Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var usikker på om jeg skulle poste her eller under helse, men poster det her fordi artikkelen handler mye om hvordan (mangelen på) alkohol påvirket forfatterens forhold til venner og kollegaer. 

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2019/08/02/195598640/jeg-skulle-bare-kutte-ut-alkohol-i-en-maned-men-var-ikke-forberedt-pa-virkningen-det-hadde

Forfatteren beskriver at hun nærmest ble et nytt menneske i den måneden hun kuttet ut alkohol. Jeg syns det virker veldig overdrevent og nærmest misjonerende. Jeg har selv prøvd en hvit måned. Det gjorde jeg i januar. Jeg valgte å gjøre det fordi jeg syntes jeg hadde drukket for mye alkohol i julen, da tok jeg meg 1-3 enheter hver eneste dag, mens jeg normalt ligger på ca 3 enheter per uke.

Jeg fullførte hele måneden uten å røre alkohol. Og merket absolutt ingen forskjell. Hverken på kroppen eller sosialt.

Hva med deg, har du tatt en hvit måned noen gang, og hvordan opplevde du i så fall det?

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt mange hvite måneder og også hele år. For meg handler det om form og og hvordan jeg opplever at alkoholen påvirker meg (psykisk og jeg blir skikkelig fyllesyk av bare en enhet). Jeg savner ikke alkohol i det hele tatt og er nok helt avholds etterhvert. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg har hatt et hvitt liv. Er nå 48 år og har aldri smakt alkohol. Er oppvokst med alkoholiserte foreldre og derfor frister det rett og slett ikke. Men har ikke hatt et begrenset liv likevel, hverken sosialt eller på andre måter.

Anonymkode: 64ce8...611

• Liker 12
Skrevet

Det er vel 4 år siden jeg hadde en hvit måned. Da hadde jeg dem ofte årlig eller flere ganger årlig.

Var ikke verdt fokuset.

Og generelt kropp og psyke er bedre hos meg med alkohol. 

Anonymkode: 6f54a...7e2

• Liker 3
Skrevet

Har gått i flere mnd. uten alkohol. Null problem. 

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.niaaa.nih.gov/alcohols-effects-body

https://www.addictioncenter.com/community/why-alcohol-is-the-deadliest-drug

... Så lenge det finnes trygge rus alternativer så finner ikke jeg noen grunn til å bruke alkohol personlig 🙂 

Anonymkode: cf8ae...295

Hvilke rusalternativer bruker du? Selv drikker jeg ikke alkohol pga rusen. Det er sjelden at jeg drikker så mye at jeg merker noen virkning. Så rus har ikke noen betydning i mitt liv. 

• Liker 1
Skrevet

Er inne i mitt tiende alkoholfrie år eller noe sånt nå :laugh:

• Liker 8
Skrevet

Har gått flere år uten problemer.

Anonymkode: 3c042...a82

• Liker 3
Skrevet

Vil avstå en måned- noen som joiner ? 🙋‍♀️

Anonymkode: 15502...c61

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vil avstå en måned- noen som joiner ? 🙋‍♀️

Anonymkode: 15502...c61

Jeg får vel ta utfordringen siden jeg startet denne tråden :)

Skal vi ta september, med start 1. september og ut måneden?

• Liker 2
Skrevet

Kan drikke hver helg, eller la det gå måneder i mellom.

Merker ingen forskjell, drikkingen er situasjonsbetinget.

Anonymkode: bf65f...1c6

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har kun hatt beviste alkoholfrie tider når jeg har gått på antibiotika, men likevel kan jeg uten problem gå en måned og mer uten alkohol i perioder da det varierer veldig hvor ofte jeg drikker. Noen ganger foregår det mye sosialt hvor det kan bli en del alkohol. I andre perioder føler jeg bare mer for noe brus enn et glass øl. Ser dog ikke noe spesielt med å avstå fra alkoholen vs å drikke litt. Det gjør ikke noe ned kroppen og mentaliteten min siden det uansett ikke er enorme mengder når jeg drikker.

Endret av Moonwalker
  • Liker 2
Skrevet

Skal man merke forskjell på den måten artikkelforfatteren beskriver må man i alle fall ha et langt høyere alkoholforbruk enn det jeg er vant til. Her kan det gå flere måneder mellom alkoholenhetene, og når jeg drikker er det svært sjeldent mer enn 2-3 enheter på en uke. Jeg fester lite, så beruset er jeg kanskje etpar ganger i året. Ser derfor ingen grunn til å velge å ha hvit måned helt bevisst. 

• Liker 4
Gjest Alkoholist
Skrevet

Har prøvd flere ganger. Funker dårlig. 

Skrevet

Jeg drikker så lite alkohol at jeg har garantert hatt mange hvite måneder helt uten å tenke på det :) 

Anonymkode: 97186...c76

• Liker 9
Skrevet

Tror jeg er på år 3 uten alkohol. Merker lite forskjell, drakk lite i utgangspunktet. 

Anonymkode: 45487...298

• Liker 3
Skrevet

Har alltid hvite måneder i januar og februar. Merker det på formen når jeg trener, kan sprette opp i helgene og jogge. Men ellers merker jeg ikke så mye. Tenker at man merker mye dersom man ellers drikker mye/fester mye.

Anonymkode: f2bf3...ea7

Skrevet

Nå later det til at forfatteren hadde et relativt høyt alkoholforbruk før den den "hvite måneden" og da er det vel ikke så rart at vedkommende merker stor forskjell. 

Jeg har mer eller mindre sluttet å drikke alkohol av helsemessige årsaker (Ikke forårsaket av alkohol, men jeg opplever at alkohol forverrer symptomene) og kan ikke si at jeg merker noen forskjell (Ut over at jeg unngår den direkte symptomforverringen som skjer når jeg drikker mer enn 1 - 2 enheter alkohol). Ikke har jeg opplevd noe savn i forhold til å ikke kunne drikke alkohol heller. 

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, TotalAlkoholist skrev:

Har prøvd flere ganger. Funker dårlig. 

På hvilken måte?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...