Gå til innhold

Hvordan ta menspraten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vi er foreldre til en jente som skal begynne i 2.klasse.  Vi har fått litt panikk for at vi er for sent ute med å ta praten om pubertet, utvikling og mens med henne. Vi ønsker å være ærlige på det, og vi gir alltid et ærlig svar når hun spør om noe. Foreløpig har vi ikke fått noen spm om disse temaene, men de kommer.....finnes det nettsider med info om hvordan vi kan snakke om det, evnt noen illustrasjonsfilmer etc? Hvor gammelt var ditt/dine barn da dere tok praten?

Anonymkode: d16e5...098

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

2 klasse ja, er vel ikke noe hastverk med å snakke om mensen enda vel?

Anonymkode: 095c8...09a

• Liker 13
Skrevet

En klassevennine av meg fikk mensen i 3. Klasse, men vi var 7 år da vi begynte på skolen, så det tilsvarer 4. Klasse i vår tid. 

Anonymkode: c9a18...e02

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei. Vi er foreldre til en jente som skal begynne i 2.klasse.  Vi har fått litt panikk for at vi er for sent ute med å ta praten om pubertet, utvikling og mens med henne. Vi ønsker å være ærlige på det, og vi gir alltid et ærlig svar når hun spør om noe. Foreløpig har vi ikke fått noen spm om disse temaene, men de kommer.....finnes det nettsider med info om hvordan vi kan snakke om det, evnt noen illustrasjonsfilmer etc? Hvor gammelt var ditt/dine barn da dere tok praten?

Anonymkode: d16e5...098

Hun kjenner nok til det for lenge siden, og det er ikke sikkert spørsmålene kommer. Husker fra min tid at min mor var den siste jeg ville snakket med om saken. 

Anonymkode: e19d4...de3

• Liker 1
Skrevet

Herregud. Den praten startet jeg da min eldste var 2-3 år. Hun har blitt gradvis informert på et nivå som er alderstilpasset, og nå som hun er 6 kan hun fint fortelle hva mensen og eggløsning er, beskrive grunnleggende anatomi på begge kjønn, hun vet hvordan barn lages, og hun vet alt om grenser, kroppslig autonomi og Norges lovverk i forhold til barn vs voksne. 

Hvorfor finnes det folk i 2019 som ikke snakker med barna sine om disse tingene? Når vi har SÅ mye forskning som viser viktigheten av denne informasjonen formidlet av trygge voksne og hva det har å si for risikoen for å oppleve overgrep, eller sette grenser for seg selv rundt sex. 

Informerte barn debuterer senere, og har færre seksuelle opplevelser de angrer på. De har langt mindre sjanse for å oppleve overgrep. De sier fra. De har bedre selvbilde. 

Ta praten idag. Vis henne Newtons Pubertetsserie, Overgrepsserien og Den magiske kroppen på NRK. Og så holder du den dialogen åpen, uten tabuer, for resten av hennes utviklingsår. Den jobben er ikke ferdig før de er godt og vel flyttet ut. 

Anonymkode: e5d44...681

• Liker 24
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2 klasse ja, er vel ikke noe hastverk med å snakke om mensen enda vel?

Anonymkode: 095c8...09a

De fleste barn som har en mor vet vel at jenter og kvinner har mens før den alderen?

Anonymkode: b666b...487

• Liker 7
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud. Den praten startet jeg da min eldste var 2-3 år. Hun har blitt gradvis informert på et nivå som er alderstilpasset, og nå som hun er 6 kan hun fint fortelle hva mensen og eggløsning er, beskrive grunnleggende anatomi på begge kjønn, hun vet hvordan barn lages, og hun vet alt om grenser, kroppslig autonomi og Norges lovverk i forhold til barn vs voksne. 

Hvorfor finnes det folk i 2019 som ikke snakker med barna sine om disse tingene? Når vi har SÅ mye forskning som viser viktigheten av denne informasjonen formidlet av trygge voksne og hva det har å si for risikoen for å oppleve overgrep, eller sette grenser for seg selv rundt sex. 

Informerte barn debuterer senere, og har færre seksuelle opplevelser de angrer på. De har langt mindre sjanse for å oppleve overgrep. De sier fra. De har bedre selvbilde. 

Ta praten idag. Vis henne Newtons Pubertetsserie, Overgrepsserien og Den magiske kroppen på NRK. Og så holder du den dialogen åpen, uten tabuer, for resten av hennes utviklingsår. Den jobben er ikke ferdig før de er godt og vel flyttet ut. 

Er det vanlig at førskolebarn informeres såpass grundig? Nå er jo barn på samme alder også ulike når det gjelder kognitiv modenhet og forståelse. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig at førskolebarn informeres såpass grundig? Nå er jo barn på samme alder også ulike når det gjelder kognitiv modenhet og forståelse. 

Jeg aner ikke om det er vanlig, i min vennekrets er det ihvertfall vanlig. Og det burde være normen, av årsakene jeg nevner over. Ungene mine har forøvrig sett meg skifte bind og tømme menskopp med jevne mellomrom siden de ble født, så da er det vel naturlig å snakke om disse tingene?

• Liker 9
Skrevet

Hvordan ta praten? Finn fram dit eget utstyr: bind, tamponger osv. Start der. Fortell litt om hvorfor man får mensen, hvordan det kan oppleves, hvor ofte og varigheten osv. Og ikke minst hva det betyr. Husk at i teorien kan man bli gravid uten å hatt mensen. 

Har hun ikke sett at du har brukt noe? Her tror jeg ungen har sett det meste 🤣

Mi på 9 har visst om dette i mange år allerede, så ja, dere er sent ute! 

De nevnte programmene lenger oppe er også supre. 

Anonymkode: 117c2...c65

• Liker 4
Skrevet

Har aldri hatt noen spesiell egen "prat" om mensen. Dette er ting som ungene har fått lære om fra de har vært helt små, på lik linje med hvordan maten går gjennom kroppen og blir til bæsj og hvordan babyer blir til. Dette er jo helt naturlige dagligdagse ting som både jenter og gutter må vite om fra de er helt små. 

• Liker 4
Skrevet

Kan ikke huske noen spesiell prat i starten. Vi snakket om det på samme måte som at man bæsjer, at kroppen lager snørr, bakterier som gjør oss syke, fordøyelse, hjerte, lunger osv. Vil tro det var i barnehagen en gang første gang... 

Små drypp innimellom, helt naturlig. Det står jo bind og tamponger og lyser mot deg i butikken. Så kom hun selv og ønsket dypere samtaler om det, flere spørsmål, fra 3./4.klasse kanskje? Null dramatikk da hun fikk det selv ihvertfall! 

• Liker 3
Skrevet

Jeg skal ikke legge meg opp i om man velger å ta praten tidlig- det høres på mange måter fornuftig ut. Men jeg har da aldri sett min mor skifte bind? Synes det virker veldig rart- voksne går da på toalettet alene, og kaster det de har brukt?? 

Anonymkode: d642c...013

• Liker 9
Skrevet

Snakker med 4-åringen ofte om mensen som en helt naturlig ting. Prøver å gjøre det til en lite flau ting. Helt naturlig.  

Anonymkode: 2e805...b81

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ikke legge meg opp i om man velger å ta praten tidlig- det høres på mange måter fornuftig ut. Men jeg har da aldri sett min mor skifte bind? Synes det virker veldig rart- voksne går da på toalettet alene, og kaster det de har brukt?? 

Anonymkode: d642c...013

Har du barn selv? Hvordan løser du det når du er alene hjemme med en ettåring og en treåring som river ned huset eller denger hverandre hvis de er alene i fem minutter? 😂 

Her har de vært med på do til de var gamle nok til å ikke gidde, men er fortsatt med på do hvis vi er på et kjøpesenter f.eks. (4 og 6 år nå). Rent statistisk er det veldig logisk at de får med seg mensen da ja.. 

Jeg har vokst opp i en familie der vi barna pusset tenner mens mamma eller pappa var på do rett som det er, og tisser fint foran mamma eller søsteren min fremdeles. Så jeg har også sett mamma skifte bind hundrevis av ganger. 

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du barn selv? Hvordan løser du det når du er alene hjemme med en ettåring og en treåring som river ned huset eller denger hverandre hvis de er alene i fem minutter? 😂 

Her har de vært med på do til de var gamle nok til å ikke gidde, men er fortsatt med på do hvis vi er på et kjøpesenter f.eks. (4 og 6 år nå). Rent statistisk er det veldig logisk at de får med seg mensen da ja.. 

Jeg har vokst opp i en familie der vi barna pusset tenner mens mamma eller pappa var på do rett som det er, og tisser fint foran mamma eller søsteren min fremdeles. Så jeg har også sett mamma skifte bind hundrevis av ganger. 

Jeg har to små, men har da alltid gått på do alene selv om jeg har vært alene med dem. Er det et sted jeg vil være i fred så er det der 😅 kan heller aldri huske jeg var med mamma på do eller så henne skifte bind. 

Anonymkode: 1f8f5...de5

• Liker 6
Skrevet

Har du ikke hatt med deg barnet i butikken når du har handlet bind eller tamponger? Aldri hatt vondt i magen pga menssmerter? Aldri måtte gått i store joggebukser fordi du er oppblåst? Min fikk tidlig med seg dette. Feks. "mamma må ligge litt på sofaen, for hun har så vondt i magen av menssmerter" - Hva er det? "Jo, når jenter er nesten voksne, så blør de fra babyhullet en gang i måneder, og det kan gjøre litt vondt, men det er ikke farlig". Type samtale treåring. Vanlig spørsmål da er jo hvor babyhullet er, om man ikke har snakket om det. "Jo, det heter egentlig skjeden, og det er det hullet der pappaen putter tissen sin for å lage baby, og det er der babyen kommer ut. Det er mellom tissehullet og rumpehullet". 

Har aldri "tatt en prat" med min, slike ting har kommet i naturlige samtaler som små drypp gjennom hele oppveksten. Du kan jo starte pent med å kjøpe bind en gang, sette på kjøkkenbenken, og spørre om hun kan hente til deg når du skal på do. Så spør du bare tilfeldig om "vet du hva dette er?" så har dere en samtale. 

(Ellers har jeg en litt morsom historie her, var på butikken med min datter som da var seks år, en tirsdag. Godteri er jo kun lov på lørdager, men hun hadde noen ekstra erfaringer, som gjorde at hun høylytt sukket foran godterihylle: "ÅÅÅH, skulle ønske du hadde mensen jeg mamma, for da kunne vi kjøpt sjokolade!!"  😅 Hun hadde nemlig vært med på at vi måtte ut midt i uka en gang fordi jeg hadde så sjokoladesug, og jeg forklarte jo da at det var vanlig når damer hadde mensen, og det var eneste gangen man hadde lov til godteri utenom lørdager, enten mensen eller at man var syk)

Anonymkode: 95a10...9ff

• Liker 4
Skrevet (endret)

Sannsynligvis har hun hørt om det allerede. Ta henne med på badet, og vis henne hvor du har bindene dine. Start gjerne med "Xxx, har dere lært noe om mensen på skolen? Vet du hva det er? (forklar kort) jeg tenkte at nå er du faktisk blitt så stor, at det kanskje ikke er så lenge til du også får mensen, så jeg må vise deg hvor bindene er. Om du en dag ser noe brunt eller rødt i trusa så.... Osv" poengter at alle damer har det, pappa vet om dette, pappa kan også snakkes med/kjøpe bind... Osv... Det er ikke flaut. At det er viktig at menstrusene blir tatt til vask, og ikke blir liggende på rommet. At de gjerne kan legges rett i maskinen. At hun må si fra når hun får, til deg eller pappa... Osv... 

Endret av Snabeltann
Skrevet

La henne se newton pubertet, så løser det seg selv. Etter det vet hun absolutt alt. 😛

Anonymkode: 006df...2b0

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste barn som har en mor vet vel at jenter og kvinner har mens før den alderen?

Anonymkode: b666b...487

Ikke mange som har mensen før andreklasse, vel? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...