AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #1 Skrevet 17. august 2019 Gårdsplassen vår har begynt å gå tom for grus da traktoren tar den med seg i brøytinga, og vi har nå ufrivillig begynt å anlegge en liten eng av forskjellig gress/ugress over hele... Vil et nytt lag med grus/singel blokkere nok lys til at det som har begynt å gro, vil dø? Eller blir vi nødt til å sprøyte? Luking er ikke et alternativ, det vil ta ukesvis og det er bare å ta farvel med ryggen 😩😅 Anonymkode: 3fd2a...24e
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #2 Skrevet 17. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Gårdsplassen vår har begynt å gå tom for grus da traktoren tar den med seg i brøytinga, og vi har nå ufrivillig begynt å anlegge en liten eng av forskjellig gress/ugress over hele... Vil et nytt lag med grus/singel blokkere nok lys til at det som har begynt å gro, vil dø? Eller blir vi nødt til å sprøyte? Luking er ikke et alternativ, det vil ta ukesvis og det er bare å ta farvel med ryggen 😩😅 Anonymkode: 3fd2a...24e For en stund begraver du ugresset. Men så har du ny eng på gang. Skal du ha grus og ikke ugress må du legge duk etter å ha luket grundig før du legger ny grus. Men nå er vel ikke brøytesesongen langt unna? Vemt til våren når snøen går. Da er det og mindre ugress å fjerne. Anonymkode: 051ca...0cf
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #3 Skrevet 17. august 2019 Kokende vann dreper mye. Det vil alltid komme frø ned i grusen, så noe ugress må du nok leve med. Eller legge annet dekke, feks belegningstein eller asfalt. Anonymkode: eec5e...4a7 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #4 Skrevet 17. august 2019 Kokende vann eller godt med grovt salt. Det dreper ugresset. Saltet har også en lengre effekt, men må selvfølgelig gjentas årlig. Jeg benytter ca 20 kg hvert år og det holder ugresset tilbake. Benytter vanlig grovt salt fra matbutikkene. Foretrekker dette fremfor sprøyting. Anonymkode: 9dace...970 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #5 Skrevet 17. august 2019 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kokende vann eller godt med grovt salt. Det dreper ugresset. Saltet har også en lengre effekt, men må selvfølgelig gjentas årlig. Jeg benytter ca 20 kg hvert år og det holder ugresset tilbake. Benytter vanlig grovt salt fra matbutikkene. Foretrekker dette fremfor sprøyting. Anonymkode: 9dace...970 Har faktisk vurdert salt fremfor sprøyting! Får kjøpe inn noen sekker og ta en runde til våren 😊 TS Anonymkode: 3fd2a...24e
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #6 Skrevet 17. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: For en stund begraver du ugresset. Men så har du ny eng på gang. Skal du ha grus og ikke ugress må du legge duk etter å ha luket grundig før du legger ny grus. Men nå er vel ikke brøytesesongen langt unna? Vemt til våren når snøen går. Da er det og mindre ugress å fjerne. Anonymkode: 051ca...0cf Det er ikke vits i å legge duk da vi bor slikt til at det faller ned mye løv, frø og barnåler som vil kompostere og danne ny grobunn 😕 Men jeg skal prøve salt og se hvordan det går TS Anonymkode: 3fd2a...24e
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #7 Skrevet 18. august 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke vits i å legge duk da vi bor slikt til at det faller ned mye løv, frø og barnåler som vil kompostere og danne ny grobunn 😕 Men jeg skal prøve salt og se hvordan det går TS Anonymkode: 3fd2a...24e Salt i naturen i store mengder er miljøskadelig. Skal du drepe ugress med noe, så bruk kokende vann. Anonymkode: 051ca...0cf 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #8 Skrevet 18. august 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Salt i naturen i store mengder er miljøskadelig. Skal du drepe ugress med noe, så bruk kokende vann. Anonymkode: 051ca...0cf Hvordan skal jeg få til å helle kokende vann over 70m2 gårdsplass? ts Anonymkode: 3fd2a...24e 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #9 Skrevet 18. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skal jeg få til å helle kokende vann over 70m2 gårdsplass? ts Anonymkode: 3fd2a...24e Sett varmtvannsbereder på max en stund. Koble så en hageslange til kjøkkenkran eller badekar. Spyl gården til varmtvannet er brukt opp. Gjenta. Anonymkode: 7e72d...51a
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #10 Skrevet 18. august 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Salt i naturen i store mengder er miljøskadelig. Skal du drepe ugress med noe, så bruk kokende vann. Anonymkode: 051ca...0cf Kokende vann kan funke på småflekker, men som TS sier er det ikke bare bare å koke vann nok til en svær gårdsplass. TS: Jeg har hørt at noe av hemmeligheten med å holde ugresset unna grusen er å rake jevnlig. Men det er jo litt jobb. Anonymkode: c6c28...b79 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #12 Skrevet 18. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Sett varmtvannsbereder på max en stund. Koble så en hageslange til kjøkkenkran eller badekar. Spyl gården til varmtvannet er brukt opp. Gjenta. Anonymkode: 7e72d...51a Har du prøvd dette, så du vet at vanlige hageslanger, koblinger etc. tåler det varme vannet? De er jo gjerne beregnet på kaldtvann. Anonymkode: c6c28...b79 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #13 Skrevet 18. august 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sett varmtvannsbereder på max en stund. Koble så en hageslange til kjøkkenkran eller badekar. Spyl gården til varmtvannet er brukt opp. Gjenta. Anonymkode: 7e72d...51a Niks. Anonymkode: 3fd2a...24e
halap Skrevet 18. august 2019 #14 Skrevet 18. august 2019 Når jeg bruker kokende vann, benytter jeg vannkokeren og heller kokende vann rett på ugresset. Er hele plassen gjengrodd, så fungerer jo ikke denne metoden. Varmt vann fra bereder har jeg ikke forsøkt. Men jeg tviler på at det er varmt nok? Om salt er miljøskadelig? Vel, jeg foretrekker salt fremfor kjemikalier😁 Salt finnes naturlig i naturen. Det gjør ikke kjemikalier, og ut i fra dette foretrekker jeg salt. 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #15 Skrevet 18. august 2019 Poenget med å bruke duk under grus er at duken er kraftig nok til at nye frø ikke får satt røtter. Om man bruker tynn/dårlig duk vil ugresset vokse gjennom duken. Løv vil det uansett falle om det er trær i nærheten, men om man har skikkelig duk under grusen vil ingenting gro gjennom duken. Vi har god erfaring med skikkelig duk, varte iallfall 10 år uten ugress på gårdsplassen før duken ble slitt og fikk hull. Tre biler parkert som kjører ut og inn av gårdsplassen, så jeg er fornøyd med at duken holdt ca 10 år. Anonymkode: 9129b...600
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #16 Skrevet 18. august 2019 1 minutt siden, halap skrev: Når jeg bruker kokende vann, benytter jeg vannkokeren og heller kokende vann rett på ugresset. Er hele plassen gjengrodd, så fungerer jo ikke denne metoden. Varmt vann fra bereder har jeg ikke forsøkt. Men jeg tviler på at det er varmt nok? Om salt er miljøskadelig? Vel, jeg foretrekker salt fremfor kjemikalier😁 Salt finnes naturlig i naturen. Det gjør ikke kjemikalier, og ut i fra dette foretrekker jeg salt. Beklager å måtte ødelegge illusjonene dine, men salt er et kjemikalie. Og naturen er full av helt naturlige kjemikalier. Tyttebær inneholder f.eks. en god del E210 (benzosyre), sitron og lime inneholder masse E330 (sitronsyre), blåsyre finnes naturlig i planter og bær, og klorofyll er også et kjemikalie. Anonymkode: c6c28...b79
halap Skrevet 18. august 2019 #17 Skrevet 18. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager å måtte ødelegge illusjonene dine, men salt er et kjemikalie. Og naturen er full av helt naturlige kjemikalier. Tyttebær inneholder f.eks. en god del E210 (benzosyre), sitron og lime inneholder masse E330 (sitronsyre), blåsyre finnes naturlig i planter og bær, og klorofyll er også et kjemikalie. Anonymkode: c6c28...b79 Med kjemikalier tenker jeg først og fremst på Roundup, som gjerne er det man bruker på ugress. Og når det står mellom salt og roundup, så foretrekker jeg fortsatt salt. Alternativt kan man også bruke eddik. En hyggelig bieffekt i tillegg til at ugresset dør, er at det lukter vinaigrette i gårdsplassen😁😁😁
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #18 Skrevet 18. august 2019 3 minutter siden, halap skrev: Med kjemikalier tenker jeg først og fremst på Roundup, som gjerne er det man bruker på ugress. Og når det står mellom salt og roundup, så foretrekker jeg fortsatt salt. Alternativt kan man også bruke eddik. En hyggelig bieffekt i tillegg til at ugresset dør, er at det lukter vinaigrette i gårdsplassen😁😁😁 Men eddik tar ikke røttene, eller? Anonymkode: 3fd2a...24e
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #19 Skrevet 18. august 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget med å bruke duk under grus er at duken er kraftig nok til at nye frø ikke får satt røtter. Om man bruker tynn/dårlig duk vil ugresset vokse gjennom duken. Løv vil det uansett falle om det er trær i nærheten, men om man har skikkelig duk under grusen vil ingenting gro gjennom duken. Vi har god erfaring med skikkelig duk, varte iallfall 10 år uten ugress på gårdsplassen før duken ble slitt og fikk hull. Tre biler parkert som kjører ut og inn av gårdsplassen, så jeg er fornøyd med at duken holdt ca 10 år. Anonymkode: 9129b...600 Hvilken duk brukte dere? Anonymkode: 3fd2a...24e
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #20 Skrevet 18. august 2019 26 minutter siden, halap skrev: Med kjemikalier tenker jeg først og fremst på Roundup, som gjerne er det man bruker på ugress. Og når det står mellom salt og roundup, så foretrekker jeg fortsatt salt. Alternativt kan man også bruke eddik. En hyggelig bieffekt i tillegg til at ugresset dør, er at det lukter vinaigrette i gårdsplassen😁😁😁 Det er mye enklere å diskutere når folk ikke finner på sin egen betydning av vanlige ord og begreper. Anonymkode: c6c28...b79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå