Osislove Skrevet 17. august 2019 #1 Skrevet 17. august 2019 Hei jeg er 20 uker på vei i graviditeten, jeg har vært hos legen å fått beskjed om at jeg har Carpal Tunnellsyndrom. Dette er vist vanlig i svangerskap, men er det noen som har tips som kan hjelpe litt på smertene? Eventuelt andre med samme? Tips?
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #2 Skrevet 17. august 2019 Jeg har det pga en nevrologisk sykdom, blir veldig mye verre i svangerskap. Tipsene mine: - Hold jevn temperatur hjemme, så du ikke hovner opp av varme - Aldri bruk gensere eller andre plagg med trange ermer - Spis minst mulig salt så du ikke får mer vann i kroppen, da hovner jo også hender og fingre opp - Ved store smerter, putt hendene i kaldt vann. Kan også bruke kalde kluter. - Få håndmassasje, hvor du holder hånden oppover, og den som masserer "drar" nedover på fingre, hender og håndledd Anonymkode: 01b16...803
Osislove Skrevet 17. august 2019 Forfatter #3 Skrevet 17. august 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har det pga en nevrologisk sykdom, blir veldig mye verre i svangerskap. Tipsene mine: - Hold jevn temperatur hjemme, så du ikke hovner opp av varme - Aldri bruk gensere eller andre plagg med trange ermer - Spis minst mulig salt så du ikke får mer vann i kroppen, da hovner jo også hender og fingre opp - Ved store smerter, putt hendene i kaldt vann. Kan også bruke kalde kluter. - Få håndmassasje, hvor du holder hånden oppover, og den som masserer "drar" nedover på fingre, hender og håndledd Anonymkode: 01b16...803 Ååå tusen takk for mange gode tips! Har prøvd å lest på nettet men er mye forskjellig.
Kicki_90 Skrevet 17. august 2019 #4 Skrevet 17. august 2019 Avlastningsskinner, enten til bruk på natt, dag eller begge deler. Prøv å unngå ting som trigger, for meg var det å steke ting, knotte på telefon, strikke, lese, skrive (både pc og for hånd),egentlig det meste hvor jeg trengte finmotorikk eller grepsstyrke. Ellers har det kommet noen gode råd allerede 😊
Mhairi Skrevet 17. august 2019 #5 Skrevet 17. august 2019 Å holde hendene i kaldt vann var det som hjalp mest for meg. Kjøpte også håndleddskinner på xxl som jeg sov med om natten, det hjalp litt. Det forsvant heldigvis helt et par måneder etter fødsel.
blomstre Skrevet 17. august 2019 #6 Skrevet 17. august 2019 Jeg er i samme situasjon, det begynte å bli uutholdelig nattestid. En håndleddsskinne fra apoteket til ca 260 kr redder søvnen. 👍
Osislove Skrevet 17. august 2019 Forfatter #7 Skrevet 17. august 2019 6 timer siden, Kicki_90 skrev: Avlastningsskinner, enten til bruk på natt, dag eller begge deler. Prøv å unngå ting som trigger, for meg var det å steke ting, knotte på telefon, strikke, lese, skrive (både pc og for hånd),egentlig det meste hvor jeg trengte finmotorikk eller grepsstyrke. Ellers har det kommet noen gode råd allerede 😊 Ja har tenkt å gå til innkjøp av avlastningsskinner siden det bare blir mer og mer smertefullt 😕 jeg har ikke funnet ut enda hva som trigger, synes alt jeg gjør trigger det... ;o men skal ta med meg rådene som dere skriver! Alt som kan hjelpe trenger jeg 😊
Osislove Skrevet 17. august 2019 Forfatter #8 Skrevet 17. august 2019 2 timer siden, blomstre skrev: Jeg er i samme situasjon, det begynte å bli uutholdelig nattestid. En håndleddsskinne fra apoteket til ca 260 kr redder søvnen. 👍 Det er grusomt.. aldri hatt så mye smerter i armene som jeg har nå. Jeg har også en del smerter på dagen mens det blir enda verre om natten. Skal dra innom apoteket å kjøpe meg håndleddsskinne takk for tips!
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #9 Skrevet 17. august 2019 7 minutter siden, Osislove skrev: Det er grusomt.. aldri hatt så mye smerter i armene som jeg har nå. Jeg har også en del smerter på dagen mens det blir enda verre om natten. Skal dra innom apoteket å kjøpe meg håndleddsskinne takk for tips! Kan hende du har krav på gratis fysio. Anonymkode: a3869...15f
Osislove Skrevet 17. august 2019 Forfatter #10 Skrevet 17. august 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan hende du har krav på gratis fysio. Anonymkode: a3869...15f Okei det skal jeg sjekke ut! 😊
Kicki_90 Skrevet 18. august 2019 #11 Skrevet 18. august 2019 Her har du en link hvor du kan finne noen øvelser som kan hjelpe: https://www.ullevalkiropraktor.no/behandling-karpaltunnelsyndrom/ De gjør det ikke noe bedre, men de kan holde det litt i sjakk. Jeg benyttet disse en del i starten, før det ble for smertefullt. 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå