Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg henvender meg her til de som har erfaring med dette. 

1) Fikk du noen konsekvenser i form av mer hevn og trusler i ettertid? 
2) Ble saken henlagt eller nådde den retten? 
3) Hvor grov/gjentakende vold ble anmeldt og hva ble utfallet? 
4) Hva fikk du i erstatning? 
5) Hvor lang tid gikk det fra anmeldelse til rettsak? 
6) Var prossessen traumatisk opprivende for deg?

Vil anmelde fordi han fortjener det, og fordi det er viktig for statestikken slik at det blir bevilget mer innsats på disse områdene både forebyggende og strafferettslig. Men det som hindrer meg er om det er verdt det eller om det gjør vondt værre. Er redd for hevn, et liv i mer frykt, en lang og tyngende rettsprosess, at det å måtte få uforberedte spørsmål volden kan være triggende for traumer og ødelegge fremgangen jeg har hatt i traumebehandling jeg går i.

Vær så snill alle troll og bedrevitere, vær bevisst over at deres svar kan ødelegge opp til flere leseres psyke og liv, så vær så snill å hold denne tråden for kun de med erfaring fra dette. Hilsen en i svært sårbar krisesituasjon med stor traumeproblematikk. 

Anonymkode: 5b257...51e

• Liker 7
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjerningsmannen er en psykopat og har sagt at han lover å ta hevn siden jeg dumpa han. Han har fremstått i tydelig stand til å drepe og jeg er pr nå boende hos en venninde han ikke kjenner og har stengt alle nettprofiler. Har gått i traumebehandling i et år, første halvår bak hans rygg i og med at vi fortsatt var sammen mens jeg bygde meg sterk nok til å gå for godt etter mange års grov vold. Har fått god hjelp av krisesenter men de har en grense på 3 måneder man kan bo der. De hjelper meg med anmeldelse og besøksforbud, men spørsmålet mitt er om det er verdt det eller om det kan gjøre livet enda utryggere for meg. Et besøksforbud vil ikke hindre han men jeg tenker at en anmeldelse i allefall sender et tydelig signal om at han ikke får truet meg til å bli sammen med han igjen, slik som alle andre ganger før. Men vet ikke om det er verdt det og ønsker derfor andres erfaringer med rettssystemet i behandling av voldssaker, og med reaksjonen til gjerningsmannen.  Siste trussel var for bare noen dager siden, på lydmelding på epost, med den klassiske unnskyldningen og kjærlighetserklæringen og selvmordstruslene noen timer etterpå for å få meg til å syntes synd på han for at jeg gikk fra han og få meg til å føle meg som den slemme fordi jeg ikke gir noe respons. 

• Liker 2
Skrevet

Moderator kan slette det siste innlegget mitt der. Det var unødvendig informasjon. Forhold dere til spørsmålene i post 1. Med stor ydmykhet takk for svar!

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Moderator kan slette det siste innlegget mitt der. Det var unødvendig informasjon. Forhold dere til spørsmålene i post 1. Med stor ydmykhet takk for svar!

Moderator sletter ikke innlegg så lenge innlegget ikke bryter med reglene på forumet. 

Derfor bør du ikke skrive på denne tiden av døgnet og heller ikke legge ut ting du ikke vil dele. 

Husk og på at du ikke er så anonym som du kanskje tror på nettet. Jeg har rapportert det første innlegget ditt, så får mod vurdere det. Gå og legg deg, og snakk med dem du har kontakt med. Folk på nett er ikke rette plassen å diskutere denne saken med. 

Anonymkode: e2f28...29d

• Liker 8
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moderator sletter ikke innlegg så lenge innlegget ikke bryter med reglene på forumet. 

Derfor bør du ikke skrive på denne tiden av døgnet og heller ikke legge ut ting du ikke vil dele. 

Husk og på at du ikke er så anonym som du kanskje tror på nettet. Jeg har rapportert det første innlegget ditt, så får mod vurdere det. Gå og legg deg, og snakk med dem du har kontakt med. Folk på nett er ikke rette plassen å diskutere denne saken med. 

Anonymkode: e2f28...29d

Hva? Det første innlegget mitt var det ingenting galt med. 

Alle rundt meg oppfordrer selvfølgelig til å gjennomføre en anmeldelse. Men ingen har stått i samme situasjon. På krisesenteret hadde vi ikke lov til å spørre andre beboere om dette, da det kunne oppleves triggende eller dømmende for andre i sårbar situasjon.

Derfor søker jeg erfaringer fra nettet, fordi det er den eneste plassen å få svar på disse spørsmålene.

Ikke lag dette til noe mere nå er du grei. 
Avventer svar fra andre med erfaring. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har erfsring, dette var ikke akkurat vold, men en farlig person.

Noen anmeldte på vegne av meg. Så skjulte bevisene var så trodde jeg ikke saken ville vli fulgt opp. Jeg trodde også vedkommende kunne være truende til ting så jeg ble livredd så lenge han gikk fri. Turte ikke gå til bilen min i mørket for eksempel. Det ble fulgt opp og han havnet i fengsel, og begge vi offere fikk erstatning. Han er nå fri, har ikke hørt fra eller sett noe til han. Men noen ganger kommer det biler som er maken til hans forbi der jeg går turnog det liker jeg ikke, men det er ikke han. Kanskje ikke så nyttig men.

Anonymkode: 34e1b...a08

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har erfsring, dette var ikke akkurat vold, men en farlig person.

Noen anmeldte på vegne av meg. Så skjulte bevisene var så trodde jeg ikke saken ville vli fulgt opp. Jeg trodde også vedkommende kunne være truende til ting så jeg ble livredd så lenge han gikk fri. Turte ikke gå til bilen min i mørket for eksempel. Det ble fulgt opp og han havnet i fengsel, og begge vi offere fikk erstatning. Han er nå fri, har ikke hørt fra eller sett noe til han. Men noen ganger kommer det biler som er maken til hans forbi der jeg går turnog det liker jeg ikke, men det er ikke han. Kanskje ikke så nyttig men.

Tusen takk for at du ville dele. Det betyr mye å vite mer om hvordan det er i praksis!

Hvor grov og/eller gjentakende var truslene (siden du sier det ikke var vold?) ? 
Hvor lang fengselsstraff fikk han og ble dere oppsøkt eller truet mer i etterkant? 
Hvor lang tid tok det fra anmeldelse til rettsak og fikk du noen kritiske spørsmål i rettsaken?
Hvor mye fikk dere i erstatning? 
Syns du at prosessen var verdt å gå gjennom? 

Absolutt nyttig det du skrev også :)

Skrevet

Jeg anmeldte eksen for vold.

Hadde noen vitner og opptak.

Saken ble henlagt men kunne gjenåpnes om det kom inn mer bevis eller at det kom inn flere anmeldelser ,så igjenn vil vell saken aldri helt lukkes. Og kanskje pga meg så vil muligens fremtidige offre få sterkere sak.

Angrer ikke på at jeg anmeldte!

Anonymkode: ff03e...1b9

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for at du ville dele. Det betyr mye å vite mer om hvordan det er i praksis!

Hvor grov og/eller gjentakende var truslene (siden du sier det ikke var vold?) ? 
Hvor lang fengselsstraff fikk han og ble dere oppsøkt eller truet mer i etterkant? 
Hvor lang tid tok det fra anmeldelse til rettsak og fikk du noen kritiske spørsmål i rettsaken?
Hvor mye fikk dere i erstatning? 
Syns du at prosessen var verdt å gå gjennom? 

Absolutt nyttig det du skrev også :)

Jeg fikk ingen direkte trusler for å anmelde han. Det var heller ikke jeg som anmeldte. Men noen som visste hva som hadde skjedd. Nå tør ikke jeg gi for detaljert info, pga jeg var innblandet og har en form for taushetsplikt av hensyn til andre offer og pårørende. vedkommende var aldri fysisk, men han kunne gå utenfor huset. Ikke bare mitt. Men tanker kom jo, kunne han plutselig komme med gevær ? Kniv? Han var ikke slik, men jeg tenkte at dette kunne være en person som plutselig kunne klikke. Hadde også en hund, som plutselig begynte å reise seg opp, gå stille, reise bust og knurre uten at jeg skjlnte hva det var...men dette var når vedkommende var i nærheten. Han var utenfor huset hver gang hunden gjorde dette, på lang avstand, men hunden merket det. 

Han fikk et år fengsel. Og besøksforbud. Han har ikke plaget meg eller de andre i etterkant.

Tok nesten 2 år. Masse kritiske spørmsål. Og om igjen og om igjen. Måtte forklare veldig detaljert.

fikk 100.000

Mye bortkastet tid. Du har møte med en advokat. Husker ikke om det var ett eller to, men det var ikke så mange. Så var det rettsak da. Det var også andre som ikke ville møte, som måtte fordi det var vitner på at de var involvert. Mange synes det er ekkelt å se igjen noen som har gjort slik som dem. Men ja, for de 100.000 rett i lomma var det verdt det. Men nå er jeg litt sjelden akkurat der at jeg ikke ble traumatisert, men vet andre tok det mye verre og bører det med seg. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med det, men jeg hadde anmeldt. Om du får et besøksforbud på han så får han sanksjoner om han bryter det, det er jo straffbart. Og politiet er oppmerksom på han om han allerede er anmeldt en gang. Det hjelper ingen om denne fyren aldri bli anmeldt og så plutselig dreper noen. Ta forholdsregler. Skaff deg f.ex. en forsvarsspray, alarm, stor hund... finn informasjon om hvordan du kan forsvare deg, og anmeld.

MEN jeg har altså ikke erfaring med det.

Anonymkode: 37711...443

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

vær bevisst over at deres svar kan ødelegge opp til flere leseres psyke og liv, så vær så snill å hold denne tråden for kun de med erfaring fra dette

Jeg ble fortalt i årevis at jeg kunne ødelegge andres liv, hvis jeg valgte slik og sånn. Har fått behandling og hjelp til å se strukturene i volden. Derfor er det også lett å se når noen, også meg selv, utøver vold. 

Enten du liker det eller ei, det er DU som utøver vold når du truer andre med at de har muligheten til å ødelegge liv. Det har de altså ikke.

Alle vi som er her, velger SELV å eksponere vår psyke her inne. Det ansvaret må vi selv ta.

Det samme gjelder du skriver om at han fortjener det. Det virker som en evt. anmeldelse er ledd i et drama, mer enn det er en tydelig voldsutøver og - offer. 

Vil anbefale deg å heller fokusere på behandling av dine egne traumer, slik at du kan identifisere DIN EGEN tendens til å bruke vold, og slutte med det, fremfor å fokusere på en annen person. 

Anonymkode: 9283d...f46

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siste trussel var for bare noen dager siden, på lydmelding på epost, med den klassiske unnskyldningen og kjærlighetserklæringen og selvmordstruslene noen timer etterpå for å få meg til å syntes synd på han for at jeg gikk fra han og få meg til å føle meg som den slemme fordi jeg ikke gir noe respons. 

Hvis du har tenkt å henvende deg til politiet, så vil de si at første ledd er at du selv må blokkere han. Jeg synes det er merkelig å høre at du går i traumebehandling samtidig som du slipper han rett inn i ditt liv med å lytte til meldinger fra han. Hva slags traumebehandling er det egentlig snakk om?

• Liker 1
Skrevet

Anmeldte grov vold, ble anbefalt av politi som kom til stedet, å levere inn drapstrusler han hadde skrevet og lydmmeldinger, og å anmelde.  Også rapport fra legevakt. Men da jeg anmeldte, fikk jeg til spørmål : "hva vil du egentlig oppnå med å anmelde?" 

Voldtatt, slått til hjernerystelse, kvelertak, skadet strupe osv. Ble hånet av politiet. Henlagt pga mangel på bevis. 

Han har tidligere sittet i fengsel pga tortur og voldtekt, og bor nå et annet sted i landet og skiftet navn. Syns synd på hans neste ofre. 

Anonymkode: 81fcf...08b

• Liker 3
Skrevet

Når du har anmeldt og alt det som skal til, skift navn og flytt fra der du bor. 

Anonymkode: 48c92...6a8

Skrevet
På 18.8.2019 den 9.13, AnonymBruker skrev:

Hvis du har tenkt å henvende deg til politiet, så vil de si at første ledd er at du selv må blokkere han. Jeg synes det er merkelig å høre at du går i traumebehandling samtidig som du slipper han rett inn i ditt liv med å lytte til meldinger fra han. Hva slags traumebehandling er det egentlig snakk om?

Hvorfor stiller du spørsmål rundt dette? Om du så selv har erfaring fra lignende er ingen saker og handlinger like eller bringer lik erfaring. To med 100% lik sak kan ha vist forskjellig erfaring og traumer etter dette. 

Til ts. Jeg har anmeldt to episoder med flere års mellomrom og begge gikk like dårlig. Ene ble jeg dirkete ledd ut mot midten av forklaringen og ga opp. Jeg var så ydmyket. (Politi har beklaget mange(!) ganger etter dette på vegne av kollegaen sin)

Andre ganger var det lange avhør av meg, gjerningspersonen og de rundt oss som ble lovet med en helt sikker sak da den var stygg og jeg gjorde mye jobb for politiet. Skrev paragrafer som var brutt av gjerningspersonen og utfyllende samtidig. Dette var det ikke tvil om. Problemet var bare at når jeg ble spurt om oppreisning takket jeg nei fordi vedkommende ikke har penger og dermed må staten trå til med erstatning. Da surna politibetjenten og etter avhør nummer to fikk jeg telefon om jeg var en eksepsjonell løgner og saken var henlagt. I brevet sto det etter bevisets stilling noe jeg anket og det ble sendt til riksadvokaten som forlangte saken omgjort da det ikke var tvil grunnet behandling i det offentlige av meg og tidligere stygge saker på vedkommende. Det ble forsøkt omgjort til foreldelse noe som gikk rett igjennom da politiet brukte "under 12 år" når det skulle vært 9.. jeg var så utslitt og maktesløs at jeg orket ikke mer. 1 år senere får vedkommende straff med meg i vitneboksen for samme handlinger mot en annen og politi beklager etter vitneutsagnet mitt og jeg svarte rett ut at denne beklagelsen mente jeg de kunne stappe en viss plass og gikk. Det var da snakk om vold, psykisk påkjenning, kidnapping, ærekrenkelse, frarøvelse av barndom, voldtekter, krenking av ene foreldrene,  osv. Ja, over 10(!) paragrafer over 4.5 år.. ja, jeg skriver som anonym da vedkommende har gjentatt seg og jeg skal vitne igjen. Denne gangen har jeg fått beskjed om at de kanskje tar meg med i saken fordi vi er en hel søskenflokk som har opplevd akkurat det samme rundt samme alder i barndommen. 

Anonymkode: 90052...1e8

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor stiller du spørsmål rundt dette? Om du så selv har erfaring fra lignende er ingen saker og handlinger like eller bringer lik erfaring. To med 100% lik sak kan ha vist forskjellig erfaring og traumer etter dette. 

Nei, det stemmer ikke. Det å ikke verne seg mot traumer, der man kan, tyder på at noe er gått galt et sted. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det stemmer ikke. Det å ikke verne seg mot traumer, der man kan, tyder på at noe er gått galt et sted. 

Hva med det stemmer ikke? Personen kan ha fått beskjed om å ikke blokkere fra alle plattformer for å samle bevis, vært borti det selv. Dessuten er det vel ikke alle som vet hvordan man blokkerer fra epost.. å beskytte seg mot traumer er inntill en viss grense, så lenge man gjør alt man kan for å holde seg unna vedkommende og ikke oppsøke/snakke med vedkommende selv er eget ansvar oppfylt for å verne seg mot traumer.

• Liker 1
Skrevet
På 18.8.2019 den 2.42, AnonymBruker skrev:

Jeg henvender meg her til de som har erfaring med dette. 

1) Fikk du noen konsekvenser i form av mer hevn og trusler i ettertid? 
2) Ble saken henlagt eller nådde den retten? 
3) Hvor grov/gjentakende vold ble anmeldt og hva ble utfallet? 
4) Hva fikk du i erstatning? 
5) Hvor lang tid gikk det fra anmeldelse til rettsak? 
6) Var prossessen traumatisk opprivende for deg?

Vil anmelde fordi han fortjener det, og fordi det er viktig for statestikken slik at det blir bevilget mer innsats på disse områdene både forebyggende og strafferettslig. Men det som hindrer meg er om det er verdt det eller om det gjør vondt værre. Er redd for hevn, et liv i mer frykt, en lang og tyngende rettsprosess, at det å måtte få uforberedte spørsmål volden kan være triggende for traumer og ødelegge fremgangen jeg har hatt i traumebehandling jeg går i.

Vær så snill alle troll og bedrevitere, vær bevisst over at deres svar kan ødelegge opp til flere leseres psyke og liv, så vær så snill å hold denne tråden for kun de med erfaring fra dette. Hilsen en i svært sårbar krisesituasjon med stor traumeproblematikk. 

Det fikk ingen konsekvenser for meg. Fikk tilbud om voldsalarm men takket nei.

Saken ble henlagt ganske kjapt, og de tok ikke engang kontakt med alle vitner.

8 år med ukentlig vold og voldtekt. 

Det har gått 1.5 år siden søknad om erstatning. Ennå ikke hørt noe, men ganske sikker på at det blir avvist.

Prosessen var tung.  Avhør på avhør med detaljspørsmål, motsvar og barnevern (automatisk trukket inn når det er barn under 18 år i husstanden)

Anonymkode: 6f28d...999

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med det stemmer ikke? Personen kan ha fått beskjed om å ikke blokkere fra alle plattformer for å samle bevis, vært borti det selv. Dessuten er det vel ikke alle som vet hvordan man blokkerer fra epost.. å beskytte seg mot traumer er inntill en viss grense, så lenge man gjør alt man kan for å holde seg unna vedkommende og ikke oppsøke/snakke med vedkommende selv er eget ansvar oppfylt for å verne seg mot traumer.

Det å samle bevis er i direkte konflikt med å verne seg mot traumer. Nærmere enn dette kan jeg ikke forklare, gå heller i deg selv og spør om det ikke er mulig for deg å se den åpenbare sammenhengen her!

• Liker 1
Skrevet

Kan jeg spørre hvordan får du har fått tak i en bra advokat? Jeg forsøker også å finne og vet ikke helt hvor jeg skal snu meg, det første kontoret tok ikke saken min alvorlig, har sendt mld. til ett ytt kontor nå. Jeg står alene om min situasjon og synes det er vanskelig bare å finne støttespillere i det hele tatt. 

Anonymkode: efcd5...ff2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...