Gå til innhold

Hva gjør dere med uteblomster på høsten? Kaster i søpla?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hortensia på balkongen og 2 mindre blomster. Men nå som det blir kaldere utover, hva gjør dere med blomstene deres? Ser ikke for meg at mine uteblomster trives inne. Lavendel f.eks, som begynner å bli litt pjusk.. 

Skrevet

Kommer an på planta. Noe kastes (typiske sommerblomster), ting som har mulighet for å tåle vinteren får stå ute (typisk vintergrønt). Enkelte planter blir overvintret lyst, kjølig og frostfritt. 

Anonymkode: 83042...f28

• Liker 1
Skrevet

Jeg unngår helt å kjøpe blomster som ikke kan overvintre til neste sommer. Synes det er synd å bruke og kaste planter slik, så det blir heller noen som tåler å stå ute om vinteren, eller lyst og kjølig innendørs.

Anonymkode: 3bd08...276

Skrevet

For å svare konkret på dine planter: Hortensia kan overleve ute om de har store, gode potter og nok jord, i alle fall i noen klimasoner. Dekking med hvit fiberduk kan være en ide for å hjelpe dem til å overleve vinteren. Sommerfugllavendel er å regne som sommerblomst så den hadde jeg kastet når den ikke så pen ut lenger, mens andre typer kan overleve ute. 

Skrevet

Prøver å unngå å kjøpe "bruk og kast"-planter, men de kastes enten i komposten, eller graves ned i hagen for å få en sjangs til å overleve. Noen blir stående i krukkene, enten så overlever de eller så blir de jord til plantene som skal stå der neste år. Har prøvd å overvintre noen i garasjen (ikke frostfritt), med noe hell.

Skal prøve meg på bokashi nå etterhvert, så noen kommer sikkert til å gå oppi der.

• Liker 1
Skrevet

Typiske sommerblomster går i komposten. Da mener jeg sånn som lobelia o.l. Lavendel har jeg bare som stauder, så de står i bed. 

Anonymkode: 1a79e...845

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg unngår helt å kjøpe blomster som ikke kan overvintre til neste sommer. Synes det er synd å bruke og kaste planter slik, så det blir heller noen som tåler å stå ute om vinteren, eller lyst og kjølig innendørs.

Anonymkode: 3bd08...276

Hvis ingen "bruker og kaster" sommerblomster vil jo disse vakre plantene forsvinne. Synes du det er bedre? :klo: Det ligger i deres natur å dø hver høst, men de formerer seg med frø og lever videre på den måten. Om du tar vare på frøene og sår dem neste år eller ikke er jo helt opp til deg. Og jeg ser heller ikke noe galt i å overlate jobben med såing, prikling og omplanting til profesjonelle om man ikke har plass, tid eller lyst til å ta den jobben selv. Sommerblomster har også livets rett. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg pleier å kjøpe stauder som kommer tilbake neste år, men de som ikke kan overvintre lar jeg bare stå i jorda til neste år. Så fikser jeg det da når jeg skal plante nytt. Og ikke kast dem i søpla, kast dem som hageavfall. Hortensiaer kan du vel ta inn?

Anonymkode: 98d9d...0e4

Skrevet

Har til nå kun hatt ett-årige planter på veranda, så de går i søpla på høsten (om de overlever så lenge...)

Skrevet

Kaster aldri noe i søpla iallfall. Går i komposthaugen. Det aller meste som står her (fuchsia, pelargonia, georginer og gladioler) settes i kjølig kjeller for overvintring og det fungerer bra. De to siste som knoller. Setter også inn margeritter, men resultater har vært litt vekslende.  

Skrevet

Typiske sommerblomster har jeg som regel i krukker, så når høsten kommer tar jeg frø og så kaster jeg plantene. Frøene sår jeg gjerne med en gang, så får de den frosten de ofte trenger for å skyte. Noen frø legger jeg i en boks som jeg merker med frøtype og farve. Denne boksen "bor" i drivhuset, for der er det frost om vinteren. Når våren kommer sår jeg og får nye planter til en ny sesong.

Stauder har jeg i bed, de visner om høsten og kommer tilbake om våren, det gjelder de få staudene jar har i potte også.

Så har jeg flerårige blomster som må overvintres inne. Disse tar jeg avleggere av om høsten. Setter dem i små potter og lar dem stå på det kjøligste rommet jeg har. Morplanten kaster jeg fordi den ofte tar mer plass en jeg har. Dette gjelder spesielt fuchsia og forskjellige geranium.

Skrevet

Kaster ingen planter, men sommerblomster går i komposten på lik linje med løv og stauderester som visner. Noen tar jeg frø av, og noen frøformerer seg selv kommer tilbake året etter. 

Anonymkode: 7d491...25a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...