AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #1 Skrevet 18. august 2019 Vil ikke gjøre denne tråden så lang, så kort fortalt har jeg gjort det slutt med kjæresten min kort tid etter han var innlagt på psykiatrisk sykehus. Grunnen er fordi han fikk en rusutløstpsykose, og jeg hadde sagt i mange sprekker at neste gang han ruste seg fikk han ikke en ny sjanse. Såklart er det synd på en som er psykotisk og tror alle er fienden sin, og han har vært så redd at han har villet dø. Nå er han medisinert og ute fra psykiatrisk avdeling. Selvom jeg hadde bestemt meg for å gjøre det slutt ville jeg støtte han gjennom dette, men nå har han valgt å ruse seg igjen og da gjorde jeg som lovet, brøt kontakten og vil aldri snakke med han igjen. Det dreier seg ikke bare om rusen men om alle de alvorlige etterfølgende rusen har gitt for forholdet vårt også. Det er bare noen uker siden han kom hjem fra psykiatrisk sykehus, og jeg har hatt tett kontakt med familien hans og vi har ringt hverandre når han har hatt psykotiske eller suicidale tendenser. Men nå gidder jeg ikke mer, jeg har lagt både familien og han sitt nummer i trakasseringsfilter på telefonen men mottar meldinger og telefonsvarerbeskjeder om at nå skal han ta livet sitt og at det var dråpen at jeg kuttet kontakt, familien hans blamer meg for å være kynisk og legger ansvaret for hans psykiske helse på meg. Det er ikke mitt ansvar å gi han flere sjanser når han har fått 20 fra før og aldri respekterer meg nok til å holde seg vekk fra rusen. I utgangspunktet har jeg tatt selvmordstrusler som en oppmerksomhetsgreie fra han før, og han har sagt selv at han aldri kunne funnet på å gjøre det. Men nå derimot er jeg litt usikker på om jeg handler riktig å ignorerer det, i og med at han er psykotisk og nettopp ute fra psykiatrisk sykehus. Faren for å fortsette å ha kontakt og være hans omsorgsperson er at jeg ikke klarer å bryte kontakt igjen, men jeg har heldigvis såpass selvrespekt igjen at jeg har fått nok av idioten og de selvforskyldte rusproblemene hans! Men gjør jeg riktig i å bryte kontakt med både han i en vanskelig situasjon, og med familien hans? Burde jeg svare han når han skriver at han kommer til å drepe seg selv? Burde jeg varsle familien hans om det så de kan følge med? Jeg er usikker på om det brukes som en manipulasjon fra både han og familien for å få meg til å passe på han og holde han i skinnet igjen, eller om det er en reell fare for selvmord. Anonymkode: 45555...af5 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #2 Skrevet 18. august 2019 Ta kontakt med politiet. Noen ting passer aldri, så tidspunkt hadde uansett ikke hjulpet. Dette er ikke ditt ansvar. Familien hans er naturligvis livredde og som en mekanisme så blamer de deg. På én måte skjønner jeg at panikken driver dem i den retningen. De er desperate. Igjen. Politiet. Anonymkode: 33ec4...50b 12
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #3 Skrevet 18. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta kontakt med politiet. Noen ting passer aldri, så tidspunkt hadde uansett ikke hjulpet. Dette er ikke ditt ansvar. Familien hans er naturligvis livredde og som en mekanisme så blamer de deg. På én måte skjønner jeg at panikken driver dem i den retningen. De er desperate. Igjen. Politiet. Anonymkode: 33ec4...50b På grunn av rusen er det ikke aktuelt å kontakte politiet desverre. Vet ikke om han oppbevarer noe der, og vil ikke at han skal straffes for bruk. Jeg vil heller ikke sette igang utrykning med ambulanse, om det ikke er reelle trusler. Det jeg egentlig lurer på er om det er rett av meg å beskytte meg selv og fortsette å ignorere han, og la han ta ansvar for eget liv og foreldrene ta ansvaret istedet for å legge det på meg, eller om jeg burde fortsette å ha en viss støtterolle for han, selvom det ikke er mitt problem at han blir sånn pga selvforskyldt rus. Jeg mener, hvordan skal han lære om han alltid blir smurt med håra og alt fortsetter å være som før for han uten noe konsekvens av valgene sine? Anonymkode: 45555...af5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #4 Skrevet 18. august 2019 Det er absolutt ikke ditt ansvar hva andre gjør med livet sitt. Skal du være sammen med han resten av livet da så han ikke tar livet av seg (men istedenfor ødelegger ditt liv med rus)? Hvordan skal egentlig dette ende? Om du blokkerer nummeret hans så får du ikke disse truslene og trenger ikke forholde deg til dem. Anonymkode: 9a449...2b3 7
EvaLena Skrevet 18. august 2019 #5 Skrevet 18. august 2019 Varsle politiet hver gang du får en sånn mld. Ikke svar han på disse mld eller hvis han ringer, da får han oppmerksomheten han er ute etter. Ikke svar familien hans heller. Du kan ikke ta ansvar for om han vil leve eller ikke. Gå aldri tilbake uansett hva han måtte love av gods og gull. 11
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #6 Skrevet 18. august 2019 Altså, jeg vet at han har det kjempe vanskelig nå. Både psykose hvor han tror hele verden vil han vondt, og suicidal pga både psykosen og brudd. Jeg vet han ville fått det litt bedre av at jeg holdt kontakten. Men det går på bekostning av meg og selvrespekten min. Jeg har sagt så mange ganger at neste gang du ruser deg snakker jeg aldri med deg igjen, og nå er det ikke flere sjanser å gi han. Han har trodd han kan fortsette fordi jeg aldri har gitt han konsekvens før. Mens han har vært innlagt på psykiatrisk har jeg måttet ha en veldig belastende behandler rolle og som kjæreste har heller ikke det vært min posisjon. Jeg er så lei nå, og syns liksom han kan takke seg selv på en måte. Samtidig vil jeg jo ikke at han faktisk skal drepe seg, men om det er manipulasjon for å få meg på kroken med omsorg og kjærlighet igjen eller reell trussel er vanskelig å vite.. Anonymkode: 45555...af5 1
EvaLena Skrevet 18. august 2019 #7 Skrevet 18. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: På grunn av rusen er det ikke aktuelt å kontakte politiet desverre. Vet ikke om han oppbevarer noe der, og vil ikke at han skal straffes for bruk. Jeg vil heller ikke sette igang utrykning med ambulanse, om det ikke er reelle trusler. Det jeg egentlig lurer på er om det er rett av meg å beskytte meg selv og fortsette å ignorere han, og la han ta ansvar for eget liv og foreldrene ta ansvaret istedet for å legge det på meg, eller om jeg burde fortsette å ha en viss støtterolle for han, selvom det ikke er mitt problem at han blir sånn pga selvforskyldt rus. Jeg mener, hvordan skal han lære om han alltid blir smurt med håra og alt fortsetter å være som før for han uten noe konsekvens av valgene sine? Anonymkode: 45555...af5 Jeg hadde ringt politiet uansett. Om han oppbevarer narkotika hjemme og blir straffet for det så er ikke det noe du skal bry deg om. Hvordan skal han lære, du støtter jo bruken hans ved å ikke anmelde. 16
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #8 Skrevet 18. august 2019 Hadde han virkelig ønsket å ta livet sitt så hadde han jo gjort det uten å varsle noen. Kutt all kontakt og se deg ikke tilbake. Hans liv er hans eget ansvar, enkelt og greit. Anonymkode: 2dbe4...c33 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #9 Skrevet 18. august 2019 15 minutter siden, AnonymBruker said: Altså, jeg vet at han har det kjempe vanskelig nå. Både psykose hvor han tror hele verden vil han vondt, og suicidal pga både psykosen og brudd. Jeg vet han ville fått det litt bedre av at jeg holdt kontakten. Men det går på bekostning av meg og selvrespekten min. Jeg har sagt så mange ganger at neste gang du ruser deg snakker jeg aldri med deg igjen, og nå er det ikke flere sjanser å gi han. Han har trodd han kan fortsette fordi jeg aldri har gitt han konsekvens før. Mens han har vært innlagt på psykiatrisk har jeg måttet ha en veldig belastende behandler rolle og som kjæreste har heller ikke det vært min posisjon. Jeg er så lei nå, og syns liksom han kan takke seg selv på en måte. Samtidig vil jeg jo ikke at han faktisk skal drepe seg, men om det er manipulasjon for å få meg på kroken med omsorg og kjærlighet igjen eller reell trussel er vanskelig å vite.. Anonymkode: 45555...af5 Det får du ikke vite heller. Du kan jo ikke være sammen med han for at han ikke skal ta livet sitt. Du må bare gjøre det slutt på et tidspunkt og så regne med at han kommer til å true med selvmord. Og om han er blokkert så kan han ikke det. Anonymkode: 9a449...2b3 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #10 Skrevet 18. august 2019 Jeg synes det er spesielt at du ikke vil ta en “bekymringstelefon” til politiet, kun fordi det kanskje er dop hjemme hos han hvis du reelt er bekymret for hans liv og helse. Det du evt kan gjøre er å formidle en bekymringsmelding til fastlegen eller legevakt om psykose og at han sier han skal ta livet sitt. Bortsett fra dette synes jeg du skal ignorere både han og familien. Anonymkode: 95b0e...009 15
Gjest Alterego666 Skrevet 18. august 2019 #11 Skrevet 18. august 2019 Hvis du er redd for livet hans, kontakter du selvsagt politiet! Hans rulleblad er hans ansvar. Det virker som om du har hatt en enabler-rolle i forholdet deres. Når forholdet er over, må du også slutte å tilrettelegge for rusen. Hvis ikke kommer ingen av dere ut av uføret, og han kan dø.
Apis Skrevet 18. august 2019 #12 Skrevet 18. august 2019 Enkelt, send bekymringsmelding til fastlegen, der vil du også få råd om hvordan du skal forholde deg til x-en 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #13 Skrevet 18. august 2019 Eksen min truet ofte med det samme,men til slutt så gjorde han alvor av det å døde var 24 år gammel Anonymkode: b4892...2f9
Cata Skrevet 18. august 2019 #14 Skrevet 18. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men gjør jeg riktig i å bryte kontakt med både han i en vanskelig situasjon, og med familien hans? Burde jeg svare han når han skriver at han kommer til å drepe seg selv? Burde jeg varsle familien hans om det så de kan følge med? Ja. Du gjør det riktige. Du skriver du har gitt ham mange sjanser før dette og han har brutt løftene gang på gang. Han har hatt et valg. Han er en voksen mann og ikke ditt ansvar. Du bør absolutt ikke svare ham, heller ikke når han skriver han kommer til å drepe seg selv. Jeg ville i utgangspunktet sagt at du bør varsle familien, men etter å ha lest de andre innleggene her så sier jeg meg enig med de øvrige - ringe politiet kan være et bedre valg. 4
Hjordis Skrevet 18. august 2019 #15 Skrevet 18. august 2019 (endret) Hei, Har vært i samme situasjon med en som driver med rus og "truer" med selvmord. Det er helt forferdelig å sitte å lure på om vedkommende fortsatt lever eller ikke. Jeg valgte å ringe til politiet eller 113 hver gang jeg følte det var en reell fare eller at h*n ikke svarte mer. To ganger hadde h*n prøvd. Jeg fikk tiltider kjeft av vedkommende etter at politiet hadde vært der og på et punkt brøt vedkommende kontakten med meg. År etter på så fikk jeg en unnskyldning for oppførselen og en takk, så der er håp for noen av de mest skakkkjørte.. En ting du skal være klar over er at man har en plikt til å hindre selvmord i følge loven. § 287. Forsømmelse av hjelpeplikt https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-10#shareModal Og brudd på dette kan føre til straff. Så du får velge hva du kan leve med. Endret 18. august 2019 av Hjordis 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #16 Skrevet 18. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: På grunn av rusen er det ikke aktuelt å kontakte politiet desverre. Vet ikke om han oppbevarer noe der, og vil ikke at han skal straffes for bruk. Jeg vil heller ikke sette igang utrykning med ambulanse, om det ikke er reelle trusler. Det jeg egentlig lurer på er om det er rett av meg å beskytte meg selv og fortsette å ignorere han, og la han ta ansvar for eget liv og foreldrene ta ansvaret istedet for å legge det på meg, eller om jeg burde fortsette å ha en viss støtterolle for han, selvom det ikke er mitt problem at han blir sånn pga selvforskyldt rus. Jeg mener, hvordan skal han lære om han alltid blir smurt med håra og alt fortsetter å være som før for han uten noe konsekvens av valgene sine? Anonymkode: 45555...af5 Nå er jeg ikke med....hvorfor skal du avgjøre at han ikke skal tas med rusmidler av politiet? Du involverer deg utrolig mye her. Han er syk og manipulerende. Du får ikke han til å endre atferd uansett tilfelle. Anonymkode: 292f1...8b5 3
Loff77 Skrevet 18. august 2019 #17 Skrevet 18. august 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil ikke gjøre denne tråden så lang, så kort fortalt har jeg gjort det slutt med kjæresten min kort tid etter han var innlagt på psykiatrisk sykehus. Grunnen er fordi han fikk en rusutløstpsykose, og jeg hadde sagt i mange sprekker at neste gang han ruste seg fikk han ikke en ny sjanse. Såklart er det synd på en som er psykotisk og tror alle er fienden sin, og han har vært så redd at han har villet dø. Nå er han medisinert og ute fra psykiatrisk avdeling. Selvom jeg hadde bestemt meg for å gjøre det slutt ville jeg støtte han gjennom dette, men nå har han valgt å ruse seg igjen og da gjorde jeg som lovet, brøt kontakten og vil aldri snakke med han igjen. Det dreier seg ikke bare om rusen men om alle de alvorlige etterfølgende rusen har gitt for forholdet vårt også. Det er bare noen uker siden han kom hjem fra psykiatrisk sykehus, og jeg har hatt tett kontakt med familien hans og vi har ringt hverandre når han har hatt psykotiske eller suicidale tendenser. Men nå gidder jeg ikke mer, jeg har lagt både familien og han sitt nummer i trakasseringsfilter på telefonen men mottar meldinger og telefonsvarerbeskjeder om at nå skal han ta livet sitt og at det var dråpen at jeg kuttet kontakt, familien hans blamer meg for å være kynisk og legger ansvaret for hans psykiske helse på meg. Det er ikke mitt ansvar å gi han flere sjanser når han har fått 20 fra før og aldri respekterer meg nok til å holde seg vekk fra rusen. I utgangspunktet har jeg tatt selvmordstrusler som en oppmerksomhetsgreie fra han før, og han har sagt selv at han aldri kunne funnet på å gjøre det. Men nå derimot er jeg litt usikker på om jeg handler riktig å ignorerer det, i og med at han er psykotisk og nettopp ute fra psykiatrisk sykehus. Faren for å fortsette å ha kontakt og være hans omsorgsperson er at jeg ikke klarer å bryte kontakt igjen, men jeg har heldigvis såpass selvrespekt igjen at jeg har fått nok av idioten og de selvforskyldte rusproblemene hans! Men gjør jeg riktig i å bryte kontakt med både han i en vanskelig situasjon, og med familien hans? Burde jeg svare han når han skriver at han kommer til å drepe seg selv? Burde jeg varsle familien hans om det så de kan følge med? Jeg er usikker på om det brukes som en manipulasjon fra både han og familien for å få meg til å passe på han og holde han i skinnet igjen, eller om det er en reell fare for selvmord. Anonymkode: 45555...af5 Gi f... i han, har fått mer enn nok sjangser!;) 2
Cata Skrevet 18. august 2019 #18 Skrevet 18. august 2019 1 time siden, Hjordis skrev: Jeg valgte å ringe til politiet eller 113 hver gang jeg følte det var en reell fare eller at h*n ikke svarte mer. To ganger hadde h*n prøvd. Jeg fikk tiltider kjeft av vedkommende etter at politiet hadde vært der og på et punkt brøt vedkommende kontakten med meg Det du sier der er taler for at TS bør ringe politi (eller 113 hvis det haster). Kanskje eksen da bryter kontakten med henne og ikke plager henne med selvmordstrusler mer. 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #19 Skrevet 18. august 2019 Ta kontakt med politiet. Det gjorde jeg når jeg var i en litt lignende situasjon. Klem Anonymkode: ca30e...801 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #20 Skrevet 18. august 2019 Om han tar sitt eget liv, hvordan ville det føltes å vite at du kunne reddet han, men ikke gjorde det fordi det er en sjanse for at han får en bot, eller må en kort tur i fengsel? Anonymkode: 2a30f...984 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå