AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #1 Skrevet 17. august 2019 Litt usikker hvor jeg skulle putte denne tråden, men prøver å legge den her. Jeg skal ha en-til-en undervisning med en elev på ungdomsskolen. Hen strever med mye angst og vil ikke være i klasserommet. Jeg har aldri jobbet i skole før, og aldri med denne aldersgruppen eller problematikken. Er nyutdannet så dette er helt nytt for meg. Målet er å få hen inn i klasserommet, men jeg har ingen ideer om hvordan jeg skal gripe an problemene hen har. Neste uke er jo første skoleuke, og jeg vil gjerne starte med å bygge en god relasjon slik at hen blir trygg på meg. Er det noen som har tips til hvordan jeg skal gå fram de første timene/ukene jeg har med denne eleven? Anonymkode: 38336...c60
snoren Skrevet 17. august 2019 #2 Skrevet 17. august 2019 Kanskje gjøre det han føler seg komfortabel med i starten sånn at han blir trygg på deg, ikke press på for tidlig for da bare ødelegger du forholdet deres. Men det er du som er utdannet her og sitter med den nyeste kunnskapen, så her tror jeg du kan bedre enn KG.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #3 Skrevet 17. august 2019 Du må jo ha fått litt mer informasjon fra din sjef? Det er dem du skal snakke med, de skal sitte inne med mer kunnskaper om hvordan du skal takle denne situasjonen. Om ikke, så skal de gi deg informasjon om hvem du kan kontakte. Anonymkode: 7c0e6...901 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #4 Skrevet 17. august 2019 Det er ikke din jobb å leke psykolog. Spør eleven hvordan vedkommende ønsker at undervisningen utført og forhold deg til det. Anonymkode: 9cf33...4fb
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #5 Skrevet 17. august 2019 En ting du kan gjøre er å ikke ha oppgaver som barn skal stå oppe ved tavlen og snakke om for hele klassen. Jeg grøsser den dag i dag ved tanken på disse presentasjonene. Jeg kunne heller hoppet foran ett tog istede for å stå 10 minutter foran tavla. Anonymkode: a7e7e...d0b
Gjest Romsdal Skrevet 17. august 2019 #6 Skrevet 17. august 2019 Les boken «se eleven innenfra»! Kjempebra bok 😊😊 Les barnets IOP. Har fokus på å bli kjent, kanskje gjøre aktiviteter ungdommen liker første uken, kanskje ikke ha fulle dager, gå tur, Etterhvert avtale at dere er for eksempel første del av dagen på grupperom, og siste del i klasserommet eller noe slikt. Sørg for å få til jevnlige møter med foresatte, ppt, kontaktlærer. (bv om de er inne). Lykke til!
Chakalaka Skrevet 17. august 2019 #7 Skrevet 17. august 2019 Hei Jeg jobber mye med en-til-en, og har også erfaring med "klasseromsangst" Mitt tips til deg er å bruke den uka som kommer nå til å begynne med relasjonsbygging, bli kjent rett og slett. Gå noen turer, prat om løst og fast, finn ut litt om div interesser osv. Etterhvert kan dere begynne å være litt i klasserommet når resten av klassen er borte, sånn at eleven kan bli trygg på selve rommet. Gjerne i korte økter (3-5 minutter) så det ikke blir så overveldende for eleven. Bruk klokke (mobil, stoppeklokke, armbåndsur), sånn at tiden blir "visuell" for eleven. Øk tiden litt og litt, alt ettersom hvilken respons du får. Gi masse positive tilbakemeldinger. La eleven finne en plass hen er komfortabel med, og bli enig om et signal/tegn dere i mellom hvis ting blir vanskelig, og eleven har behov for å trekke seg tilbake. Å forberede eleven er også viktig, du vil sikkert bli opplyst om hva som kan trigge (høye lyder, skumle bilder i bøker/på nett, brannøvelser, lista kan bli lang 😉) Det kan kreve mye av deg, men belønningen kommer den dagen eleven har blitt trygg på deg, og du ser at det funker.. Lykke til og god skolestart! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå