så ofte) samtidig som du stenger ute støy fra hostende, åpenlyst kaklende, ropehviskende og slafsende medstudenter. Og avtal gjerne med deg selv at du leser i ca 1-1,5 timer, så 10 min pause osv. og legg inn en lengre pause midt på dagen. Anonymkode: 7a885...8c6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå