AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #1 Skrevet 18. august 2019 Det hele startet med at vi prøvde å lære henne å telle til 10. Vi syntes dette var komisk helt i starten, men har ikke vist til henne at vi syntes det er morsomt, heller ikke sagt at hun ikke kan si det. Det de ikke får lov til er morsomt, så da har vi kun rettet på ordet og gjentatt å telle med å si fire.. Vi har heller aldri sagt det ordet høyt. Vi hadde "barnevakt" i går, med meg i et rom å malte å samboer som la gulv i et annet rom. Jeg overhørte barnevakten, datteren min sin Onkel si med vilje det ordet, å le osv. Kan hende han holdt på en stund, men jeg snakket til han da jeg hørte det. Hun sa det ordet litt i går, og nå i dag har hun sagt det i sammenheng med bleieskift... Hun skal også begynne i barnehage i mårra, så nå vet jeg ikke hvordan jeg skal fjerne det ordet fra språket hennes. Syntes det er verre enn noen andre banneord... Noen som kan komme med gode råd? Anonymkode: 642ff...850 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #2 Skrevet 18. august 2019 Hvordan i all verden har fire blitt til fitte? Det er jo helt ulogisk?! Anonymkode: 02fb4...c15 8
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #3 Skrevet 18. august 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan i all verden har fire blitt til fitte? Det er jo helt ulogisk?! Anonymkode: 02fb4...c15 Onkelen synes jo det var gøy å lære barnet å si fitte,les hovedinnlegget!! Anonymkode: aea95...1ff 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #4 Skrevet 18. august 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun sa det ordet litt i går, og nå i dag har hun sagt det i sammenheng med bleieskift... Anonymkode: 642ff...850 Hvis dette med bleieskift er nytt, ville jeg begynt å følge litt med på denne onkelen. En ting er at hun sier ordet, men hun vet jo ikke hva det faktisk er før noen har lært henne det. Det kan være "uskyldig" moro fra hans side men det er ikke innafor. Anonymkode: a801d...7b3 10
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #5 Skrevet 18. august 2019 Det er bare å ignorere det. Nok av unger som sier seks (sex) i stedet for kjeks, pikk istedet for prikk osv, de vet ikke hva de betyr. Anonymkode: 6c6bf...2fe 13
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #6 Skrevet 18. august 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan i all verden har fire blitt til fitte? Det er jo helt ulogisk?! Anonymkode: 02fb4...c15 Det er vel ikke ulogisk? Små barn greier ikke å si R, og da byttes r-lyden gjerne ut med en annen lyd. Jeg ville tatt en prat med onkelen, men ellers bare ignorert det. De ansatte i barnehagen skjønner jo at barnet ikke vet hva ordet betyr. Anonymkode: 3641f...b1f 8
I Grosny Skrevet 18. august 2019 #7 Skrevet 18. august 2019 (endret) Jeg tror det er en god del voksne som trenger å lære at fitte ikke er et stygt ord, men derimot en betegnelse på en kroppsdel som alle kvinner har. Endret 18. august 2019 av I Grosny 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #8 Skrevet 18. august 2019 3 minutter siden, I Grosny skrev: Jeg tror det er en god del voksne som trenger å lære at fitte ikke er et stygt ord, men derimot en betegnelse på en kroppsdel som alle kvinner har. Det brukes som et skjellsord og hvis man bruker det ut av sammenhengen så er det ikke er pent ord å si. Anonymkode: 6b0b4...255 8
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #9 Skrevet 18. august 2019 Ignorer det, så går det over snart. Gudmoren til min datter heter Frida. Hver gang hun kom på besøk lyste min datter opp, og utbrøt «Fitta!!!» Jeg synes der var hysterisk morsomt 😆 Det gikk over det også. Og hvis denne onkelen blir et problem får dere ta tak. Nekt han å være med barnet alene så lenge han ikke kan oppføre seg Anonymkode: 3b4e3...96c 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #10 Skrevet 18. august 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hele startet med at vi prøvde å lære henne å telle til 10. Vi syntes dette var komisk helt i starten, men har ikke vist til henne at vi syntes det er morsomt, heller ikke sagt at hun ikke kan si det. Det de ikke får lov til er morsomt, så da har vi kun rettet på ordet og gjentatt å telle med å si fire.. Vi har heller aldri sagt det ordet høyt. Vi hadde "barnevakt" i går, med meg i et rom å malte å samboer som la gulv i et annet rom. Jeg overhørte barnevakten, datteren min sin Onkel si med vilje det ordet, å le osv. Kan hende han holdt på en stund, men jeg snakket til han da jeg hørte det. Hun sa det ordet litt i går, og nå i dag har hun sagt det i sammenheng med bleieskift... Hun skal også begynne i barnehage i mårra, så nå vet jeg ikke hvordan jeg skal fjerne det ordet fra språket hennes. Syntes det er verre enn noen andre banneord... Noen som kan komme med gode råd? Anonymkode: 642ff...850 Sliter med å forstå problemet, Ts. Puritanisme er ikke positivt, og dermed ikke noe en påfører sine barn. «Bannord» er tilfeldige ord som vi voksne velger å definere som ugreie - ulike voksne ulike ord som er ugreie. De av oss som elsker å pålegge seg selv og andre meningsløse restriksjoner reagerer mest. Men en påfører ikke småunger puritanske og poengløse regler. Fitte er som vagina, kuk eller penis - alle helt ok ord. Du reagerer da ikke på at alle barn sier sex, gjør du? Tallet og handlingen har nøyaktig samme uttale. At du bruker fitte som skjellsord? Ja, det er faktisk ditt problem. Ønsker du virkelig at din datter skal vokse opp i et samfunn der kvinners kroppsdeler er skjellsord? Jeg vil håpe ikke. I så fall: start med deg selv, og ta deg sammen så du bare bruker ord positivt. Anonymkode: da623...2a8 5
I Grosny Skrevet 18. august 2019 #11 Skrevet 18. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det brukes som et skjellsord og hvis man bruker det ut av sammenhengen så er det ikke er pent ord å si. Anonymkode: 6b0b4...255 At fitte brukes som skjellsord er helt uakseptabelt, og jeg tenker at vi voksne har et ansvar for at ordet misbrukes. Hvordan onkel lærte opp sin niese språklig er heller ikke optimalt. Jeg tror han er en ertekrok som ville erte TS med vilje. Erting er ikke fint. 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #12 Skrevet 18. august 2019 Det går over når de lærer å si R. Anonymkode: 45463...925
Gjest theTitanic Skrevet 18. august 2019 #13 Skrevet 18. august 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Onkelen synes jo det var gøy å lære barnet å si fitte,les hovedinnlegget!! Anonymkode: aea95...1ff Det onkelen bør tas litt i nakken. Og forklar det til bhg først som sist. Blir naivt å tro at ordet aldri vil nevnes igjen.
sonush Skrevet 18. august 2019 #14 Skrevet 18. august 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke ulogisk? Små barn greier ikke å si R, og da byttes r-lyden gjerne ut med en annen lyd. Jeg ville tatt en prat med onkelen, men ellers bare ignorert det. De ansatte i barnehagen skjønner jo at barnet ikke vet hva ordet betyr. Anonymkode: 3641f...b1f Enig. R-lyden er et av de vanskelige lydene, som barn sliter med. Min egen sa lød, til rød, det kom seg før hun begynte på skolen. 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #15 Skrevet 18. august 2019 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan i all verden har fire blitt til fitte? Det er jo helt ulogisk?! Anonymkode: 02fb4...c15 Hun sier også bikja til bestefar og bikjo til bestemor. Fitte startet med fire, så har hun bare endret det til fitte, og nå som onkelen tuller med henne er det blitt morsomt å si det.. Hun spurte etter druer akkurat, så sa jeg "det kan jeg finne", mens jeg gikk mot kjøleskapet, så svarte hun "fitte". Greit nok, det er en fellesbetegnelse på vulva og vagina, men jeg er oppvokst med det der alle brukte det som skjellsord, mot foreldre, lærere osv. Aldri i ett positivt sammenheng, så for meg er det er veldig stygt ord. Skulle faktisk heller ønske hun sa faen.. Da er det ofte foreldre som glipper, å barna som tar ordene etter, men ordet fitte syntes jeg rett og slett blir pinlig å forklare til barnehagelærere, helsesøstre, evt. barnevern om de melder inn at hun sier stygge ord... Mvh Ts. Anonymkode: 642ff...850 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #16 Skrevet 18. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun sier også bikja til bestefar og bikjo til bestemor. Fitte startet med fire, så har hun bare endret det til fitte, og nå som onkelen tuller med henne er det blitt morsomt å si det.. Hun spurte etter druer akkurat, så sa jeg "det kan jeg finne", mens jeg gikk mot kjøleskapet, så svarte hun "fitte". Greit nok, det er en fellesbetegnelse på vulva og vagina, men jeg er oppvokst med det der alle brukte det som skjellsord, mot foreldre, lærere osv. Aldri i ett positivt sammenheng, så for meg er det er veldig stygt ord. Skulle faktisk heller ønske hun sa faen.. Da er det ofte foreldre som glipper, å barna som tar ordene etter, men ordet fitte syntes jeg rett og slett blir pinlig å forklare til barnehagelærere, helsesøstre, evt. barnevern om de melder inn at hun sier stygge ord... Mvh Ts. Anonymkode: 642ff...850 Det skulle stå at fitte startet med fite.. Anonymkode: 642ff...850
Gjest Solkremen Skrevet 18. august 2019 #17 Skrevet 18. august 2019 (endret) Bare ignorer når hun sier dette ordet. Min 2åring sier at han vil spise pikk, etterfulgt av blubbblubb. Pikk er fisk🙄 mange som blir litt rar i maska når 2åringen forteller at han skal hjem å spise pikk🙊 Vi gjør ingen greie ut av det, men poengtere alltid, ‘ja, vi skal spise fisk’, eller ‘fisk ja’.. Bare gjenforteller 2åringen det han har sagt og sier ordet riktig. Ingen har lært han å si det ordet - han bare uttaler det feil, men det er helt normalt at barn sier ord vi voksne ikke godkjenner. Får de oppmerksomhet gjør de det i alle fall, så be onkelen skjerpe seg! Endret 18. august 2019 av Solkremen
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #18 Skrevet 18. august 2019 Her ble fiskeboller og fiskekaker "fitteboller" og "fittekaker". Videre "fittesuppe", "fittetur" og "fiskestang".... Det går over. Her klarte vi ikke å la være med og le. Anonymkode: 2a22d...0c7 5
Frostrose Skrevet 18. august 2019 #19 Skrevet 18. august 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun sier også bikja til bestefar og bikjo til bestemor. Fitte startet med fire, så har hun bare endret det til fitte, og nå som onkelen tuller med henne er det blitt morsomt å si det.. Hun spurte etter druer akkurat, så sa jeg "det kan jeg finne", mens jeg gikk mot kjøleskapet, så svarte hun "fitte". Greit nok, det er en fellesbetegnelse på vulva og vagina, men jeg er oppvokst med det der alle brukte det som skjellsord, mot foreldre, lærere osv. Aldri i ett positivt sammenheng, så for meg er det er veldig stygt ord. Skulle faktisk heller ønske hun sa faen.. Da er det ofte foreldre som glipper, å barna som tar ordene etter, men ordet fitte syntes jeg rett og slett blir pinlig å forklare til barnehagelærere, helsesøstre, evt. barnevern om de melder inn at hun sier stygge ord... Mvh Ts. Anonymkode: 642ff...850 Bare ignorer det og senk skuldrene. Barnehagen vil overhode ikke reagere! Og barnevern kobles ikke inn på bakgrunn av at et barn bruker stygge ord. Da hadde de fått mye å gjøre! 2
Frostrose Skrevet 18. august 2019 #20 Skrevet 18. august 2019 Min datter (snart to år) går forresten i barnehage, og sier både tiss og pupp. Hun vet hva det er også. Tenker det er helt normalt. Vi sier "vask øynene" , "vask hendene" , "vask tissen" osv når hun stelles. Og babyen får "pupp". Babyen er ganske ny, så ordet "pupp" er nytt i toåringen vokabular. Nye ord brukes flittig (må jo vise seg frem", så i barnehagen ropte hun "Se pupp!" og pekte på puppen min til de ansatte. Kunne blitt pinlig, men jeg svarte bare "Ja, der er puppen som babyen får mat fra. Tror du hun er sulten?" Jeg har hørt værre ting fra småbarn før 😂 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå