AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #1 Skrevet 17. august 2019 Er det normalt? Jeg jobber med en ansvarlig sjef på min avdeling som er ganske ufordragelig i måten hun prater på til meg. Har ved gjentatte anledninger tatt det opp med henne og en gang med hovedsjefen. Men dette har kun virket en liten stund og så er det på ann igjen. Hun kritiserer meg og går etter meg konstant mens jeg jobber. Jeg jobber i en vanlig dagligvarebutikk. Og jeg jobber hardt og står på for jobben. Men blir mye møtt av surt ansikt av henne med det samme hun ser meg. Jobber sjelden med henne heldigvis. Men det går meg på nervene på jobb og i fritid. Mulig jeg er hårsår? Er det normalt å ha det slik på jobb? Jeg jobber også med en annen kollega som jatter med henne når hun er på jobb, men går bak ryggen på henne og sier dritt om henne når hun prater med meg. Så jeg vet ikke hvor jeg har henne. Har ellers snille greie kollegaer. Men er dette noe jeg burde ta opp med fagforeningen siden jeg kjenner at dette går meg på nervene/ psyken løs i fritid og på jobb? Eller bør jeg bare tolerere det? Noen som har råd å gi ? Anonymkode: 79fc0...825
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #2 Skrevet 17. august 2019 Folk er folk. Så lenge du ikke blir trakassert, så må man nok bare tolerere at noen folk ikke er positive og hyggelige. Anonymkode: 604fe...869 2
SoWhat? Skrevet 17. august 2019 #3 Skrevet 17. august 2019 Du må på en måte ta igjen litt. Vær overstrømmende blid, kall henne Skyggen, vær litt tøff! Men ellers så tenker jeg at du kan ignorere så lenge du SJELDEN jobber med henne. Hvis du ikke vil være for tøff "i trynet". Tenk heller på de hyggelige folkene du møter, hun betyr jo ingenting i livet ditt sånn sett. Hadde sette skjedd ofte, så ville det jo vært verre. Og ja, det fins nok ofte en eller to som ikke er så hyggelige hvis det er mange på arbeidsplassen. En får enten overse eller smelle litt ifra. Det nytter ikke og alltid være diplomatisk eller bare "si ifra" Dessverre. Men beste er å ignorere. Det går an å lære seg 🙂
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #4 Skrevet 18. august 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Folk er folk. Så lenge du ikke blir trakassert, så må man nok bare tolerere at noen folk ikke er positive og hyggelige. Anonymkode: 604fe...869 Vil ikke si at det er snakk om å bare se sur ut. Det er slik at hun kjefter på meg på urettmessige ting. Hun er også veldig stygg i ordene. Kan komme med å si ting på en veldig så stygg måte. Hun går etter meg og ser på alt jeg foretar meg. Og begynner å kommentere fordi hun alltid tror at jeg gjør småfeil uten at jeg gjør det. Veldig irriterende. Har en til kollega som gjør litt av det samme. 11 timer siden, SoWhat? skrev: Du må på en måte ta igjen litt. Vær overstrømmende blid, kall henne Skyggen, vær litt tøff! Men ellers så tenker jeg at du kan ignorere så lenge du SJELDEN jobber med henne. Hvis du ikke vil være for tøff "i trynet". Tenk heller på de hyggelige folkene du møter, hun betyr jo ingenting i livet ditt sånn sett. Hadde sette skjedd ofte, så ville det jo vært verre. Og ja, det fins nok ofte en eller to som ikke er så hyggelige hvis det er mange på arbeidsplassen. En får enten overse eller smelle litt ifra. Det nytter ikke og alltid være diplomatisk eller bare "si ifra" Dessverre. Men beste er å ignorere. Det går an å lære seg 🙂 Enig med deg i at det er mulig best å ignorere. Liker ikke oppførselen hennes og hun skal alltid gi meg en kjennepreken når hun ser meg hvor hun vil ha svar på ting. Men beste er nok å bare ignorere det samt å ikke gidde å diskutere usaklige ting med henne. Hun skal diskutere alt mulig uviktig og er god på å lage drama. Er en til kollega som tydeligvis er redd henne og går rundt å baktaler meg til henne og om henne til meg. Veldig feigt gjort. Men beste er nok å tenke på at hun eller de betyr ingenting i mitt liv og jobbe kun for pengene. Ikke for å være venn eller bli likt av de. Takk for råd av dere begge i tråden Anonymkode: 79fc0...825 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #5 Skrevet 18. august 2019 Nei, du skal ikke finne deg i alt! Følg etter henne hjem fra jobb iblant, og dytt henne mot veggen og spør hva faen hun holder på med. , og lat som du er klar til å slå henne rett ned. Det får ganske mange til å holde kjeft skal jeg si deg. Noen ganger må man bare ta tyren ved hornene (Men man må sørge for å ikke gjøre det på arbeidsplassen eller et sted der noen ser.) Anonymkode: 3056f...5fc
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #6 Skrevet 18. august 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Folk er folk. Så lenge du ikke blir trakassert, så må man nok bare tolerere at noen folk ikke er positive og hyggelige. Anonymkode: 604fe...869 Når man blir utsatt for ting som TS gjør, så må man ta igjen, og må smelle i fra. Anonymkode: 3056f...5fc
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #7 Skrevet 18. august 2019 Det er ikke normalt å ha det slik på jobb, men det forekommer nok ganske ofte desverre. Se på henne som den dårlige lederen hun er og hun har havnet i en posisjon hun aldri skulle vært i fordi hun gjør det motsatte av det en leder bør gjøre. Slik oppførsel skaper et elendig miljø og dårlige resultater. På lang sikt kan det skape sykefravær og lavere inntekter til butikken fordi motivasjonen og kvaliteten på arbeidet medarbeiderne gjør faller. Frykt og kontroll det værste en leder kan gjøre for produktiviteten. Hvorfor hun oppfører seg sånn er jo vanskelig å si, men det kan være usikkerhet, at hun ser deg som en trussel eller at hun trenger noen å få ut frustrasjon og misnøye på. Uansett så er det uakseptabelt og hvis du har snakket med øverste leder før så gjør det igjen. På et eller annet tidspunkt burde personen det gjelder få en skriftlig advarsel om å skjerpe seg. Noen skrev over at dette ikke er trakkasering, men å følge etter, til stadighet konrollere og være stygg i munnen(tonefall osv) er en form for utpsykning. Ikke finn deg i det. Anonymkode: 61158...696 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #8 Skrevet 18. august 2019 Du kjenner ubehag for dette og det er kroppen din som advarer deg. Dette må du få slutt på, hun kan ikke holde på sånn som dette. Hvis du nå først begynner å være ekstra hyggelig med henne nå, gi hun følelsen av å være den lederen hun er og ha respekt for hennes stilling. Smil til henne og spør om hun har hatt en fin helg. Gi komplemanger, men ikke overdriv. Ikke prøv å ta hennes rolle eller gjøre noe bedre enn henne. Når du har gjort dette så kan du se hvordan hun blir, kansje hun bare trengte litt stolthet? Bare prøv dette og se hva som skjer. Hvis hun forsetter så ville jeg begynt å se på andre jobber. Når du har snakket om dette og tatt dette opp tidligere så er det ikke bedre å ta det opp igjen... Da er hun bare slik, og det har du ikke godt av i lengden. Hvis det er vanskelig å få ny jobb, og du ønsker å være der så kan du ta det opp igjen med hovedsjefen at du gruer deg til jobb, at du syns arbeidsmiljøet påvirker deg negativt. Veldig viktig at du er åpen for å gjøre egne endringer, høre om det er noe DU kan gjøre for at detteskal bli bedre. Ikke legg skylden direkte på en person. Forklar med ærlige følelser om hvordan dette påvirker deg. Min regel er: Ikke alle har du kjemi med, men man skal ha en høflig tone til alle rundt seg, og behandle hverandre med respekt. Man skal være imøtekommende og hilse fint når man treffer hverandre. Dette er jobb og da må man være profesjonelle. Anonymkode: eb84f...0be
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #9 Skrevet 18. august 2019 Har vært borti det samme selv og kan si det er nedbrytende. Ikke vær redd for å ta det opp på medarbeidersamtaler, da det går på arbeidsmiljø og påvirker din jobbutførelse. Og hvis du må forsvare deg mot motargumenter som at denne nestsjefen bare gjør jobben sin og det er viktig å følge opp ansatte, så stå på ditt og si at tonen og detaljstyringen hennes motvirker et godt arbeidsmiljø. Hvis ikke denne nestsjefen evner å ta til seg tilbakemeldinger av det slaget så er det hun som burde se seg om etter ny jobb. Anonymkode: c6962...358
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #10 Skrevet 18. august 2019 Takker for svar i tråden. Jeg vil kalle situasjonen som nedpsyking og mobbing men skal ikke bruke ordet. Er fullt klar over at andre kollegaer ikke nødvendigvis vil være enig i at det er mobbing. Det å stå og oppleve det fra mine sko er vondt og tungt, men det er nok vanskeligere å se fra andre sitt ståsted. Jeg vet ikke. Men det er ikke så mange kollegaer som er vitne til det heller. Kun et fåtall. De fleste kollegaene er snille. Jeg vil velge å notere adferden hennes når den er ubehagelig. Kommer til å ta det opp med fagforbundet om det blir videre vanskelig. Jeg har tatt dette opp med henne pluss to sjefer før. Men jeg tror den ene sjefen forstår at hun er ganske hard, ufin og vanskelig i måten hun prater på. Han ga uttrykk med spørsmål om hun virker irritert bare hun ser meg komme inn døren på jobb og om hun kunne bruke ord på en respektløs måte. Han sa at han skulle fikse opp i at jeg skulle slippe å ha det sånn. Men hun begynte på igjen. Og jeg måtte si klart ifra og så var det skjerpings og på igjen på nytt. Men en annen sjef er venner med henne og hun klarer nok ikke å ville se min side. Beste er å notere og ignorere det sure sinnet hennes. Det er desverre vanskelig å få ny jobb. Jeg har søkt i over to år uten å lykkes. Men håper på å enten få det bedre på jobb eller få ny jobb. Takk for gode råd. Anonymkode: 79fc0...825 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå