Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får man ikke lønn for strevet..? Dvs jobber man og tar risikoer eller er bevisst karrierekvinne - og lykkes, så er ikke 500.000,- uoppnåelig. Men til å være ansatt, vil jeg si at 400.000,- er en svært god lønn. Dog i forhold til hva osv. Men jobber man svært mye overtid for å nå en årslønn på 400', så er det kanskje ikke så godt betalt alt i alt..!

Gjest happyending
Skrevet

Jeg er vel kanskje snobbete, men jeg syns ikke man tjener bra før man runder millionen i året.. Eller har 30-40000 utbetalt i mnd...

Skrevet

Fra 500.000 synes jeg er bra. Grei lønn er 350.000.

Gjest Gjesta
Skrevet

For at jeg skal reagere på ei lønn og tenke at den er bra, da må den ligge på over 500 000.

Selvfølgelig er 400 000 ei bra lønn også, men jeg tenker ikke sånn på det. Hvis noen forteller at de har over 500 000 i lønn, så tenker jeg mer "wow".

K

Skrevet

Vil vel si;

300 = normalt

400 = h*n klarer seg bra

500 = god lønn

600 = imponerende!

700 + = wow!

Verdt å tenke på at dersom man vil kjøpe en bolig, tar man tregangen på årsinntekten. Tjener man 400.000, kan man altså få lån på 1,2 - får ikke akkurat kjøpt mye i Oslo for den prisen! Og sjansen for at en på 400.000 har studielån er jo ganske stor, så det kommer i minus...

Konklusjon; med mindre man kjøpte for lenge siden eller har god egenkapital, må man nesten opp i 500.000 før man har det greit som singel boligkjøper i Oslo. :roll:

Skrevet

500.000+ synes jeg er en bra lønn.

Gjest Embla s
Skrevet

Hva som er bra lønn for meg, avhenger av hvor lang utdannelse jobben krever, da jeg regner med at de med lang utdannelse har ditto studielån.

For en med videregående syns jeg 350' er veldig bra. For en med mange år på universitet eller høyskole syns jeg ikke 350' er spesielt bra, men ok.

Syns generelt at alle som tjener 400' eller mer tjener bra og har liten grunn til å klage.

Skrevet

Synes over 400 000 er veldig bra jeg da.

Mannen min har høyskoleutdanning og tjener 300 000, selv skal jeg nå studere til og bli førskolelærer og vil tjene under 300 000.

Gjest Pjusk
Skrevet
Jeg er vel kanskje snobbete' date=' men jeg syns ikke man tjener bra før man runder millionen i året.. Eller har 30-40000 utbetalt i mnd...[/quote']

For å ha 30.000 utbetalt hver måned, har man langt fra en million i årslønn.

Gjest happyending
Skrevet

For å ha 30.000 utbetalt hver måned, har man langt fra en million i årslønn.

Hvis man går ut fra at toppskatt er 49% (jeg vet ikke hva den er, bare tok sånn ca), så må man tjene fra 750000 til 1000000 for å tjene 30-40000 utbetalt i mnd.. Jeg kunne nok klart meg fint på det...

Gjest Pjusk
Skrevet

Jeg er ingen rev når det gjelder skatt, men du får vel ikke toppskatt på hele beløpet?? Jeg trodde man bare betalte toppskatt på det du tjente over et visst beløp.

Jeg tror fortsatt du får mer enn 40 000 hvis du har én million brutto. 30 000 får du vel allerede med en inntekt på ca. 5 - 600.000,-.

Mulig jeg tar feil

Egentlig er jo ikke dette viktig. Reagerte bare på at du nevnte en årslønn som jeg ikke synes rimer med senere oppgitt månedslønn.

Gjest Embla s
Skrevet

Toppskatt er vel på penger over 400'? Også har de fleste noen fradrag (og ikke vet jeg, men man kan ofte få inntrykk av at jo mer man tjener jo flere fradrag har man?)

Jeg tror man får utbetalt +/- 50' per mnd hvis årslønn er en mill.

Er det ingen med fet lønn her som kan opplyse oss ? :wink:

Skrevet

En inntekt på 553.000 kroner gir 193.000 kroner i skatt og 360.000 kroner utbetalt.

Det gir i snitt 30.000 kroner i måneden, men siden skattetrekket er fordelt på 10,5 måneder kommer de litt ujevnt fordelt.

Gjest happyending
Skrevet

Jeg er vel ingen rev på skattesatser jeg heller.. :P

Gjest SumoBryter
Skrevet

For en mann i 30 årene syns jeg 600 000 og over er bra.

For en kvinne i samme alder blir jeg imponert av 350 00+

Annonse
Skrevet

Bra lønn er det når man har nok til eget forbruk, - + litt til andre, + litt til å spare,...

Dere som vil tjene flere hundretusener i året for å være lykkelige, - dere må nok i sannhet stresse fælt for å bruke opp pengene.

Gjest Pjusk
Skrevet
Bra lønn er det når man har nok til eget forbruk, - + litt til andre, + litt til å spare,...

Dere som vil tjene flere hundretusener i året for å være lykkelige, - dere må nok i sannhet stresse fælt for å bruke opp pengene.

Stresse for å bruke opp pengene?

Ikke hvis du har familie, hus & hage og bil, nei...

Gjest nybakt huseier
Skrevet

Bruttolønn sier ikke alltid så mye om hvor god råd du har.. Med nytt hus, og en samlet inntekt på oppunder 750 (for begge) - syntes jeg vi har dårlig råd.. Ikke mye å gå på når huslån, studielån og andre faste regniner er betalt.

Hvor mye sitter dere igjen med etter at lån er betalt?

Jeg har bare 3' igjen på konto når alle regninger er betalt.. (sambo har ca 4'), og det skal dekke mat ol til en familie. Ikke fett akkurat..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...