Gå til innhold

Jeg sliter med å håndtere barnet mitt på seks år, hvordan få hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har opplevd vansker med at han ikke klarer å følge beskjeder, ikke vil sitte i ro, sliter tydelig med konsentrasjon. Barnehagen så det ikke på samme måte. Fikk likevel tatt en ADHD test. Vi foreldre fylte ut to eksemplar og barnehagen fylte ut. Ingen slo ut på noe spesifikk annet enn at han er impulsiv.

Nå ca 6 mnd senere, skal begynne på skolen i morgen, kjenner jeg på en veldig bekymring. Han har forandret seg mye. Jeg er klar over 6års trassen, men det er andre ting som får meg til å bli bekymret for om vi trenger bistand og hjelp. 

Når jeg eller far er alene med han går det fint, men når det er flere til stede så er det som om han ønsker all oppmerksomhet. Om han ikke blir sett og hørt hele tiden, så roper han høyest, skriker ut, er svært urolig, løper og hopper, og krangler så mye. Det er vanskelig å snakke med han. Jeg synes også det er vanskelig å se om han har empati. Han kan fortsatt kaste lekene i gulvet, slenge sykkelen langs bakken, uten å bekymre seg for at de skal bli ødelagt. Og han er ganske hardhendt mot andre. 

Har hatt møte med barnehage og skole, slik at skolen er forberedt. Men føler at vi som foreldre kunne trengt hjelp til oppfølging. Han har to eldre søsken, men det er stor aldersforskjell, blir nesten som enebarn.

Hva tenker dere? Hvem ville dere tatt kontakt med?

Anonymkode: 92d35...936

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vill tatt kontakt med helsestasjon. Henvisning til f eks Pmto kan være en mulighet. https://www.nubu.no/PMTO/

Har PPT vært inne i bildet i bhg?

Anonymkode: 5bfa7...575

• Liker 1
Skrevet

PPT er innblandet via testen og de var i samtale med barnehage og skole. Blir det feil å da gå på «utsiden» å kontakte noen via helsestasjonen?

ts

Skrevet

Med unntak av det med empati og være hardhendt så er min helt lik, bestandig slitt med store konsentrasjonsvansker og lever mye i sin egen verden, elsker oppmerksomhet. I morgen begynner han på ungdomsskolen og sliter fortsatt med disse tingene men det jobbes med kontinuerlig og han blir bedre. Ca rundt 3 klasse så skjer det noe ut de blir litt mer moden. Jobb med det hjemme også, det med å måtte følge med og ta imot beskjeder, det med å føre en samtale om en ting og ikke hoppe til 10 forskjellige ting på 30 sekund. Tving han til å lese når de begynner å lære det, gull for konsentrasjon. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

PPT er innblandet via testen og de var i samtale med barnehage og skole. Blir det feil å da gå på «utsiden» å kontakte noen via helsestasjonen?

ts

Nei, syns ikke det er feil å til helsestasjonen. Det er jo dere foreldre som ha hjelp til håndtering. Du kan jo evt ta kontakt med skolens helsesøster også. Om ikke for annet enn å få råd.

Anonymkode: 5bfa7...575

• Liker 1
Skrevet

Overse.

Får han oppmersomhet når han skriker og roper, eller kaster leker i golvet? Hvis så har han jo funnet noe som fungerer for han. Pøbeladferd = oppmerksomhet!  

Anonymkode: a3aa6...baa

Skrevet
49 minutter siden, Blingblingtahei skrev:

Med unntak av det med empati og være hardhendt så er min helt lik, bestandig slitt med store konsentrasjonsvansker og lever mye i sin egen verden, elsker oppmerksomhet. I morgen begynner han på ungdomsskolen og sliter fortsatt med disse tingene men det jobbes med kontinuerlig og han blir bedre. Ca rundt 3 klasse så skjer det noe ut de blir litt mer moden. Jobb med det hjemme også, det med å måtte følge med og ta imot beskjeder, det med å føre en samtale om en ting og ikke hoppe til 10 forskjellige ting på 30 sekund. Tving han til å lese når de begynner å lære det, gull for konsentrasjon. 

Enig i dette.

Min sønn ble mye roligere og moden rundt 3 klasse. Han er fortsatt umoden i forhold til andre på samme alder, men det bedrer seg. Så dette med å ikke klare å ta i mot beskjeder er veldig vanlig, særlig blant gutter. Det kan dessverre var en stund. 

Skolen vil fort se om han er mer urolig og higer etter oppmerksomhet, selv om dette ikke er uvanlig hos flere på den alderen. Ha tett kontakt med skolen. Og det er ingenting i veien for å høre med andre steder, eks helsestasjon. Min erfaring er dessverre dårlig når det kommer til helsestasjon, men hvis du føler du får hjelp der så prøv.

Anonymkode: ef83a...f86

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har opplevd vansker med at han ikke klarer å følge beskjeder, ikke vil sitte i ro, sliter tydelig med konsentrasjon. Barnehagen så det ikke på samme måte. Fikk likevel tatt en ADHD test. Vi foreldre fylte ut to eksemplar og barnehagen fylte ut. Ingen slo ut på noe spesifikk annet enn at han er impulsiv.

Nå ca 6 mnd senere, skal begynne på skolen i morgen, kjenner jeg på en veldig bekymring. Han har forandret seg mye. Jeg er klar over 6års trassen, men det er andre ting som får meg til å bli bekymret for om vi trenger bistand og hjelp. 

Når jeg eller far er alene med han går det fint, men når det er flere til stede så er det som om han ønsker all oppmerksomhet. Om han ikke blir sett og hørt hele tiden, så roper han høyest, skriker ut, er svært urolig, løper og hopper, og krangler så mye. Det er vanskelig å snakke med han. Jeg synes også det er vanskelig å se om han har empati. Han kan fortsatt kaste lekene i gulvet, slenge sykkelen langs bakken, uten å bekymre seg for at de skal bli ødelagt. Og han er ganske hardhendt mot andre. 

Har hatt møte med barnehage og skole, slik at skolen er forberedt. Men føler at vi som foreldre kunne trengt hjelp til oppfølging. Han har to eldre søsken, men det er stor aldersforskjell, blir nesten som enebarn.

Hva tenker dere? Hvem ville dere tatt kontakt med?

Nå er det en gang slik at det ikke er PPT som setter en ADHD-diagnose, det er det bare BUP som kan. 

For å få komme inn til BUP trenger dere å gå via fastlegen. Vanligvis ønsker fastlegen og BUP at barnet har vært igjennom PPT-systemet først, og at de anbefaler videre utredning.

Det er likevel ikke noe i veien for at dere kan gå til fastlegen selv om PPT «bare» fant konsentrasjonsproblemer. Fortell fastlegen hvordan barnet er, og hvor bekymret dere er. 

Tidlig innsats er alfa og omega. 

Hilsen lærer med mange års erfaring, og som selv er mamma til et barn med ADHD. 

Anonymkode: 23ed0...67d

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Overse.

Får han oppmersomhet når han skriker og roper, eller kaster leker i golvet? Hvis så har han jo funnet noe som fungerer for han. Pøbeladferd = oppmerksomhet!  

Anonymkode: a3aa6...baa

Blir helt å overse sånn oppførsel! Handlingene hans må få konsekvenser ! Hvis ikke får han det tøft når han begynner på skolen. Tror du virkelig at lærerene bare kommer til å overse at han kaster ting vegg imellom? Neppe! Drittunge oppførsel MÅ få en konsekvens!

Anonymkode: 99a85...e70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...