AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #1 Skrevet 16. august 2019 Jeg er nyansatt i kommunen (helsevesenet). Jobber på en bolig for utviklingshemmede. Har jobbet der et drøyt halvår i full stilling. I kveld har mannen min vært på fest på sin jobb. Der hadde han snakket med sin kollega som er mannen til min sjef. Han hadde lagt ut om forholdene på min arbeidsplass. At min sjef (kona hans) hadde jobbet med å «rydde opp» i ting og problemer (fortalte detaljer fra hva slags problemer det dreide seg om), om håpløse ansatte, og hvordan hun hadde «reddet» arbeidsplassen min og gjort ting mye bedre enn tidligere ledere😳 Jeg oppfatter min sjef som en tafatt, konfliktsky tøffel som snakker alle ansatte etter munnen, som kommer sent og drar hjem tidlig, som ikke tar telefonen når vi ringer (ringer aldri unødig) og som er faglig udyktig. At hun fremhever seg selv som en helt som har rydda opp er latterlig. Det jeg likevel reagerer sterkt på er hvordan hun har brutt taushetsplikten og fortalt detaljer som er taushetsbelagte. Jeg sa til mannen min at jeg håper virkelig ikke jeg får noen problemer, for da får vel gubben hennes vite detaljer fra det 😲 og han gubben hennes plaprer til alle. Det var mange på festen i kveld som fikk høre statusen på arbeidsplassen min 😥 bare negativt. Kjente meg ikke igjen i beskrivelsene heller, da vi ansatte ble omtalt meget dårlig. Inkompetente og håpløse. Jeg oppfatter at vi er mange ulike personer med mye ulik kompetanse og alle er dyktige. Men det er en avstand mellom personalgruppa og sjefen. Hun involverer seg ikke med oss, kjenner ikke brukerne og vet ikke hva vi driver med på jobb. Hun sitter inne på kontoret sitt og isolerer seg. Har hatt en dårlig magefølelse på sjefen min siden jeg begynte, men dette tok kaka. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: b1c9e...805
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #3 Skrevet 18. august 2019 Først av alt - Skulle tro du var ansatt på jobben min.. I eksakt samme situasjon som deg (minus plapringen fra sjef, til mann, til gubben din).. Tungt å ha en slik sjef, og desto tyngre blir hverdagen med å bistå brukerne. For å svare på spørsmålet ditt; brudd på taushetsplikt er svært alvorlig, og må håndteres deretter. At sjefens mann sitter på denne typen informasjon gjør saken desto mer komplisert. For det første er det rimelig å anta han har fått tilgang på denne informasjonen over tid basert på mengden informasjon (altså ingen enkelthendelse). For det andre er han ikke underlagt taushetsplikt og er derfor ikke forhindret fra å spre denne informasjonen videre (hvilket han tilsynelatende gjør med glede). Det vil si at lovbruddet er av et visst omfang. Forutenom lovbrudd kan det antas at sjefen din også har handlet i strid med kommunens arbeidsreglement og retningslinjer. Disse inkluderer ansattes ansvar for å sikre et godt arbeidsmiljø og sikre enhetens (og kommunens) rennomé. Ettersom du jobber i et bofellesskap for mennesker med utviklingshemning velger jeg å anta at lederen din er vernepleier. For vernepleiere er det utformet yrkesetiske retningslinjer som ligger til grunn for vernepleierfaget. Det er absolutt mulig å stille spørsmålstegn ved leders egnethet når hun åpenbart handler i strid med flere punkter. Dersom lederen din ikke er vernepleier er det sikkert egne retningslinjer for vedkommendes profesjon, men ofte går de ut på stort sett det samme. Kontakt leddet over din sjef. Overrekk et skriftlig dokument med oversikt over hva som ble sagt, dato for hendelsen, og fra hvem informasjonen kom fra. Om du kalles inn til møte; ta med deg tillitsvalgt (husk! Det kan hende at flere forbund er representert på din arbeidsplass og det bør vurderes om også disse skal med fordi informasjonen kan omhandle noen av deres medlemmer). Ta også med verneombud (dette går på arbeidsmiljø). Lykke til! Anonymkode: 5e52c...b98 2
Teyla Skrevet 24. august 2019 #4 Skrevet 24. august 2019 Taushetsplikten handler om brukerne/de som bor der. Om hun har plaptet om organisatoriske utfordringer, udugelige ansatte o.l omfatter ikke det taushetsplikten.. Det er også lov å snakke om situasjoner, taushetsplikten handler kun om å ikke identifisere personen eller saker det gjelder. Er det slå steder med små forhold må man være ekstrent forsiktig med å utgi detaljer om brukere. Og, å plapre på fest er aldri hensiktsmessig, dette er tenkt i situasjoner hvor informasjonen kan være nyttig å dele for å lære eller få råd.. 🙄 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #5 Skrevet 24. august 2019 På 17.8.2019 den 1.20, AnonymBruker skrev: Jeg er nyansatt i kommunen (helsevesenet). Jobber på en bolig for utviklingshemmede. Har jobbet der et drøyt halvår i full stilling. I kveld har mannen min vært på fest på sin jobb. Der hadde han snakket med sin kollega som er mannen til min sjef. Han hadde lagt ut om forholdene på min arbeidsplass. At min sjef (kona hans) hadde jobbet med å «rydde opp» i ting og problemer (fortalte detaljer fra hva slags problemer det dreide seg om), om håpløse ansatte, og hvordan hun hadde «reddet» arbeidsplassen min og gjort ting mye bedre enn tidligere ledere😳 Jeg oppfatter min sjef som en tafatt, konfliktsky tøffel som snakker alle ansatte etter munnen, som kommer sent og drar hjem tidlig, som ikke tar telefonen når vi ringer (ringer aldri unødig) og som er faglig udyktig. At hun fremhever seg selv som en helt som har rydda opp er latterlig. Det jeg likevel reagerer sterkt på er hvordan hun har brutt taushetsplikten og fortalt detaljer som er taushetsbelagte. Jeg sa til mannen min at jeg håper virkelig ikke jeg får noen problemer, for da får vel gubben hennes vite detaljer fra det 😲 og han gubben hennes plaprer til alle. Det var mange på festen i kveld som fikk høre statusen på arbeidsplassen min 😥 bare negativt. Kjente meg ikke igjen i beskrivelsene heller, da vi ansatte ble omtalt meget dårlig. Inkompetente og håpløse. Jeg oppfatter at vi er mange ulike personer med mye ulik kompetanse og alle er dyktige. Men det er en avstand mellom personalgruppa og sjefen. Hun involverer seg ikke med oss, kjenner ikke brukerne og vet ikke hva vi driver med på jobb. Hun sitter inne på kontoret sitt og isolerer seg. Har hatt en dårlig magefølelse på sjefen min siden jeg begynte, men dette tok kaka. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: b1c9e...805 Men hva konkret er brudd på taushetsplikten her? Dere har ulik oppfatning av hennes rolle, men utover det ser jeg ingen. Er det smart å plapre slik om arbeidsplassen, nei -men jeg ser ikke noe lovbrudd Anonymkode: 090db...797 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå