Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal gå vg2 om igjen, er det slik at de fagene jeg allerede har hatt og bestått må tas om igjen eller får jeg fritak? Visste ikke om det var nye regler eller noe slikt 😅 

Anonymkode: d2c40...8f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik jeg har forstått det kan du søke om fritak i de fagene du allerede har bestått, så lenge du legger ved dokumentasjon. Noen ganger når mine yrkesfagelever går over til studiespes så får de ikke fritak dersom faget ikke er helt likt, men det gjelder gjerne oftest matematikk. 

Anonymkode: 043d7...a94

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg har forstått det kan du søke om fritak i de fagene du allerede har bestått, så lenge du legger ved dokumentasjon. Noen ganger når mine yrkesfagelever går over til studiespes så får de ikke fritak dersom faget ikke er helt likt, men det gjelder gjerne oftest matematikk. 

Anonymkode: 043d7...a94

Takk for svar 😊 Forresten, jeg skulle egentlig spør om en ting til. Jeg så de har lagt inn engelsk igjen på vg2, noe de ikke hadde da jeg gikk der. Er det og noe som må tas? 😊 Jeg har jo gått ferdig 3 år og oppnådd generell studiekompetanse. 

Jeg kan jo faktisk vente til skolen begynner med å spør, men jeg bare stresser vet du. Gravid og hele pakken, så med tanke på studiebelastning og hvor mye jeg kan få utvetalt hehe 😅 

Skrevet

Hvis du allerede har generell studiekompetanse får du nok fritak i alle fellesfag. Unntatt kroppsøving, det må man som regel ha uansett. Er det yrkesfag du skal gå? 

Skrevet

Jeg hadde generell studiekompetanse når jeg starte på nytt og valgte nytt yrkesfag. Jeg "fikk ikke lov"å ta opp igjen fagene. Om jeg absolutt ville, ble den gamle karakteren slettet, og den nye gjeldende, uansett hvem som var best av de. Dette gjald også gym, fikk ikke være med i det heller uten å godta at den karakteren ble stående som gjeldende.

Dette er 3 år siden, en vgs i tidligere sør-trøndelag

• Liker 1
Skrevet

Har gått vg1 flere ganger, og mine fag ble automatisk overført. Altså, så trenger man ikke lengre å søke om å få fag godkjent, de blir det automatisk hvis du har stå-karakter. Dessverre er det sånn at dersom du har stå-karakter (si du er en 5-er-kandidat i matte men fikk 2 fordi du var syk), så har du ikke lov til å ta faget om igjen ordinært. Da må du ta faget opp som privatist.

Jeg hadde 3 i norsk fra vg1 studiespesialiserende og begynte på vg1 helse, og fikk da ikke lov til å ta vg1 norsk for yrkesfag (går du fra studiespes til yrkesfag står alle de beståtte fellesfagene (norsk, matte, engelsk, gym osv) dine gjeldende, men går du fra yrkesfag til studiespes må du ta alle på nytt pga læreplanene). Jeg fikk heller ikke lov til å følge undervisningen og så gå opp til privatisteksamen. Da ble jeg heller plassert i en vg2 norsk yrkesfag-klasse når klassen min hadde norsk.

Karakterene dine ligger i systemet skolene bruker for kompetansebevis og vitnemål, så du søker ikke om å få dem bestått. Reglene ble endret for noen år siden. Jeg begynte på vgs for første gang i 2014, og da måtte man søke. Nå må man ikke det lengre. :)

Anonymkode: 4cbc8...79d

Skrevet
4 timer siden, Ariam skrev:

Hvis du allerede har generell studiekompetanse får du nok fritak i alle fellesfag. Unntatt kroppsøving, det må man som regel ha uansett. Er det yrkesfag du skal gå? 

Yes, er yrkesfag :)

ts

Skrevet
På 18.8.2019 den 0.37, AnonymBruker skrev:

Har gått vg1 flere ganger, og mine fag ble automatisk overført. Altså, så trenger man ikke lengre å søke om å få fag godkjent, de blir det automatisk hvis du har stå-karakter. Dessverre er det sånn at dersom du har stå-karakter (si du er en 5-er-kandidat i matte men fikk 2 fordi du var syk), så har du ikke lov til å ta faget om igjen ordinært. Da må du ta faget opp som privatist.

Jeg hadde 3 i norsk fra vg1 studiespesialiserende og begynte på vg1 helse, og fikk da ikke lov til å ta vg1 norsk for yrkesfag (går du fra studiespes til yrkesfag står alle de beståtte fellesfagene (norsk, matte, engelsk, gym osv) dine gjeldende, men går du fra yrkesfag til studiespes må du ta alle på nytt pga læreplanene). Jeg fikk heller ikke lov til å følge undervisningen og så gå opp til privatisteksamen. Da ble jeg heller plassert i en vg2 norsk yrkesfag-klasse når klassen min hadde norsk.

Karakterene dine ligger i systemet skolene bruker for kompetansebevis og vitnemål, så du søker ikke om å få dem bestått. Reglene ble endret for noen år siden. Jeg begynte på vgs for første gang i 2014, og da måtte man søke. Nå må man ikke det lengre. :)

Dette er direkte feilinformasjon. 

Du MÅ søke om å få fritak, ellers baller det på seg med både fravær, prosenter og muligens nye (dårligere) karakterer. 

Når du har fått generell studiekompetanse får du mest sannsynlig fritak i alle fellesfagene (inkludert gym, ja). 

Om det er samme skolen har de nok karakterene dine fra før, men det er absolutt ingen automatikk i å få fritak. 

Lykke til! :) 

Hilsen en som jobber med saksbehandling i videregåendesystemet. 

Anonymkode: d3d74...0cd

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er direkte feilinformasjon. 

Du MÅ søke om å få fritak, ellers baller det på seg med både fravær, prosenter og muligens nye (dårligere) karakterer. 

Når du har fått generell studiekompetanse får du mest sannsynlig fritak i alle fellesfagene (inkludert gym, ja). 

Om det er samme skolen har de nok karakterene dine fra før, men det er absolutt ingen automatikk i å få fritak. 

Lykke til! :) 

Hilsen en som jobber med saksbehandling i videregåendesystemet. 

Anonymkode: d3d74...0cd

Direkte feilinformasjon? Skolen ringte til videregående opplæring i fylkeskommunen for å dobbeltsjekke så jeg skulle få ro, hun sa det samme. Jeg reagerte fordi jeg ikke var satt opp i norsk, det feltet på timeplanen min var tomt. Jeg leverte ingen søknad og hadde heller ikke sagt ifra til skolen om at jeg hadde bestått norsk vg1 tidligere (fullførte norsk på en annen skole), det lå i systemene deres fra før og jeg ble automatisk fritatt og ikke oppført på klasselista for faget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...