AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #1 Skrevet 18. august 2019 Hvilken utdannelse bør jeg ta (max 3 år) som gir meg en godt betalt jobb? Har startet på sykepleien nå, men innser at det var å gape for høyt som alenemor. Pensum til anatomi og kjemi er ikke forenelig med å være alenemamma.....Har lest 10 timer i helgen, og ikke kommet halvveis i leseplanen. Hvorfor i alle dager er ikke dette emnet fordelt utover ett studieår?! Utdannelse er viktig, men først og fremst er jeg en mamma..... Anonymkode: dbb64...a95 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #2 Skrevet 18. august 2019 første året sykepleie er ganske tøft, du kan jo prøve? Anonymkode: 5315f...895
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #3 Skrevet 18. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: første året sykepleie er ganske tøft, du kan jo prøve? Anonymkode: 5315f...895 Ja jeg var supermotivert og gikk all inn,- var ikke på ett arrangement på fadderuken. Bare leste. Men innser at biokjemi og anatomi på noen måneder blir for tøft 😞 Har ikke vært mentalt tilstede for barnet mitt på en uke, og slik kan det ikke være. Hva skjer om jeg stryker til eksamen? Anonymkode: dbb64...a95
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #4 Skrevet 18. august 2019 Stryker du på eksamen får du ta den opp igjen, vanligvis tre forsøk. Sykepleierstudenter bruker i snitt 40 timer pr uke til studiene. Hvor mye tid man trenger varierer etter forkunnskaper og evne til å tilegne seg nytt stoff. Jeg er en av de som sliter med å skjønne biokjemi, og jeg brukte enormt mye tid på å lese biokjemi for å i det hele tatt klare stå, jeg sto på tredje forsøk. En studievenninne gjorde knapt noe mer enn obligatoriske innleveringer utenom forelesninger, og fikk B. Så for noen vil det å lese anatomi og biokjemi på noen måneder være barnemat, for andre vil det være ett helvete, men for de aller fleste vil det uansett være overkommelig. Anonymkode: ab47a...b72 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #5 Skrevet 18. august 2019 Det burde være fullt mulig å ta sykepleien som alenemor, det er det mange som gjør. Mistenker at du ikke har god nok studieteknikk og bruker for mye tid på å lese «alt», når man kommer langt med strategisk lesing. Antall timer brukt er ikke nødvendigvis direkte proposjonalt med resultatet. Hvis du vil prøve noe annet, må du først gi mer informasjon, f.eks interesser, karakterer, mulighet for avlastning (overtid, helger, kvelder...) - og hva du mener med «godt betalt». Pluss om du er flyttbar, og om du bor i by/lite sted. Det er sjelden slik at høytlønte jobber kommer rekende på ei fjøl. Anonymkode: ab36f...83d 5
Hedersbrukeren Skrevet 18. august 2019 #6 Skrevet 18. august 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: første året sykepleie er ganske tøft Anonymkode: 5315f...895 Er vel ikke blant de tøffere studiene, dette 7
Knirke Skrevet 18. august 2019 #7 Skrevet 18. august 2019 Det du leter etter er altså en kort og lett utdannelse som gir høy lønn, som du ikke trenger å legge noe særlig innsats i. Jeg antar at du ikke ønsker å jobbe turnus, siden du har barn. En sånn utdannelse/jobb er det nok mange her som skulle ønske at de hadde Lykke til! 7
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #8 Skrevet 18. august 2019 Hvordan tenker du at en turnusjobb som sykepleier blir, når du er alenemor? Har du noen som kan sitte barnevakt på kvelder, helger, røde dager og ev netter? Det er første året som det er mest lesing, på sykepleien. Anatomi synes de fleste er tungt. Men det er veldig spennende da. Hva mener du med høy lønn egentlig? Anonymkode: 78561...fd8 6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #9 Skrevet 18. august 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det burde være fullt mulig å ta sykepleien som alenemor, det er det mange som gjør. Mistenker at du ikke har god nok studieteknikk og bruker for mye tid på å lese «alt», når man kommer langt med strategisk lesing. Antall timer brukt er ikke nødvendigvis direkte proposjonalt med resultatet. Hvis du vil prøve noe annet, må du først gi mer informasjon, f.eks interesser, karakterer, mulighet for avlastning (overtid, helger, kvelder...) - og hva du mener med «godt betalt». Pluss om du er flyttbar, og om du bor i by/lite sted. Det er sjelden slik at høytlønte jobber kommer rekende på ei fjøl. Anonymkode: ab36f...83d Er 20 år siden jeg sist satt på skolebenken, og aner ikke hvordan jeg skal lese "effektivt". Hvor kan jeg lære strategisk lesing? Ellers har jeg stor interesse for mennesker, barn, media og interiør 😉 Hadde 4,9 i snitt fra vgs med generell studiekompetanse, ellers utdannelse innen markedsføring og reklame. Bor i Oslo og er ikke flyttbar da jeg da mister avlastningen jeg har fra besteforeldre. Anonymkode: dbb64...a95
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #10 Skrevet 18. august 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan tenker du at en turnusjobb som sykepleier blir, når du er alenemor? Har du noen som kan sitte barnevakt på kvelder, helger, røde dager og ev netter? Det er første året som det er mest lesing, på sykepleien. Anatomi synes de fleste er tungt. Men det er veldig spennende da. Hva mener du med høy lønn egentlig? Anonymkode: 78561...fd8 Tror det skal gå bra da jeg har god hjelp fra foreldre,- ellers sikter jeg med inn på jobb på Volvat etc med mer "normale" arbeidstider. Er fornøyd med 450.000 kr i året. Anonymkode: dbb64...a95
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #11 Skrevet 18. august 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror det skal gå bra da jeg har god hjelp fra foreldre,- ellers sikter jeg med inn på jobb på Volvat etc med mer "normale" arbeidstider. Er fornøyd med 450.000 kr i året. Anonymkode: dbb64...a95 Ja, men du vet at det er ekstremt stor konkurranse om dagstillinger som sykepleier? Og at de garantert heller velger noen med flere års erfaring enn deg som er nyutdannet? Anonymkode: 87244...476 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #12 Skrevet 18. august 2019 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror det skal gå bra da jeg har god hjelp fra foreldre,- ellers sikter jeg med inn på jobb på Volvat etc med mer "normale" arbeidstider. Er fornøyd med 450.000 kr i året. Anonymkode: dbb64...a95 Du får ikke de jobbene som nyutdannet, med mindre du har veldig gode kontakter... Anonymkode: ab36f...83d 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #13 Skrevet 18. august 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror det skal gå bra da jeg har god hjelp fra foreldre,- ellers sikter jeg med inn på jobb på Volvat etc med mer "normale" arbeidstider. Er fornøyd med 450.000 kr i året. Anonymkode: dbb64...a95 Som de over meg sier, så er det så og si håpløst å få en slik stilling som nyutdannet. Dagstillingene får ekstremt mange søknader og de kan velge og vrake. Har du tenkt på barnehagelærer da? Anonymkode: 78561...fd8 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #14 Skrevet 18. august 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er 20 år siden jeg sist satt på skolebenken, og aner ikke hvordan jeg skal lese "effektivt". Hvor kan jeg lære strategisk lesing? Ellers har jeg stor interesse for mennesker, barn, media og interiør 😉 Hadde 4,9 i snitt fra vgs med generell studiekompetanse, ellers utdannelse innen markedsføring og reklame. Bor i Oslo og er ikke flyttbar da jeg da mister avlastningen jeg har fra besteforeldre. Anonymkode: dbb64...a95 Jeg ville absolutt ikke gitt opp etter én uke på sykepleien, men gitt det mer tid. Finn gamle eksamensoppgaver. Jeg har sett eksamen i anatomi og fysiologi på sykepleien, og det er absolutt ikke uoverkommelig på ett semester. Ha fokus på forståelse. Løs gamle eksamensoppgaver. Ikke les boka fra A til Å, slå opp på det du lurer på. Bruk forelesninger som et utgangspunkt, der skal man gå gjennom det viktigste. Ikke hopp helt over et tema - lær deg NOE. La oss si at en oppgave gir 10 poeng på eksamen - som regel er det ganske lett å raske til seg en 2-4 poeng så lenge man kan si NOE, men å gå fra 8 til 10 poeng krever mye mer. Ergo kan man få godt betalt for ikke å hoppe over f.eks hormoner selv om man synes det er vanskelig, men heller satse på å kunne skrive noe om alt, og ikke alt om noe. Ellers skryter mange av sykepleie +, som jeg tror dekker dette faget? Og finn deg en kollokviegruppe. Ha fokus på forståelse. Anonymkode: ab36f...83d 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #15 Skrevet 18. august 2019 Vil heller foreslå barnehagelærer. Anonymkode: 4d205...66e
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #16 Skrevet 18. august 2019 Kort utdannelse og bra lønn: lokfører, togkonduktør, flyveleder, togleder. Du kan også bli yrkssjåfør og tjene ganske godt. T-banen, trikk, buss. Jeg har til og med hørt at firmaer betaler busslappen for folk, den er jo drit dyr. Alle disse er jo litt lite forenelig med å være alenemor. Vy søker faktisk etter konduktøraspiranter i Oslo nå. Anonymkode: 23b1f...42b 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #17 Skrevet 18. august 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville absolutt ikke gitt opp etter én uke på sykepleien, men gitt det mer tid. Finn gamle eksamensoppgaver. Jeg har sett eksamen i anatomi og fysiologi på sykepleien, og det er absolutt ikke uoverkommelig på ett semester. Ha fokus på forståelse. Løs gamle eksamensoppgaver. Ikke les boka fra A til Å, slå opp på det du lurer på. Bruk forelesninger som et utgangspunkt, der skal man gå gjennom det viktigste. Ikke hopp helt over et tema - lær deg NOE. La oss si at en oppgave gir 10 poeng på eksamen - som regel er det ganske lett å raske til seg en 2-4 poeng så lenge man kan si NOE, men å gå fra 8 til 10 poeng krever mye mer. Ergo kan man få godt betalt for ikke å hoppe over f.eks hormoner selv om man synes det er vanskelig, men heller satse på å kunne skrive noe om alt, og ikke alt om noe. Ellers skryter mange av sykepleie +, som jeg tror dekker dette faget? Og finn deg en kollokviegruppe. Ha fokus på forståelse. Anonymkode: ab36f...83d Tusen takk for tips! Har kjøpt abonnement på Sykepleie + ,- veldig bra side! Anonymkode: dbb64...a95
Serafin Skrevet 19. august 2019 #18 Skrevet 19. august 2019 På 18.8.2019 den 11.41, AnonymBruker skrev: Hvilken utdannelse bør jeg ta (max 3 år) som gir meg en godt betalt jobb? Har startet på sykepleien nå, men innser at det var å gape for høyt som alenemor. Pensum til anatomi og kjemi er ikke forenelig med å være alenemamma.....Har lest 10 timer i helgen, og ikke kommet halvveis i leseplanen. Hvorfor i alle dager er ikke dette emnet fordelt utover ett studieår?! Utdannelse er viktig, men først og fremst er jeg en mamma..... Anonymkode: dbb64...a95 Det var flere som var mødre på sykepleierstudiet og senere fikk både en og to unger til underveis på sykepleiestudiet, så det er fullt mulig å studere sykepleie og være mamma. 1
Alice123 Skrevet 19. august 2019 #19 Skrevet 19. august 2019 Det burde være fullt mulig å studere sykepleie som aleneforsørger, du er ikke den første. Problemet er vel heller at det er lenge siden du har vært i en læringssituasjon og må "lære å lære" på nytt. Første semester som student er tøft for alle, men jeg vil tro det blir værre jo eldre man blir. Både fordi det er lenger siden man var på skole, og fordi læring går litt tregere jo eldre man er (med individuelle forskjeller, så klart). En annen ting er jo hvor forenelig sykepleieryrket er som aleneforelder. Som andre skriver er det enorm kamp om de dagstillingene som er. Du kan absolutt ikke satse på å få en som nyutdannet. Å få kabalen med tredelt turnus og barn til å gå opp kan være vanskelig selv for to foreldre hvor den ene er i dagjobb. Mulig barnehagelærer eller noe innenfor administrasjon hadde vært bedre. Hva med fysioterapati?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå