Gå til innhold

Er 25 år og føler at mange av 19-åringene på studiet er så mye mer velfungerende, reflekterte og modne enn meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 25 år og har nettopp begynt å studere vernepleie. Er eldst i kullet der aller fleste kommer rett fra videregående, mens resten er 20-22 år. Jeg føler at mange av 19-åringene er mye mer velfungerende, reflekterte og modne enn meg. De tør å ta ordet, svare på spørsmål fra foreleser, tør å ha meninger og by på seg selv både i studiesammenheng og i sosiale sammenkomster. Jeg er innadvendt, sliter med angst og det sosiale og overtenker mye. Det faller ikke naturlig for meg å være så veldig engasjert, snakke mye om meg selv eller snakke i større grupper. Jeg har jo en del livserfaring, men jeg føler likevel at jeg mangler mye av kunnskapen rundt og erfaringer med det sosiale og det å kommunisere og etablere nye vennskap.

Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det før nå når jeg har møtt så mange yngre at jeg er mye mindre velfungerende, reflektert og moden enn det man skulle forvente ut i fra alderen min. Er det noen som har noen råd til hvordan jeg kan gjøre noe med dette? 

Anonymkode: 8d9cb...a4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Studiet må da nettopp ha begynt? Syns du raskt har 'degradert' deg selv i forhold til andre. Du har nok mange ting og mye kunnskap å by på du også! Noe vil du få vist fram skriftlig, og noe muntlig når du blir varmere i trøya og mer trygg. Kanskje det blir lettere for deg å ta ordet feks ved gruppearbeid 😊

Lykke til med studiene, ikke tenk dårlig om seg selv bare fordi noen andre er mer vant til å ta ordet og si sin mening høyt. 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 25 år og har nettopp begynt å studere vernepleie. Er eldst i kullet der aller fleste kommer rett fra videregående, mens resten er 20-22 år. Jeg føler at mange av 19-åringene er mye mer velfungerende, reflekterte og modne enn meg. De tør å ta ordet, svare på spørsmål fra foreleser, tør å ha meninger og by på seg selv både i studiesammenheng og i sosiale sammenkomster. Jeg er innadvendt, sliter med angst og det sosiale og overtenker mye. Det faller ikke naturlig for meg å være så veldig engasjert, snakke mye om meg selv eller snakke i større grupper. Jeg har jo en del livserfaring, men jeg føler likevel at jeg mangler mye av kunnskapen rundt og erfaringer med det sosiale og det å kommunisere og etablere nye vennskap.

Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det før nå når jeg har møtt så mange yngre at jeg er mye mindre velfungerende, reflektert og moden enn det man skulle forvente ut i fra alderen min. Er det noen som har noen råd til hvordan jeg kan gjøre noe med dette? 

Anonymkode: 8d9cb...a4b

At du er innadvendt og har angst gjør deg ikke mindre reflektert eller moden. 

• Liker 9
Skrevet

Slapp av! Du sitter på erfaring og nyttig kunnskap på områder i livet som de ikke har. Ikke mål deg opp mot andre. Kanskje en eller flere av dem har så behov for å hevde seg på skolen av en grunn? 

Anonymkode: 2cd4c...9d1

• Liker 2
Skrevet

Det er gjerne de som går rett på, vet hva de vil i livet, som har disse egenskapene. Derfor ikke unormalt at de som går rett på etter videregående er mer fremoverlent, og gjerne griper ordet. 

Jeg synes ikke du skal blande disse egenskapene sammen med modenhet. 

Anonymkode: d4586...c40

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er gjerne de som går rett på, vet hva de vil i livet, som har disse egenskapene. Derfor ikke unormalt at de som går rett på etter videregående er mer fremoverlent, og gjerne griper ordet. 

Jeg synes ikke du skal blande disse egenskapene sammen med modenhet.  

Muligens, men det kan også være et utslag av å legge inn innsatsen på feil ting. Studenter som kommer rett fra videregående er naturlig nok vant til at det lønner seg å være engasjert, svare på spørsmål og vise faglig kunnskap når foreleser spør, siden man fikk standpunktkarakterer på VGS. På høyere studier er det derimot kun eksamen, og eventuelt mappe/presentasjon/lab arbeid og lignende som teller, man får ikke standpunkt. De beste studentene fra mitt eget studie var ikke nødvendigvis de som spurte mest og virket mest aktiv på forelesning, men de som var eksamensrelevante fra dag en. Mange av de rett fra videregående vil få seg en overraskelse eller to, når de finner ut at det ikke nytter å degge med foreleser. 

Anonymkode: 983d5...7a7

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Muligens, men det kan også være et utslag av å legge inn innsatsen på feil ting. Studenter som kommer rett fra videregående er naturlig nok vant til at det lønner seg å være engasjert, svare på spørsmål og vise faglig kunnskap når foreleser spør, siden man fikk standpunktkarakterer på VGS. På høyere studier er det derimot kun eksamen, og eventuelt mappe/presentasjon/lab arbeid og lignende som teller, man får ikke standpunkt. De beste studentene fra mitt eget studie var ikke nødvendigvis de som spurte mest og virket mest aktiv på forelesning, men de som var eksamensrelevante fra dag en. Mange av de rett fra videregående vil få seg en overraskelse eller to, når de finner ut at det ikke nytter å degge med foreleser. 

Sant. Samme på mitt studium når det gjaldt karakterer. Og et litte sjokk for mange når det kom til eksamen. 

Men det var likevel de som var fremoverlent, aktive, tok et spørsmål på strak arm, som fikk jobbene etter studiet. Da de vant jobbintervjuene. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sant. Samme på mitt studium når det gjaldt karakterer. Og et litte sjokk for mange når det kom til eksamen. 

Men det var likevel de som var fremoverlent, aktive, tok et spørsmål på strak arm, som fikk jobbene etter studiet. Da de vant jobbintervjuene. 

Ja, kanskje hvis man tar diverse tullestudier på BI, der trynefaktor og såkalt ekstroverthet teller maksimalt for å få jobb. Men i mitt yrke er det ofte evnetester, personlighetstester osv. på intervju, så der teller reelle egenskaper litt mer. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, kanskje hvis man tar diverse tullestudier på BI, der trynefaktor og såkalt ekstroverthet teller maksimalt for å få jobb. Men i mitt yrke er det ofte evnetester, personlighetstester osv. på intervju, så der teller reelle egenskaper litt mer. 

Ja, for personlighetstester er jo gull..

Anonymkode: 26ed1...d2c

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sivilingeniører. Siviløkonomer. Jurister. Og nå også leger, etter at turnustjenesten ble søknadsbasert. 

Du får ikke en jobb om du ikke evner å være utadvendt, selvsikker, og kommunisere åpent med andre mennesker. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke en jobb om du ikke evner å være utadvendt

Jo, du kan fint få jobb om du ikke er utadvendt. 

Anonymkode: 8ed17...6d1

• Liker 2
Skrevet

Aldri sammenlign deg selv med andre. Det er virkelig ikke verdt å bruke tiden på det. Du vet aldri bakgrunnen deres, kanskje de har jobbet hardt for å komme dit osv. Alle kan ikke være like. Føler "den ekstroverte" personlighetstypen er den som er ideell. Dette er helt feil. Vi trenger begge to fordi introverte og ekstroverte utfyller hverandre. Det er det som er så fint, at alle kan bidra på forskjellige måter. Noen trenger mer tid enn andre for å føle seg trygg. Selv om du ikke roper høyest eller er mest frampå har det ingenting å gjøre med modenhetsgraden din. Du vil nok nå langt, men på din måte og i ditt tempo! You got this!!!!

Anonymkode: 679f6...d52

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...