AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #1 Skrevet 17. august 2019 Hei! Jeg hadde en sommerjobb, og har frikort så jeg kan tjene opp til 55000 dette året skattefritt. Totalt tjente jeg nesten 40000 nå om sommeren. Jeg tenkte at jeg kom til å få alt dette utbetalt nå i august, men fikk bare litt under 30000. På lønnsslippen står det at det ble trekt 50% forskuddstrekk fra en sats på 16000, så jeg fikk 8000 mindre utbetalt enn jeg burde. Når jeg logger meg inn på skatteetaten står det at jeg har frikort, og jeg fikk beskjed når arbeidsgiver tok ut dette, så jeg er litt usikker på hva som har skjedd? Får jeg dette igjen på skatten neste år? Anonymkode: e5873...297
_popcorn_ Skrevet 17. august 2019 #2 Skrevet 17. august 2019 Har du ikke tjent noe som helst tidligere i år? Er det trukket for mye skatt i år, så vil du få igjen neste år ja. Men da bør du også være ekstra oppmerksom når skattemelding kommer, for å se at de korrekte tallene er ført opp.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #3 Skrevet 17. august 2019 3 minutter siden, _popcorn_ skrev: Har du ikke tjent noe som helst tidligere i år? Er det trukket for mye skatt i år, så vil du få igjen neste år ja. Men da bør du også være ekstra oppmerksom når skattemelding kommer, for å se at de korrekte tallene er ført opp. Har ikke tjent noe mer enn dette i sommer nei... Derfor jeg ikke helt forstår hva som har skjedd Anonymkode: e5873...297
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #4 Skrevet 17. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg hadde en sommerjobb, og har frikort så jeg kan tjene opp til 55000 dette året skattefritt. Totalt tjente jeg nesten 40000 nå om sommeren. Jeg tenkte at jeg kom til å få alt dette utbetalt nå i august, men fikk bare litt under 30000. På lønnsslippen står det at det ble trekt 50% forskuddstrekk fra en sats på 16000, så jeg fikk 8000 mindre utbetalt enn jeg burde. Når jeg logger meg inn på skatteetaten står det at jeg har frikort, og jeg fikk beskjed når arbeidsgiver tok ut dette, så jeg er litt usikker på hva som har skjedd? Får jeg dette igjen på skatten neste år? Anonymkode: e5873...297 Når hentet arbeidsgiver ut skattekortet da? En stund etter at du begynte å jobbe? Anonymkode: 61dbd...798
smilo Skrevet 17. august 2019 #5 Skrevet 17. august 2019 Har arbeidsgiver fått tildelt alle de 55000 eller ligger det andre arbeidsgivere inne som har fått en andel av de 55000 til fordeling
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #6 Skrevet 17. august 2019 5 timer siden, smilo skrev: Har arbeidsgiver fått tildelt alle de 55000 eller ligger det andre arbeidsgivere inne som har fått en andel av de 55000 til fordeling Nei, frikortet ble fordelt bare på den aktuelle arbeidsgiveren Anonymkode: e5873...297
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #7 Skrevet 17. august 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Når hentet arbeidsgiver ut skattekortet da? En stund etter at du begynte å jobbe? Anonymkode: 61dbd...798 Etter at jeg sluttet å jobbe, og noen få dager før lønnen. Men siden jeg hadde timeliste burde ikke det ha noe å si? Det står på lønnsslippen hva jeg tjente totalt, men det ble det trekt skatt av, og fikk derfor utbetalt bare nettosummen. Anonymkode: e5873...297
_popcorn_ Skrevet 18. august 2019 #9 Skrevet 18. august 2019 Vanskelig si helt sikkert hva som har skjedd. Tjente du opp feriepenger i fjor, som ble utbetalt i år? Feriepenger som ble opptjent i fjor, og utbetalt i år, går inn under de 55 000,- på frikortet. Dersom du har blitt trukket for mye i skatt, så får du det tilbake neste år. MEn da bør du som sagt være ekstra oppmerksom idet skattemeldingen kommer, å sjekke at beløpene er riktig fylt ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå