Skiftenøkkel Skrevet 16. august 2019 #1 Skrevet 16. august 2019 jeg har to katter, den første har bodd med meg siden den var halvåret gammel. den andre kom for snart 1,5 år siden, som kattunge sammen med ett søsken. de var reddet fra et fjøs. veterinær mente at for å i det heletatt få dette prosjektet tamt, var oddsen bedre om en ble avlivet, så ble gjort. i løpet av det det siste året har den nye katten og jeg hatt stor fremgang, etter hvert ville hun gjerne koses med, men bare ved matfatet. nå går det til nød ellers også, men helst ved matfatet. den nye katten er innekatt, og har kun tilgang til stue og kjøkken. på sikt ønsker jeg at den kan være utekatt som min første, men jeg vet ikke når den er klar for det, eller hvordan jeg går frem. med min første var det enklere, for den var mye yngre da den kom til meg og var vant til mennesker. selv tenker jeg å begynne å introdusere katten for nye rom til å begynne med, å bli vant med at jeg åpner dører og at det er trygt å passere. men noe i meg sier at katten må tørre å komme helt inntil meg for kos i sofa/stol uten skepsis først. bortsett fra i begynnelsen etter sterilisering har jeg ikke plukket opp eller håndtert katten mot dens vilje. (måtte fores med tube). noen med erfaring?
Tvist Skrevet 19. august 2019 #2 Skrevet 19. august 2019 Synes dyrlegen din begikk en stor feil, som dessverre kostet en katt livet, ved å anbefale avliving. Trist. Men det var ikke det du spurte om. Er nok viktig at katten på eget initiativ tør å komme nær det før du slipper den ut. Øv gjerne innkalling på den. Lokk på den og la den få snop når den kommer. Er også bra å leke mye med katten, det gjør at den vil forbinde deg med noe positivt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå