AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #1 Skrevet 18. august 2019 Enkelt forklart. Barn på snart 4 år, har alltid hatt lite kontakt med pappaen sin( pappas ønske om lite samvær ) har aldri spurt om Hvordan det går med barnet, barnet er også utredet og fått diagnose- dette har pappa heller aldri spurt om, men jeg som mamma ønsker jo at pappa skal få vite hva som skjer med barnet osv. Nå har det seg slik at pappaen ikke har sett h*n på godt over 2 mnd, og h*n har ikke snakket om pappa i det hele tatt. Jeg som mamma synes det er like greit da det skjer ting som ikke er greit. Ulike saker som vi ikke behøver å gå inn på. Han har sakt til en venninne av mamma at han ikke føler så mye for barnet sitt osv. spørsmålet er hva gjør jeg dersom pappa vil ha barnet igjen ? Anonymkode: f3ea1...00a
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #2 Skrevet 18. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Enkelt forklart. Barn på snart 4 år, har alltid hatt lite kontakt med pappaen sin( pappas ønske om lite samvær ) har aldri spurt om Hvordan det går med barnet, barnet er også utredet og fått diagnose- dette har pappa heller aldri spurt om, men jeg som mamma ønsker jo at pappa skal få vite hva som skjer med barnet osv. Nå har det seg slik at pappaen ikke har sett h*n på godt over 2 mnd, og h*n har ikke snakket om pappa i det hele tatt. Jeg som mamma synes det er like greit da det skjer ting som ikke er greit. Ulike saker som vi ikke behøver å gå inn på. Han har sakt til en venninne av mamma at han ikke føler så mye for barnet sitt osv. spørsmålet er hva gjør jeg dersom pappa vil ha barnet igjen ? Anonymkode: f3ea1...00a Du lar selvfølgelig barnet få lov til å treffe faren sin. Anonymkode: bf1c7...50b 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #3 Skrevet 18. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: spørsmålet er hva gjør jeg dersom pappa vil ha barnet igjen ? Du er da pliktig til å legge til rette for samvær. Men selvsagt ikke til enhver pris. Dersom barnet ikke er trygg med faren, kan samvær i hjemme være en start. Far har ikke krav på samvær hvor og når enn han måtte ønske det, det skal være på barnets premisser og behov. Anonymkode: 975cb...328 10
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #4 Skrevet 18. august 2019 Hvis far kommer å ønsker samvær så skal han selvfølgelig få det! Det skal økes opp sakte slik at barnet blir kjent med han og er trygg. Barnet har rett til å ha kontakt med begge foreldrene sine. At far føler lite for barnet nå er ikke så rart med tanke på at han ikke kjenner barnet. Anonymkode: 5fc36...787 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 18. august 2019 #5 Skrevet 18. august 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis far kommer å ønsker samvær så skal han selvfølgelig få det! Det skal økes opp sakte slik at barnet blir kjent med han og er trygg. Barnet har rett til å ha kontakt med begge foreldrene sine. At far føler lite for barnet nå er ikke så rart med tanke på at han ikke kjenner barnet. Anonymkode: 5fc36...787 Jeg synes det er rart. De fleste føler noe for eget barn uansett så lenge de vet at de eksisterer.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #6 Skrevet 18. august 2019 Hi her. Jeg som mamma har jo ønsket hele tiden at pappa skal ha barnet sitt. Men når barnet har kommet hjem fra pappa med blåmerker (fingermerker) rundt armer, rundt bena og i nakken og pappaen ikke kan forklare. Barnet har også autisme og pappaen ønsker ikke å bruke sin tid på og bli lært opp til hvordan barnet skal behandles for å gjøre det best mulig for barnet. Barnet ønsker heller ikke å reise med pappa da han skulle på samvær. disse 2 mnd har jeg vist bilder av pappa til barnet men da begynner barnet å gråte å slår vekk bildet. Var ikke så flink til og forklare situasjonen sist ser jeg! Anonymkode: f3ea1...00a 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #7 Skrevet 18. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hi her. Jeg som mamma har jo ønsket hele tiden at pappa skal ha barnet sitt. Men når barnet har kommet hjem fra pappa med blåmerker (fingermerker) rundt armer, rundt bena og i nakken og pappaen ikke kan forklare. Barnet har også autisme og pappaen ønsker ikke å bruke sin tid på og bli lært opp til hvordan barnet skal behandles for å gjøre det best mulig for barnet. Barnet ønsker heller ikke å reise med pappa da han skulle på samvær. disse 2 mnd har jeg vist bilder av pappa til barnet men da begynner barnet å gråte å slår vekk bildet. Var ikke så flink til og forklare situasjonen sist ser jeg! Anonymkode: f3ea1...00a Og dette var ikke relevant tenkte du? Siden du ikke nevnte det i hovedinnlegget? Anonymkode: b2d67...d5c 6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #8 Skrevet 18. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hi her. Jeg som mamma har jo ønsket hele tiden at pappa skal ha barnet sitt. Men når barnet har kommet hjem fra pappa med blåmerker (fingermerker) rundt armer, rundt bena og i nakken og pappaen ikke kan forklare. Barnet har også autisme og pappaen ønsker ikke å bruke sin tid på og bli lært opp til hvordan barnet skal behandles for å gjøre det best mulig for barnet. Barnet ønsker heller ikke å reise med pappa da han skulle på samvær. disse 2 mnd har jeg vist bilder av pappa til barnet men da begynner barnet å gråte å slår vekk bildet. Var ikke så flink til og forklare situasjonen sist ser jeg! Anonymkode: f3ea1...00a Hva? Du må vel kontakte barnevernet for å være i forkant hvis han vil ta opp kontakten igjen. Dette høres veldig spesielt ut. Anonymkode: 63485...908 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #9 Skrevet 18. august 2019 Barn skal ikke tvinges til å være hos noen som er slemme bare fordi han er faren Anonymkode: d53a1...85e 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #10 Skrevet 18. august 2019 Hi igjen! Jo det er jo relevant, men det handler vel litt om hva jeg skriver da dette er spesielt og redd noen skal skjønne hvem det er snakk om, både for barnet, pappa og mamma sin del. Men barnevernet har jeg snakket med, de kan ikke gjøre noe da det ikke er bevis på at dette er pappaen som har påført disse merkene osv. Jeg kan dokumentere med bilder og at barnet var hos pappa da de ble påført men ikke hvem som har påført. Jeg som mamma syns det er forferdelig for barnet da situasjonen er som den er, skulle ønske alt var fint og samvær var en ja ting, desverre er det ikke slik og jeg må sette barnet først. Anonymkode: f3ea1...00a
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #11 Skrevet 18. august 2019 Da krever du at samværet gjennomføres med tilsyn hvis pappen dukker opp igjen. Du kan ikke risikere bsrnets fysiske og psykiske helse. Tilsyn enten ved at samvær er hos deg når du er hjemme, eller at barnevernet stiller med noen. Anonymkode: 68b39...113 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #12 Skrevet 18. august 2019 Du, hvis denne "pappaen" plutselig ønsker å ta del i barnets liv så får det være dagssamvær. Du som mamma har plikt til å sørge for at barnet ditt har det bra, det gjelder også hos samværsforelder. Hvis du helt reelt tror at far utøver vold er det din plikt å sørge for at ditt barn ikke kommer opp i situasjoner hvor det kan bli skadd psykisk og fysisk. Du kan kreve at det ikke er overnatting i begynnelsen, og at han ikke får ha barnet på overnatting før han har satt seg grundig inn i hva autismediagnosen krever av ham som forelder. Snakk med de som utredet ham og spør om de kan snakke med far hvis samvær på ny blir aktuelt. Denne pappaen virker ikke å bry seg nok til å ta saken til retten, og hvis han gjør det så stiller du jo ganske sterkt. Du er ikke ute etter at far ikke skal være i bildet, men ønsker en gradvis opptrapping. I tillegg må han snakke med fagfolk som kan beskrive for ham hva et barn med autisme krever. Bruk det du beskriver som grunnlag for planen (her snakker vi 2 timer de 3 første gangene, så opp til 5 de neste 2 liksom) Ha planen klar og presenter til ham på mekling hvis han skulle finne på å kalle inn til det. Hyppige men korte samvær. Mannen vil sikkert gå lei før dere kommer så langt som til overnatting. Eller så kanskje han kan trives med å ha ham uten overnatting, og det er virkelig mindre sannsynlig at han vil utøve vold ved kortere samvær. Det vil bli hyggeligere for dem begge. Jeg vil bare si at barnevernet sannsynligvis ikke kommer til å bruke ressurser på tilsyn ved samvær, da barnet bor hos deg og du sannsynligvis er en god omsorgsperson. De kommer til å si det samme som meg, du som mamma har plikt og rett til å sørge for at barnet ditt er trygt. Du må stå for eventuelle tilsynspersoner selv. Du kan melde bekymring hvis far på ny tar kontakt, og be om at de observerer samspill osv som en del av undersøkelsen, men ikke stort mer. Det er også utfordrende for personer som ikke har høy kunnskap om barneautisme å skulle observere, så det må du isåfall be om at det snakker med fagpersoner som har peiling. Lykke til, jeg håper han holder seg unna! Anonymkode: 8b883...1b1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå