Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, med min forelder som kausjonist så fikk jeg et lån i lokal bank for noen år siden. 

Vi fikk et gunstig lån, det står i min bank teknisk sett som et boliglån. Lånet ble ikke brukt til bolig, men jeg brukte det mest til refinansiering av annen gjeld.

Nå i 2019 har jeg fått stor restskatt å betale, den er så stor at jeg kanskje må søke om nedbetalingsavtale .

Der må man oppgi det meste. 

Det jeg er litt redd for er at Skatteetaten nå ved manuell gjennomgang av min søknad ser at jeg har et boliglån, men eier jo ingen bolig.

På skattemeldingen for 2018 (=selvangivelsen) min så står nevnte lån som "Renter/gjeld i bank nnnn.nnnn".

Jeg vil ikke lage krøll for vår bank...har jeg noe å være redd for i så måte?

Er det potensiale for at skatteetaten nå....lager krøll for vår bank som ga meg dette lånet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro at risikoen ligger hos banken, siden de har noe å ta pant i om du skulle slutte å betale. Det er bankens eget valg, selv om det kanskje bryter med noen regler. Jeg vil ikke tro at skatteetaten blander seg inn i det, de vil nok bare ha riktig tall fra banken. Det er ikke alle som oppgir boligverdi/eierandel av bolig i skattemeldingen, av ymse grunner. Tviler på at de undersøker hvorfor.

Jeg kan ikke love deg noe, men det virker tvilsomt at de skal melde fra noen plass. 

Jeg må bare spørre hvordan du fikk til dette. Jeg har aldri fått utbetalt lån til bolig før jeg har kjøpt en faktisk bolig. Pengene er innom kontoen min i noen sekunder bare, før de videreføres til selger. Fikk du bare avtalt sum på konto, uten noe oppfølging rundt kjøp av bolig? 

Anonymkode: d7d79...165

• Liker 2
Skrevet (endret)
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro at risikoen ligger hos banken, siden de har noe å ta pant i om du skulle slutte å betale. Det er bankens eget valg, selv om det kanskje bryter med noen regler. Jeg vil ikke tro at skatteetaten blander seg inn i det, de vil nok bare ha riktig tall fra banken. Det er ikke alle som oppgir boligverdi/eierandel av bolig i skattemeldingen, av ymse grunner. Tviler på at de undersøker hvorfor.

Jeg kan ikke love deg noe, men det virker tvilsomt at de skal melde fra noen plass. 

Jeg må bare spørre hvordan du fikk til dette. Jeg har aldri fått utbetalt lån til bolig før jeg har kjøpt en faktisk bolig. Pengene er innom kontoen min i noen sekunder bare, før de videreføres til selger. Fikk du bare avtalt sum på konto, uten noe oppfølging rundt kjøp av bolig? 

Anonymkode: d7d79...165

Jeg fikk bare lånesummen overført til min egen brukskonto ja. Betalte så de regninger jeg ønsket. 

Lånet ble ikke gitt under forutsetning av at det skulle brukes til boligkjøp. 

Om min forelder sa til vår bankforbindelse at lånet skulle brukes til å dekke et par kredittkort...eller om det bare ble sagt at vi ønsket å låne penger generelt..det vet jeg ikke. 

Det skal sies at min forelder er bedriftseier og relasjonen til banken er derfor meget god. 

Banken har sin sikkerhet med pant i forelders gjeldfrie hus. 

Endret av MrPilo
Skrevet

Det er helt lovlig og ikke noe problem i forhold til skatteetaten.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Har lest litt om at noen øker boliglånet for å pusse opp...eller kjøpe bil. Men de er jo boligeiere selv. 

Men jeg eier som nevnt ingen bolig. Har ikke eid noe boligobjekt på over femten år. Jeg leier leilighet nå. Hmmm. 

Det går kanskje an å sitte igjen med rest av boliglån av ymse årsaker..

Prøver å finne beroligelse i at min eventuelle søknad ikke utløser no krøll. 

Endret av MrPilo
Skrevet
1 time siden, MrPilo skrev:

Jeg fikk bare lånesummen overført til min egen brukskonto ja. Betalte så de regninger jeg ønsket. 

Lånet ble ikke gitt under forutsetning av at det skulle brukes til boligkjøp. 

Om min forelder sa til vår bankforbindelse at lånet skulle brukes til å dekke et par kredittkort...eller om det bare ble sagt at vi ønsket å låne penger generelt..det vet jeg ikke. 

Det skal sies at min forelder er bedriftseier og relasjonen til banken er derfor meget god. 

Banken har sin sikkerhet med pant i forelders gjeldfrie hus. 

Altså et boliglån. 

Anonymkode: 3472c...af2

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke et boliglån. Det er et lån med pant i foreldres eiendom. 

Jeg har aldri sett at mine lån har hett boliglån, de heter bare lån. 

Så, ikke noe snusk ved dette. 

Står lånet i ditt navn? Eller står det i foreldres navn, som har lånt videre til deg? I så fall bør dere ordne papirer på det. 

Anonymkode: bb638...d11

Skrevet

Det er som nevnt et lån med pant i bolig. 

Uten hytte, fritidsbolig i utland og biler kunne vi betalt ned boliglånet. Men alt dette er altså dels lånefinansiert, alt med pant i en bolig. Om man eier boligen selv eller ikke har ingenting å si, så lenge eier har gått med på å stille eiendom til pant. 

Selger dine foreldre boligen vil selvfølgelig lånet bli trukket på dagen, med mindre du kan refinansiere med pant i annen eiendom. 

Anonymkode: 827f8...9e4

• Liker 2
Skrevet

Ta det med en liten klype salt, men tror ikke det er noe ulovlig i dette. Skattemyndighetene bryr seg om antall lån og hvor store de er, ikke hva de er brukt til eller betingelsene for lånet, det er et forhold mellom långiver og låntaker. Og banken din vet jo at dine foreldre er kausjonist, og har dermed sannsynligvis pant i deres bolig og/eller andre eiendeler de har stilt som pant. 

Anonymkode: 78d39...474

Skrevet
11 timer siden, MrPilo skrev:

Hei, med min forelder som kausjonist så fikk jeg et lån i lokal bank for noen år siden. 

Vi fikk et gunstig lån, det står i min bank teknisk sett som et boliglån. Lånet ble ikke brukt til bolig, men jeg brukte det mest til refinansiering av annen gjeld.

Nå i 2019 har jeg fått stor restskatt å betale, den er så stor at jeg kanskje må søke om nedbetalingsavtale .

Det jeg er litt redd for er at Skatteetaten nå ved manuell gjennomgang av min søknad ser at jeg har et boliglån, men eier jo ingen bolig.

På skattemeldingen for 2018 (=selvangivelsen) min så står nevnte lån som "Renter/gjeld i bank nnnn.nnnn".

Jeg vil ikke lage krøll for vår bank...har jeg noe å være redd for i så måte?

Er det potensiale for at skatteetaten nå....lager krøll for vår bank som ga meg dette lånet?

Bankene skal ha sikkerhet for sine utlån. Bank tar og har førsteprioritets tinglyst pant i boliger de gir lån til. Derfor får ikke lånetaker utbetalt boliglån. 

Anonymkode: 887b7...c53

Skrevet
12 timer siden, MrPilo skrev:

Vi fikk et gunstig lån, det står i min bank teknisk sett som et boliglån. Lånet ble ikke brukt til bolig, men jeg brukte det mest til refinansiering av annen gjeld. "Boliglån" er bare navnet på et lån som er gitt med pant i bolig og med dertil passende rente (som er lavere en "forbrukslån" som ikke har sikkerheter. 

På skattemeldingen for 2018 (=selvangivelsen) min så står nevnte lån som "Renter/gjeld i bank nnnn.nnnn". Banken rapporterer lånesaldo 31.12 og renter siste år, ikke navnet på låneproduktet. Det er irrelevant for skatteetaten.

Jeg vil ikke lage krøll for vår bank...har jeg noe å være redd for i så måte? Overhode ikke

Er det potensiale for at skatteetaten nå....lager krøll for vår bank som ga meg dette lånet? Nei

Slapp av. Du har ingen ting å frykte

Anonymkode: 1101d...c40

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke et boliglån. Det er et lån med pant i foreldres eiendom.

Et boliglån er et lån med pant i eiendom.

Anonymkode: 980ec...570

• Liker 3
Skrevet
11 timer siden, MrPilo skrev:

Har lest litt om at noen øker boliglånet for å pusse opp...eller kjøpe bil. Men de er jo boligeiere selv. 

Men jeg eier som nevnt ingen bolig. Har ikke eid noe boligobjekt på over femten år. Jeg leier leilighet nå. Hmmm. 

Det går kanskje an å sitte igjen med rest av boliglån av ymse årsaker..

Prøver å finne beroligelse i at min eventuelle søknad ikke utløser no krøll. 

Jeg har et boliglån hos husbanken,måtte selge hus med tap. Lånet er nok fortsatt registrert som boliglån, selv om det ikke har sikkerhet i bolig. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...