AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #1 Skrevet 17. august 2019 Hei. Jeg er en ekstremt sjalu person, og vet ikke årsaken til hvorfor jeg er sånn. Jeg ønsker å se på meg selv som en person som er glad på andres vegne, men det er ikke alltid jeg er det. Tror jeg er god på å skjule det, heldigvis... Når venninner av meg oppnår noe, får noe til eller gjør noe spennende er jeg veldig "flink" på å snakke høyt om dem til andre. Og da snakker jeg med en stolthet over det. "tenk at hun har gjort dette" - for eksempel. "herregud så flink hun er"... Men så tar jeg meg selv i å være sjalu likevel, når jeg er på egenhånd.. Liker ikke meg selv når jeg er sånn. Jeg er selv kvinne, og er mest sjalu på andre kvinner. Veninner, svigerinne osv... Dersom jeg hadde hatt en bror, så ser jeg for meg at jeg hadde vært sjalu på dama hans også. Og det er så sykt. Redd jeg hadde blitt sjalu på mine fremtidige svigerdøtre.. Sjalu på andre kvinner som gjør/får til ting jeg ikke gjør. Ellers i livet gjør jeg det egentlig bra - har høyere utdanning, god jobb, er i et langvarig forhold, vi er forlovet og har akkurat flyttet inn i drømmehuset vårt. Sånn sett burde jeg være såpass fornøyd med livet mitt at jeg ikke skulle hatt noen grunn til all denne sjalusien... hvor kommer det fra?? Er det andre som er som meg? Har noen tips til hvordan jeg kan endre på dette? Anonymkode: 7777f...a95
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #2 Skrevet 18. august 2019 Tror du trenger en form for mestringsfølelse. Kanskje kom deg i en ny hobby/ et nytt miljø hvor du kan mestre noe og du ikke kjenner noen fra før. Det handler jo litt om å være trygg på seg selv og føle at man kan noe. Anonymkode: 294ac...ec2 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #3 Skrevet 18. august 2019 Ikke sammenlign deg selv med andre. Det er så mye du ikke vet når du går rundt og tenker at «alle andre» er perfekte. Det du heller ikke ser, er at mange har måttet jobbe beinhardt for å oppnå de godene du ser at de har idag. Du ser heller ikke slitet bak det, men kun det som glitrer i øynene dine foran deg, som du selv kunne ønske du hadde. Fokuser på deg selv. Sett deg mål, slik at du selv kan oppnå noe bra og føle at du er fornøyd med det! Anonymkode: 91c62...c0f
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #4 Skrevet 18. august 2019 Hvorfor hadde du vært sjalu på dama til broren din? Mener du misunnelig? For det et noe annet.. 🤪 Anonymkode: c72d8...f0c
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #5 Skrevet 19. august 2019 Sjalu er når du er "misunnelig " på relasjoner. F.eks. at ei god venninne begynner å henge med ei annen. Da kan det gjøre vondt hvis det ser ut som at de har et veldig nært og fint forhold. Misunnelse går mer på misunnelse for oppnåelser, status og materielle goder. Misunnelse skylder ofte lavt selvbilde, som noen her var inne på, og at du ikke føler at de menneskene du er misunnelig på har fortjent det de har oppnådd. At du også like gjerne burde fortjent å få det samme som dem. Følelsen er vanligst å ha mot andre som er litt lik en selv, altså i alder og kanskje kjønn. Det er sjeldent at en 25 åring misunner en 80 åring for å være rik. Misunnelse er en veldig stigmatisert følelse, det er ikke mange som er åpen om den. Følelsen er nok mye mer vanlig enn det man tror. Anonymkode: 554d0...a82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå