Gå til innhold

Møte med nav saksbehandler og karriereveileder.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært ute av arbeidslivet i mange år pga sykdom men er nå frisk, men med et mangeårighull i cv. Jeg er godt voksen og må starte helt på nytt. Dog har jeg flere grader fra høyskole og universitet. Jeg er nå i tiltak via nav, og har praksisplass i en vanlig bedrift. Jeg får gode tilbakemeldinger, og har spurt bedriften om de har mulighet til å ansette meg, mot at nav kompenserer med lønnstilskudd. Bedriften har gitt beskjed om at de ikke har økonomi til det. De håper likevel å ha meg der til jul. Nå har karriereveilederen som er betalt av nav, innkalt til møte med nav saksbehandler. Men karriereveilederen har ikke informert meg i særlig grad om agendaen for dette møtet. Jeg har ingen annen agenda enn å komme meg ut i lønnet arbeid, og føler jeg har sagt fra om det jeg har behov for å si om min situasjon til denne karriereveilederen. Dvs at jeg nå har vært i tiltak i snart et år, (hvorav 4 mnd med prating med karriereveileder, 4 mnd i jobb). Og nå vil jeg gjerne ha lønn for arbeidet mitt.

Jeg er bare så sliten av å leve under fattigdomsgrensa. Jeg er så sliten av å alltid være blid og imøtekommende og jobbe så hardt jeg kan. Jeg har ikke lyst til å gå på dette møtet, jeg er redd for at masken min skal sprekke og at jeg skal begynne å gråte. Jeg føler at ingen synes at jeg er verdt å gi betaling for mitt arbeid. 

Kan noen hjelpe meg med hvordan jeg skal tenke så jeg gjennomfører møtet uten gråt, uten å gi uttrykk for min fortvilelse. Bare være blid og positiv og profesjonell. Og har noen hatt slike møter, som kan si noe om hva de innebærer? Jeg har jo sagt alt til min karriereveileder, hvorfor skal jeg gjenta det samme til nav- saksbehandleren?

Anonymkode: be03c...905

Videoannonse
Annonse
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært ute av arbeidslivet i mange år pga sykdom men er nå frisk, men med et mangeårighull i cv. Jeg er godt voksen og må starte helt på nytt. Dog har jeg flere grader fra høyskole og universitet. Jeg er nå i tiltak via nav, og har praksisplass i en vanlig bedrift. Jeg får gode tilbakemeldinger, og har spurt bedriften om de har mulighet til å ansette meg, mot at nav kompenserer med lønnstilskudd. Bedriften har gitt beskjed om at de ikke har økonomi til det. De håper likevel å ha meg der til jul. Nå har karriereveilederen som er betalt av nav, innkalt til møte med nav saksbehandler. Men karriereveilederen har ikke informert meg i særlig grad om agendaen for dette møtet. Jeg har ingen annen agenda enn å komme meg ut i lønnet arbeid, og føler jeg har sagt fra om det jeg har behov for å si om min situasjon til denne karriereveilederen. Dvs at jeg nå har vært i tiltak i snart et år, (hvorav 4 mnd med prating med karriereveileder, 4 mnd i jobb). Og nå vil jeg gjerne ha lønn for arbeidet mitt.

Jeg er bare så sliten av å leve under fattigdomsgrensa. Jeg er så sliten av å alltid være blid og imøtekommende og jobbe så hardt jeg kan. Jeg har ikke lyst til å gå på dette møtet, jeg er redd for at masken min skal sprekke og at jeg skal begynne å gråte. Jeg føler at ingen synes at jeg er verdt å gi betaling for mitt arbeid. 

Kan noen hjelpe meg med hvordan jeg skal tenke så jeg gjennomfører møtet uten gråt, uten å gi uttrykk for min fortvilelse. Bare være blid og positiv og profesjonell. Og har noen hatt slike møter, som kan si noe om hva de innebærer? Jeg har jo sagt alt til min karriereveileder, hvorfor skal jeg gjenta det samme til nav- saksbehandleren?

Anonymkode: be03c...905

lønnstilskudd KAN være en god måte å komme ut i arbeid på, men det kan også være en måte å bli grovt utnyttet på. Jeg er sterkt kritisk til bedrifter som tar i mot personer fra NAV uten å ha mulighet til å gi dem ordinært arbeid, jeg tror også veiledere bør bli flinkere til å kreve dette av bedrifter. Du skal stille på møtet med hevet hode. Du har gjort alt du skal og følger opp. Vær stolt av eget arbeid. 

Anonymkode: 01fdb...80c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

lønnstilskudd KAN være en god måte å komme ut i arbeid på, men det kan også være en måte å bli grovt utnyttet på. Jeg er sterkt kritisk til bedrifter som tar i mot personer fra NAV uten å ha mulighet til å gi dem ordinært arbeid, jeg tror også veiledere bør bli flinkere til å kreve dette av bedrifter. Du skal stille på møtet med hevet hode. Du har gjort alt du skal og følger opp. Vær stolt av eget arbeid. 

Anonymkode: 01fdb...80c

Man er ansatt når bedriften får lønnstilskudd. Man kan selvfølgelig bli sagt opp etter ett år, som er maks med lønntilskudd for de som ikke har en varig nedsettelse av arbeidsevne. Lønnstilskudd er det mest effektive tiltaket nav har, når det kommer til brukere med hull i CV eller andre årsaker til at det er vanskelig å få jobb. Jeg er helt enig at bedrifter som bare tar i mot personer på arbeidstrening, men aldri ansetter bør ikke lenger få lov til å få folk på arbeidstrening.

Nav veilederen din ønsker nok å få den samme informasjonen som karriereveilederen din har, og det er best om denne informasjonen kommer fra deg. Møt med hodet hevet, men jeg synes også det er lov å si at du er sliten av dette. Det er ikke vanskelig å forstå at du er.

Anonymkode: d3eeb...46d

• Liker 2
Skrevet

Det er så mange bedrifter som utnytter dette! Utrolig mange! 🤬

Formålet er jo at bedriften får "prøve" kandidaten litt, uten utgifter. Og dersom alt fungerer fint, så skal "prøvingen" ende i fast jobb. Det skjer forsvinnende sjelden!

Vet bedrifter som oppsøker nav for å få slike folk, og de får...

Dette er et pengesluk nav kunne spart millioner på!

Blir altså så eitrende når folk jobber 8 t dager for under 400 kr pr dag. Mao de jobber på lik linje som andre ansatte og får i praksis betalt for knappe 2 av dem! Samtidig som bedriften har en person som bidrar, helt gratis!

Dette er noe høyere makter burde tittet mer på, istedet for å kutte på aap!

Anonymkode: 60cbe...8c7

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner godt at du er frustrert. Har selv vært i en lignende situasjon og måned etter måned med mer eller mindre meningsløse samtaler med en karriereveileder som hadde null erfaring med verken rekruttering eller fra HR tæret på. Dama mente sikkert ting godt, men hun visste virkelig ikke hva hun snakket om, flere av rådene hun ga rundt jobbsøking var direkte dårlige. Hun var "utdannet" coach og jabbet i vei om å utfordre seg selv, gå utenfor komfortsonen osv. 

Hun ødela faktisk to søknadsprosesser for meg ved å kontakte de potensielle arbeidsgiverne og tilby dem å ha meg i praksis i inntil tre måneder så de fikk "testet" meg (på eget initiativ, uten å informere meg). Dette fikk jeg vite da jeg ringte og fulgte opp søknadene mine, begge steder fikk jeg beskjed om at jeg egentlig var en interessant kandidat, men at en karriereveileder tilsluttet NAV tilbød å ha meg i praksis var et "rødt flagg" som gjorde at de valgte å ikke gå videre med meg. Det var utrolig frustrerende da det var snakk om to jobber jeg virkelig kunne tenkt meg. Karriereveilederens svar var at hun ville hjelpe meg å få et "bein innafor" siden jeg hadde snakket så positivt om disse arbeidsplassene.

Jeg skaffet meg jobb selv. Endte med å gå via bemanningsbyrå. Fikk flere relevante vikariater gjennom et byrå og endte med å bli ansatt hos et av firmaene jeg ble leid ut jevnlig i et halvt års tid.

Anonymkode: 4d42c...991

• Liker 1
Skrevet

Har du mulighet til å ha noen med deg på dette møtet? En som kan støtte deg? og du, om du skulle bryte sammen så gjør ikke det noe! Saksbehandlere i NAV er vant til både tårer og støttepersoner altså! Jeg har vært igjennom hele nav-mølja, men mer som en kommende ufør pga. sykdom, og jeg vet at det kan være tøft i møte med dem!

Kjenner du forresten saksbehandleren din? H•n vet sikkert hva møtet gjelder, kan du sende en direkte melding og spørre? Eller ta en telefon og snakke med saksbehandleren?

Anonymkode: 60078...5fb

Skrevet

Søker du jobber uten klarsignal fra nav da? De fleste jeg kjenner kom seg tilbake i arbeidslivet på den måten. 

Anonymkode: d88b7...011

Skrevet

Om du føler deg klar til å komme ut i arbeid er det aller beste at du søker jobber selv, uten å gå via nav. Du sier du har mye utdanning og erfaring fra tidligere, så du skal ikke stille bakerst i køen.

Søk gjerne jobber som er litt under det du ønsker deg, bare for å få en jobb. Så fortsetter du søket videre etter det. Det er lettere å få jobb nr 2 om du viser til at du er i vanlig jobb, ikke via nav. 

Jeg har selv vært på AAP og det var absolutt lettere å få respekt som arbeidstaker om nav ikke ble nevnt med et ord. Dessverre er det mange som utnytter de som kommer på avklaring, eller som har negative holdninger til personer som kommer via nav. 

Om du er klar for å bli en vanlig arbeidstaker er det bare å starte søknadsskrivingen. Ikke vent på at nav skal ordne noe for deg. 

Anonymkode: d4da5...559

Skrevet

Jeg sier bare lykke til i NAV-systemet.

Anonymkode: 6cc41...051

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...