AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #1 Skrevet 17. august 2019 .. men ikke får sykemelding? Hva skjer om jeg bare ikke møter på jobb? Jeg holder ikke ut mer! Virkelig ikke, og det har jeg forklart legen. Det har vært en lang sommer og jeg har jobbet over 100%, nå klarer jeg ikke tenke eller noe - gjør mye feil. Brukt opp egenmeldingsdagene. Noen råd? Anonymkode: 3f4db...e4e
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #2 Skrevet 17. august 2019 Gå til en annen lege. Anonymkode: 78984...de2 9
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #3 Skrevet 18. august 2019 Hvis du bare ikke møter på jobb så vil du i beste fall få en skriftlig advarsel, avhengig av hva slags jobb du har. Om du ikke møter på jobb i en lengre periode er det ikke sikkert du har en jobb veldig lenge. Det er dessuten forskjell på å møte veggen og å være sliten etter sommerjobbingen. Man får ikke sykemelding bare fordi man har jobbet mer enn vanlig, når det faktisk er frivillig å jobbe utover 100%. Du er nesten nødt til å passe på din egen kapasitet selv og ikke ta på deg mer enn du orker i lengden. Hvis det hadde vært sånn at man kan jobbe superintenst en periode for så å ta seg en sykemelding for å hente seg inn igjen, så vet jeg om mange som hadde vært millionærer. Nå som ferieavviklingen er over må du benytte fridagene dine til å hente deg inn igjen. Du må finne ut hva som gir deg energi og så må du bruke fridagene på det. Anonymkode: f3e37...f37 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #4 Skrevet 18. august 2019 Hvorfor har du valgt å jobbe mer enn du har kapasitet til? Anonymkode: f3567...c5b 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #5 Skrevet 18. august 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor har du valgt å jobbe mer enn du har kapasitet til? Anonymkode: f3567...c5b Jeg går turnusen jeg har fått utdelt.. Har prøvd å bremse men det har vært så manko på folk at det har blitt ekstremt tungt 😭 -TS Anonymkode: 3f4db...e4e 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #6 Skrevet 18. august 2019 Høres ut som du er lei av jobben, og det kvalifiserer ikke til sykemelding. Su kan be leder om redusert stillingprosent for en periode, eller søke ny jobb. Anonymkode: 64661...d7a 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #7 Skrevet 18. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du bare ikke møter på jobb så vil du i beste fall få en skriftlig advarsel, avhengig av hva slags jobb du har. Om du ikke møter på jobb i en lengre periode er det ikke sikkert du har en jobb veldig lenge. Det er dessuten forskjell på å møte veggen og å være sliten etter sommerjobbingen. Man får ikke sykemelding bare fordi man har jobbet mer enn vanlig, når det faktisk er frivillig å jobbe utover 100%. Du er nesten nødt til å passe på din egen kapasitet selv og ikke ta på deg mer enn du orker i lengden. Hvis det hadde vært sånn at man kan jobbe superintenst en periode for så å ta seg en sykemelding for å hente seg inn igjen, så vet jeg om mange som hadde vært millionærer. Nå som ferieavviklingen er over må du benytte fridagene dine til å hente deg inn igjen. Du må finne ut hva som gir deg energi og så må du bruke fridagene på det. Anonymkode: f3e37...f37 Det er nå ikke du som bestemmer om man får sykemelding eller ikke når man har jobbet mer enn vanlig, det er det nok legen som avgjør. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor har du valgt å jobbe mer enn du har kapasitet til? Anonymkode: f3567...c5b Snakk om å være naive. Nei, det er ikke "frivillig" å jobbe mer enn 100% på svært mange arbeidsplasser. Mange har turnus med innbakt mer enn 100% i perioder, mens andre får pålagt overtid (noe arbeidsgiver har full anledning til å gjøre i kraft av styringsretten). Atter andre har særlig uavhengig stillinger (f. eks. konsulenter i det private), som i praksis ikke har noen begrensning på arbeidstid oppad. Arbeidslivet i dag er beintøft for flere yrkesgrupper, og dere har få bekymringer hvis dere reelt sett kan velge om dere skal jobbe mer enn 100% eller ikke. Men det er det altså langt fra alle som kan. Anonymkode: 8a6b3...3ca 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #8 Skrevet 18. august 2019 Her er det mange dårlige svar TS, men det trenger du ikke forholde deg til: Du må gå til lege for undersøkelse, snakke med han/hun og kanskje ta noen prøver. Det er kun legen som avgjør om du trenger sykemelding eller ikke, og om det i så fall betyr hel eller delvis sykemelding. Anonymkode: 8a6b3...3ca 3
Egenskap Skrevet 18. august 2019 #9 Skrevet 18. august 2019 Punkt 1 : Aldri henvend deg i krisesituasjon til Internett. Punkt 2: Kontakt det som er dine med mennesker Punkt 3: Finn en hobby. Internett eller pc eller tv spill gjelder ikke. 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #10 Skrevet 18. august 2019 Da har du tre valg: bytte lege og håpe at ny lege gir deg sykmelding, bytte jobb, eller bite tennene sammen og gå på jobb. Gjerne i kombinasjon med at du kontakter verneombud og tillitsvalgt. Helt ærlig tenker jeg at å bytte jobb kanskje er den enkleste og beste løsningen. Hvis du har brukt opp alle egenmeldingsdagene (og det er bare august!), har du et fryktelig høyt sykefravær. Anonymkode: 87a80...b62 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #11 Skrevet 18. august 2019 Problemet her er at så vidt jeg forstår handler det om forhold på arbeidsplassen, og ikke sykdom/skade/lyte hos HI (enda). Kriteriet for sykemelding er nemlig det siste, dvs sykdom/skade/lyte, og ikke forhold på arbeidsplassen, MED MINDRE de forholdene fører til at HI utvikler en sykdom/skade/lyte i "sykemeldingsloven" sin forstand. Så det kan godt være at hi sin lege har (formelt) rett i at dette ikke er sykemeldingsgrunn. Og selv om det hadde vært sykemeldingsgrunn, så skal man i utgangspunktet sykemeldes fra arbeidsoppgaver, og ikke nødvendigvis arbeidstid (slik at man skal være på jobb, bare gjøre mindre (hahahahaha innen helsevesenet, feks 🙊), så det er ikke sikkert det løser problemet. Dette er, slik jeg forstår, alt for mange arbeidsoppgaver som trykkes på HI, og noe som skal løses på arbeidsplassen. Som åpenbart ikke fungerer. HI, noen sjangs for at det blir bedre nå som ferien er over? Anonymkode: f9da1...814
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #12 Skrevet 18. august 2019 Og hvis du bare ikke møter på jobb vil du først få en advarsel, og så vil du bli oppsagt. Det vil kunne føre til problemer for deg senere (at du ble oppsagt vil fremgå av attesten din), så det er det absolutt verste du kan gjøre. Du vil også få karantene på dagpenger, siden det var din skyld at arbeidsforholdet ble avsluttet. Anonymkode: 87a80...b62
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #13 Skrevet 18. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du har brukt opp alle egenmeldingsdagene (og det er bare august!), har du et fryktelig høyt sykefravær. Egenmeldingsdager følger ikke kalenderåret tror jeg, men går på siste 12 måneder. Ellers får ts slutte i jobben eller fortsette som før. Det er ikke samfunnets ansvar å gi henne penger fordi hun ikke vil på jobb. Sykemelding gis ved sykdom. Anonymkode: 528e7...154
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #14 Skrevet 18. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Egenmeldingsdager følger ikke kalenderåret tror jeg, men går på siste 12 måneder. Ellers får ts slutte i jobben eller fortsette som før. Det er ikke samfunnets ansvar å gi henne penger fordi hun ikke vil på jobb. Sykemelding gis ved sykdom. Anonymkode: 528e7...154 Det har du nok rett i, ja. Men det er like fullt et veldig høyt sykefravær. Anonymkode: 87a80...b62
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #15 Skrevet 18. august 2019 Men er du syk? For er du det, så må du til legen igjen, og si du må ha sykemelding. Men da må du fokusere på hva du feiler, og ikke arbeidsforhold på jobben. Anonymkode: 5b5f1...828 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #16 Skrevet 18. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men er du syk? For er du det, så må du til legen igjen, og si du må ha sykemelding. Men da må du fokusere på hva du feiler, og ikke arbeidsforhold på jobben. Anonymkode: 5b5f1...828 Man kan ikke " bestille " sykemelding. Anonymkode: abe39...831
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #17 Skrevet 18. august 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan ikke " bestille " sykemelding. Anonymkode: abe39...831 Hvis man virkelig er syk, så hadde da jeg krevd sykemelding. Anonymkode: 5b5f1...828 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #18 Skrevet 18. august 2019 Jeg møtte veggen selv nå i sommer, sjonglerte mellom 2 jobber og skulle begynne på den tredje, i tillegg var det studie-kaos - jeg gråt hver dag og tenkte veldig dystre tanker, dro rett til legen og forklarte om det, og fikk sykemelding. Det er noe annet å møte veggen ved å være sliten, enn det er å møte veggen fordi man ikke orker mere. Av noe! Anonymkode: 9890d...b5a 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #19 Skrevet 18. august 2019 Jeg har kronisk sykdom som gjør slik at jeg i utgangspunktet har mindre energi, ja. Det burde jeg kanskje sagt i HI. Har ikke lang tid igjen av arbeidsforholdet, men holder man ikke ut så gjør man ikke det. Skal vel ikke gå utover andre av den grunn.. Er virkelig ikke fan av de som sykemelder seg i hytt og pine, og har derfor presset på ekstra mye. Skal til privat lege på onsdag, så får vi se. Takk for svar alle -TS Anonymkode: 3f4db...e4e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå