AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #1 Skrevet 17. august 2019 En vennine gir gave til søsken av bursdagsbarnet sitt, sier hun måtte gjøre det sånn når de var liten, for de ble så misunnelig på bursdagsbarnet, og siden har det bare fortsatt... Enkelte kollegaer gjør det samme. Så jeg lurer på om noen her gjør det, og hvorfor? Har aldri falt meg inn å gi gave til andre enn bursdagsbarnet... Anonymkode: 99899...d33
Arabella Skrevet 17. august 2019 #2 Skrevet 17. august 2019 Det har jeg aldri praktisert selv. Da mine barn var små, fikk ikke søsken gaver, bare bursdagsbarnet. 5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #3 Skrevet 17. august 2019 Noen unger takler det dårlig at de ikke har bursdag, men det er jo foreldrenes jobb å lære dem å takle det. Eneste gang jeg tenker det er riktig med en oppmerksomhet til søsken er når det kommer ett nytt barn inn i familien. Anonymkode: df580...729 21
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #4 Skrevet 17. august 2019 Storesøster fikk en "gratulerer med å bli støresøster" gave da lillebror ble født, men etter det har det ikke skjedd nei. Lærer dem heller å glede seg på andres vegne. Anonymkode: a9b30...2c5 8
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #5 Skrevet 17. august 2019 Nei, de må tåle at det er fokus på det ene barnet den ene dagen. Anonymkode: d838c...522 10
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #6 Skrevet 17. august 2019 Jeg synes det er en uting. Unga har ikke vondt av og se at det er den som har bursdag som får gaver. Vi har 3 barn, 1 min, 1 hans og 1 vår, når min og vår har bursdag får hans også gave av svigers, ikke pakka inn så det tells ikke sier svigermor. Men når hans har bursdag får ikke min eller vår gave. Anonymkode: 3dbb8...1ac 3
Arabella Skrevet 17. august 2019 #7 Skrevet 17. august 2019 Det ser jo ut til at damen bevisst legger opp til forskjellsbehandling. 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #8 Skrevet 17. august 2019 Jeg er i slutten av førtiårene og når jeg var barn fikk jeg en liten oppmerksomhet når min lillesøster hadde bursdag og omvendt. Dette var altså fra foreldrene våre. Vi fikk ikke mye ting og gaver ellers i året og var generelt sett ikke kravstore barn og ville nok "tålt" å ikke få gave på hverandres bursdag Anonymkode: cb7f4...8f7 2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 17. august 2019 #9 Skrevet 17. august 2019 (endret) Idiotisk, det er kun bursdagsbarn som skal ha gave. (Har ikke barn, men syns det er idiotisk, for det ) Endret 17. august 2019 av AthenaRavenLuna
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #10 Skrevet 17. august 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Storesøster fikk en "gratulerer med å bli støresøster" gave da lillebror ble født, men etter det har det ikke skjedd nei. Lærer dem heller å glede seg på andres vegne. Anonymkode: a9b30...2c5 Her også! Storebrorgave satt vi veldig pris på, men til bursdag syntes jeg at man kan øve seg på at andre får gaver. Anonymkode: 97aac...7d4 2
Vera Skrevet 17. august 2019 #11 Skrevet 17. august 2019 Eneste gangen jeg praktiserer søskengave er når det er snakk om at barnet har blitt storesøsken. Jeg mener det er en del av opplæringen at man takler og unner andre bursdag og presanger.. 3
Gjest theTitanic Skrevet 17. august 2019 #12 Skrevet 17. august 2019 De lærer veldig fort dette. Selv om det er kjipt å ikke få gaver. Det er også kjipt vente på tur og å tape i spill, enkelte blir paddesure. Likevel er det en nødvendig del av livets lærdom.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #13 Skrevet 17. august 2019 En skikkelig uting! Har sett slike barn få raserianfall i barnebursdag...ulekkert! Her gjør foreldrene barna sine en gigantisk bjørnetjeneste! Barn må lære at det er hver sin gang! De må også lære seg å glede andre og glede seg på andres vegne! Anonymkode: 744e5...dda 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #14 Skrevet 17. august 2019 Det er helt klart en uting. Foreldre som gjør dette gjør barna sine en stor bjørnetjeneste. At ikke alt i livet er likt og føles rettferdig hele tiden er en viktig lærdom. Det eneste de oppnår med dette er å ta fra barna viktig lærdom og gjøre dem bortskjemte. Tips til dere som gjør slikt: Les bøkene til Hedvig Montgomery! Vi må lære barna å mestre livet! 👏🏻 Anonymkode: 38923...5de 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #15 Skrevet 17. august 2019 Jeg synes det er en fin ting. Våre barn har fått små gaver i hverandre sin bursdag. Det kan være alt fra et Kinderegg og annet godteri til hårpynt og småleker. I begynnelsen var det fordi det var vanskelig for yngstemann på 1.5år å skjønne at ikke han skulle få gaver når storesøster på 3 år åpnet sine.. Hun på 3 fikk åpne gavene til lillebroren sin når han ble 1 år. Og var fornøyd med det. Men i hans 2 årsdag var det godt å ha noen smågaver på lur..for da skulle han åpne gavene selv.. og i hennes 4 årsdag osv. Nå, har det bare blitt en dårlig tradisjon holdt i livet av velmenende besteforeldre og tanter og onkler som bare vil gjøre begge ungene våre glade.. de er over 10 år begge to.. og de er de eneste barna på begge sider i familien.. Ungene har fått klar beskjed hvert år de siste 5-6 årene at de ikke skal forvente å få gave i hverandre sin bursdag.. og de skjønner det godt. Og aksepterer det. Og alle i familien er informert om det samme.. men nesten alle har med en liten ting likevel.. For den som ikke tar med noe et år blir snurt når andre gir, så da blir det gave neste året av «prinsipp» fra den personen.. Og sånn fortsetter det. Det blir spennende å se når det stopper.. ! Anonymkode: 3ca9b...670
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #16 Skrevet 17. august 2019 Kjenner noen som gjør det, men gjør det ikke selv. Syns det er en uting å begynne med. Anonymkode: 6ffc2...f28
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #17 Skrevet 17. august 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er en fin ting. Våre barn har fått små gaver i hverandre sin bursdag. Det kan være alt fra et Kinderegg og annet godteri til hårpynt og småleker. I begynnelsen var det fordi det var vanskelig for yngstemann på 1.5år å skjønne at ikke han skulle få gaver når storesøster på 3 år åpnet sine.. Hun på 3 fikk åpne gavene til lillebroren sin når han ble 1 år. Og var fornøyd med det. Men i hans 2 årsdag var det godt å ha noen smågaver på lur..for da skulle han åpne gavene selv.. og i hennes 4 årsdag osv. Nå, har det bare blitt en dårlig tradisjon holdt i livet av velmenende besteforeldre og tanter og onkler som bare vil gjøre begge ungene våre glade.. de er over 10 år begge to.. og de er de eneste barna på begge sider i familien.. Ungene har fått klar beskjed hvert år de siste 5-6 årene at de ikke skal forvente å få gave i hverandre sin bursdag.. og de skjønner det godt. Og aksepterer det. Og alle i familien er informert om det samme.. men nesten alle har med en liten ting likevel.. For den som ikke tar med noe et år blir snurt når andre gir, så da blir det gave neste året av «prinsipp» fra den personen.. Og sånn fortsetter det. Det blir spennende å se når det stopper.. ! Anonymkode: 3ca9b...670 Du syns det er en fin ting? Hva tenker du at barna dine lærer av dette da? Anonymkode: 38923...5de 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #18 Skrevet 17. august 2019 Det har jeg aldri hørt om før. Det høres jo bare utrolig tåpelig ut. Hva er poenget? Barn må bare lære seg at alt ikke dreier seg om dem. Det blir jo deres tur også. Hva skjer når barnet er i barnebursdag til en venn? Skal hen ha gave da også? Nei, slutt å skjemme bort barna. De skal tross alt bli fungerende voksne som ikke er noen store egoister. Anonymkode: 935ea...9b3 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #19 Skrevet 17. august 2019 Jeg syns det er en stor uting. Og for meg er det helt uaktuelt at noen skal starte en sånn «tradisjon» hos oss. Kjenner et søskenpar der yngste fikk gave når storebror hadde bursdag, men ikke omvendt fordi yngste ble så lei seg stakkars. Yngste fikk gjerne like stor om ikke større gave enn storebror. Yngste fikk også gjerne være midtpunktet i storebrors bursdag, men storebror ble veldig fort kjeftet på i lillebrors bursdag for han måtte tåle at lillebror hadde en dag alene. Gjett hvem som er en selvopptatt dust i voksen alder 🙄 Anonymkode: 7ed66...9f9 6
Gjest WhisperingWind Skrevet 17. august 2019 #20 Skrevet 17. august 2019 Bursdagsbarnet får gave. Hadde min unge grått over det hadde jeg sagt at sånn er det og så måtte ungen lært å deale med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå