AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #1 Skrevet 17. august 2019 Jeg studerer medisin og er for tiden ute i min første praksis på sengepost. Fra tidligere har jeg jobbet som pleieassistent, så jeg var litt kjent med sykehusmiljøet fra før, med tanke på hvor hierarkisk det er og at det kan være vanskelig å komme inn som ny. Er likevel litt overrasket over dårlig man egentlig blir tatt i mot som ny student i praksis. Er nå ferdig med første uke, og det er flere av legene som fortsatt knapt anerkjenner min tilstedeværelse, ikke hilser osv. Jeg har også fått en innføring i hva som forventes av meg når jeg skal ut i jobb, hva gjelder sykdomsfravær. Her er det å overse alle sykdomstegn, fast regime med Paracet og å møte opp på jobb og kjøre på, - avdelingen er underbemannet og å ringe seg syk blir ikke tatt godt i mot av verken ledelse eller kolleger. Jeg synes jo det er synd at en sånn kultur har fått utviklet seg, med tanke på hvor vanlig utbrenthet er i dette yrket, men å prakke disse holdningene over på en fersk student? Det er bare trist.. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, det er godt mulig det er ''praksissjokket'' som har tatt meg og at jeg bare må akklimatiseres en stund til. Men er det noen som har fått samme dårlige inntrykk i begynnelsen? Og har det isåfall forbedret seg etterhvert som tiden har gått? Anonymkode: 12a60...eba 5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #2 Skrevet 17. august 2019 Du er i din første praksis. Jeg tror ikke du bør henge deg opp i hvilke regimer de har og ikke har. Du vet ikke best enda, selv om du har sittet på skolebenken et år. Paracet er faktisk veldig vanlig å gi for å forebygge, samt det hjelper på å ha i bunn når andre smertestillende gis. Det at de overser deg er jo ikke greit, men hvordan opptrer du? Jeg er selv sykepleier og har vært borti mange medisinstudenter. Og noen er veldig høy på seg selv og nesevis. Ser overlegen ut og tror de vet alt bare fordi de har studert et par år. Og husk at legene har maaaaange studenter i året. De blir nok litt sliten, det er ikke bare bare. Men du bør virke interessert, spørre osv. Hvis du mener de burde gjort noe annet, så bør du ikke gå rett på. Du kan heller spørre "dere gjør slik og slik, hva er grunnen/bakgrunnen for at dere gjør det". Også kan det hende du er enig når du får svaret og om ikke så kan du forsiktig ta opp at du har lært slik eller har tidligere opplevd slik... Jeg har vært fall stort inntrykk av i min jobb at legene synes det er belastende med studenter med mindre de er veldig "på" og virker interessert i faget. De vil ikke pøse på med informasjon gratis. Man må være lærevillig. Anonymkode: 09aac...f7b 8
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #3 Skrevet 17. august 2019 Takk for svar. Nå går ikke det på uenighet i forhold til det faglige, da. Det er mer det generelle arbeidsklimaet på sykehus som slår meg som ganske kaldt og med litt gammeldagse holdninger i forhold til arbeidstakernes helse (har selvfølgelig ikke sagt eller gitt uttrykk for dette til noen). Jeg har fått praksis på den avdelingen jeg er aller mest interessert i, så det mangler ikke interesse fra min side. Jeg har tatt initiativ til å håndhilse på alle, og prøver alltid å si hei/god morgen på morgenmøtene, men flere møter jo ikke en gang blikket mitt. Anonymkode: 12a60...eba 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #4 Skrevet 17. august 2019 Kjenner dette alt for godt igjen. Det er hierakiets regler på sykehus. Vær deg selv, og prøv å overse dårlig folkeskikk. Anonymkode: 2790d...c6a 6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #5 Skrevet 17. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjenner dette alt for godt igjen. Det er hierakiets regler på sykehus. Vær deg selv, og prøv å overse dårlig folkeskikk. Anonymkode: 2790d...c6a Enig. Det er en ukultur en god del steder, både når det gjelder hierarki, mobbing og sykdom. Kjenner igjen det du beskriver fra ting mannen min (sykehuslege) beskriver. Eldre overleger med «ettertraktede» spesialiteter og mye makt driver med direkte mobbing av yngre leger, og ingen griper inn, selv når det skjer rett foran nesa på sjefen på avdelingen (og hele resten av avdelingen). Man er ikke borte fra jobb, samme hvor dårlig man er, kanskje bortsett fra hvis man har omgangssyken. Men da ikke fordi man er elendig selv, men for å unngå smitte på avdelingen. Dessverre henger det igjen mye dritt fra gammelt av, da leger var hvite menn som jobbet uhorvelig mye, hadde stor makt, og hadde en hjemmeværende kone som tok seg av alt på hjemmebane slik at han kunne jobbe uhemmet. Slik er det ikke lenger, og det er det endel eldre leger som har problemer med å godta. Disse må gå av med pensjon (tar dessverre ofte tid, siden de har en tendens til å klore seg fast lenge etter 67 - de har jo ikke så mye annet enn jobben...), og så må man håpe at de ikke har klart å overføre disse holdningene til altfor mange yngre leger... Det DU kan gjøre, er å være en god kollega, og ikke la deg sosialisere inn i et råttent system. Anonymkode: 6f6b6...e9b 10
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #6 Skrevet 17. august 2019 Veldig bra at en ikke kan melde seg syk for alt og ingenting! Tenk på programledere, skuespillere og andre som alltid må på jobb. Er lei av den elendige arbeidsmoralen til folk. Så fort en har litt vondt et sted så er det å bli hjemme fra jobb. Flaut å være så pinglete og late som mange er. Så syns ikke at du skal sutre så mye for akkurat det. Anonymkode: c3503...4fe 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #7 Skrevet 17. august 2019 Nå skal jeg være dønn ærlig, selv om det blir sett på som frekt. Men faktum er at å ha med seg studenter er ekstraarbeid, og studenter som ikke kan noe særlig (hvilket faktisk gjelder deg i første praksis) kan jo heller ikke tas med på faglige diskusjoner. Ting må forklares nesten likt for deg og pasienten, sannsynligvis vil du ikke huske mye av det du blir fortalt heller. Å jobbe på sengepost er travelt, og tempoet må være høyt om man skal komme gjennom dagen. Da er det rett og slett ikke tid til å forklare masse til et haleheng av studenter for hver lille ting. Selv om du ønsker deg en som gir masse info og en til en tid, så er det helt uralistisk. Etterhvert som du har mulighet til å bidra mer og har større forståelse for faget er det også enklere å dra deg med eller delegere oppgaver. Og så er det litt opp til deg selv å stille spørsmål, ikke bare forvente å få ting servert. En annen ting er at det er innom voldsomt mange studenter og hospitanter på sykehus, mye mer enn folk er klar over. Det er slitsomt å skulle forklare og gi det lille ekstra til alle som er innom når man selv er sliten og har mer enn nok med å få unna oppgavene, helst uten å gjøre feil. Det har niks og nada med gamle menn i hvite frakker, hierarki og annet som både du og en annen ab mener, men det enkle faktum at det ikke er tid eller resurser til å drive noe særlig opplæring. Når det gjelder fravær burde mange flere i arbeidslivet blitt opplært til å ta seg en paracet og pelle seg i arbeid, det er alt for lav terskel for sykefravær i Norge. Har selv vært med kirurger som opererer til tross for at de f.eks har brudd i foten, fordi de ikke ønsker at pasienten skal få operasjonen utsatt, og det er tross alt mulig å stå når foten er gipset. Anonymkode: 31938...00d 7
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #8 Skrevet 17. august 2019 Jeg har full forståelse for at uerfarne studenter er ekstraarbeid og forventer heller ikke at alle skal gi meg ''det lille ekstra'', men hva skjedde med normal folkeskikk? Anonymkode: 12a60...eba 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #9 Skrevet 17. august 2019 Tror dette kommer veldig an på hvilket sykehus du er på. Noen sykehus henger dessverre veldig etter, der hierarki regjerer. Helt enig at normal folkeskikk bør vises, man hilser på sine kollegaer, uavhengig av status eller yrke. Der hvor jeg jobber (intensivsykepleier vel og merke) er det vanlig at man tar godt i mot nye leger, LIS eller hospitanter. Alle vet hvordan det er å være ny og alle har vært det selv en gang. Håper det blir bedre for deg etterhvert! Anonymkode: 6d2f3...1a0 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #10 Skrevet 17. august 2019 Første praksis er vel i bunn og grunn observasjon av faget. Utnytt det til det hele, få med deg alt du kan! Og still ikke så mye spørsmål underveis, men hellet noter og still spørsmål hvis det blir en ledig stund. Bedritne folk finner man i alle yrker dessverre, bruk det som lærdom til senere på hvordan du selv IKKE skal ta i mot studenter/behandle kollegaer. Anonymkode: c6189...6fa 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #11 Skrevet 17. august 2019 Enkelt og greit, den som håndhilser og prater med deg på morgenmøtet viser interesse og ender opp med studenten. Konsentrerer man seg om kaffekoppen eller prater intenst med sidemannen kan hvem som helst ende opp med studenten. Best å gjøre deg man kan for ikke å få ekstraarbeid. Der er som sagt lite folk og mange oppgaver, ingen vil ha enda mer å gjøre. Den dagen det er du selv som sitter der med full avdeling, signeringsliste på en meter og ønske om å rekke barnehagen, så kommer nok ikke du heller til å hilse ivrig på enda en ny stud.med. Husk at dere er langt over 100 studenter, noen avdelinger må ha innom alle sammen. Du trenger ikke håndhilse på et helt morgenmøte, det holder å hilse og si hvem man er, så kan du håndhilse på den du skal følge gjennom dagen. Husk også at du er på besøk i andres hverdag, en hverdag du nok ikke forstår så mye av enda. Og det handler ikke om hierarki, det handler om to ting; ressurser og tid. Anonymkode: 31938...00d 7
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #12 Skrevet 17. august 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er i din første praksis. Jeg tror ikke du bør henge deg opp i hvilke regimer de har og ikke har. Du vet ikke best enda, selv om du har sittet på skolebenken et år. Paracet er faktisk veldig vanlig å gi for å forebygge, samt det hjelper på å ha i bunn når andre smertestillende gis. Det at de overser deg er jo ikke greit, men hvordan opptrer du? Jeg er selv sykepleier og har vært borti mange medisinstudenter. Og noen er veldig høy på seg selv og nesevis. Ser overlegen ut og tror de vet alt bare fordi de har studert et par år. Og husk at legene har maaaaange studenter i året. De blir nok litt sliten, det er ikke bare bare. Men du bør virke interessert, spørre osv. Hvis du mener de burde gjort noe annet, så bør du ikke gå rett på. Du kan heller spørre "dere gjør slik og slik, hva er grunnen/bakgrunnen for at dere gjør det". Også kan det hende du er enig når du får svaret og om ikke så kan du forsiktig ta opp at du har lært slik eller har tidligere opplevd slik... Jeg har vært fall stort inntrykk av i min jobb at legene synes det er belastende med studenter med mindre de er veldig "på" og virker interessert i faget. De vil ikke pøse på med informasjon gratis. Man må være lærevillig. Anonymkode: 09aac...f7b For en forferdelig dårlig holdning du har til studenter! Lære bort noe gratis? Selvfølgelig skal man prøve å gi studentene all kunnskap man kan. En dag er de de som skal redde ditt liv. Jeg har heller ikke inntrykk av at TS vet best, men at hun er spørrende til om at "er det virkelig slik det er?". Det er mange ting man stusser over som ny i arbeidslivet. At TS syns det er rart at personer i et yrke med stor belastning kjører på uansett er ikke det minste rart. Men nå får hun se årsaken til utbrenthet, og gjøre seg opp en mening om legedrømmen virkelig er det hun trodde det var. Anonymkode: 6b28e...185 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #13 Skrevet 17. august 2019 Tror hiarkiet varierer, fra sykehus til avdeling. Men at det er et hiarki, helt klart. Skal jeg gjette så er det kirurgene som har det verste miljøet, hvor slike holdninger som du har møtt florerer. Dessverre. Er vel en konsekvens av en ukultur gjennom årtier, spisse albuer og en enorm arbeidsbelastning. Anonymkode: c0c40...e0a 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #14 Skrevet 17. august 2019 Synd at det skal være så knapt med bemanning at det utvikler en "du er en dritt om du er syk", at man ikke orker synet av studenter og alle blir opptatt av å mele sin egen kake. Anonymkode: b913b...ab5 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #15 Skrevet 17. august 2019 Ja, det tærer på å vite at alle helst skulle sett at du ikke var på avdelingen deres. Og skal jeg få noe som helst ut av oppholdet mitt der, må jeg selv til enhver tid lokalisere hvor de legene som orker å forklare meg ting befinner seg, for avdelingsoverlegen orker ikke blande seg. En kollega som ikke har snakket så mye til meg tidligere smilte og sa ''takk for i dag'' da jeg gikk hjem i går, det gjorde hele dagen min :´-) Anonymkode: 12a60...eba 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #16 Skrevet 17. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det tærer på å vite at alle helst skulle sett at du ikke var på avdelingen deres. Og skal jeg få noe som helst ut av oppholdet mitt der, må jeg selv til enhver tid lokalisere hvor de legene som orker å forklare meg ting befinner seg, for avdelingsoverlegen orker ikke blande seg. En kollega som ikke har snakket så mye til meg tidligere smilte og sa ''takk for i dag'' da jeg gikk hjem i går, det gjorde hele dagen min :´-) Anonymkode: 12a60...eba Et tips er å få en god tone med sykepleierne, de kan være veldig til hjelp de også Anonymkode: 6d2f3...1a0 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #17 Skrevet 18. august 2019 Regel 1 - kom deg innafor med sykepleierene ✌ De reddet praksisperiodene mine, uten tvil. Goodwill fra dem smittet over på legene slik at jeg fikk poeng i boken og være med på mye spennende prosedyrer osv 🙂 Hilsen sisteåret Anonymkode: 8248a...e44 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå