AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #1 Skrevet 16. august 2019 Lurer på om noen vet noe om dette? Var en bekjent, som fortalte meg at alle med Asberger kunne få uføretrygd da de ble 18 år. Men tenker jo at det kan da umulig stemme. Og det må da være flere av de, som både klarer å ta utdannelse, og jobbe. Anonymkode: d56b8...268
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #2 Skrevet 16. august 2019 Det stemmer ikke. Asperger gir ikke automatisk ufør. Mange med Asperger som har gode utdannelser og jobber fullt. Og som lever normale og gode liv. Anonymkode: 61f13...383 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #3 Skrevet 16. august 2019 Asperger her, fikk ikke uføre og lever på sparepenger. Fungerer ikke i samfunnet Anonymkode: 44820...b4d
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #4 Skrevet 16. august 2019 Det finnes vel medisiner som de tar så de fungerer normalt? Mener jeg å ha hørt i alle fall. Anonymkode: 95140...48c
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #5 Skrevet 16. august 2019 Jeg leste et sted at kun 5% av de med asperger diagnose jobber fullt. Så er det sikkert en del som jobber deltid i tillegg. Også har du de som fungerer så bra at de aldri har blitt utredet, ettersom dette tallet vel bare er av de som har blitt diagnostisert. Asperger diagnose gir ikke automatisk uføretrygd nei, det er arbeidsevnen som avgjør, og man må prøves ut i tiltak som de fleste andre. Og nei, det finnes ikke medisiner for asperger. Anonymkode: f0c0f...c33 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #6 Skrevet 16. august 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Asperger her, fikk ikke uføre og lever på sparepenger. Fungerer ikke i samfunnet Anonymkode: 44820...b4d Da må du prøve å få advokat og klage pp vedtaket ♥️ Anonymkode: d8809...e0f
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #7 Skrevet 17. august 2019 TS. her. Takk for svar. Trodde vel det ikke var så enkelt. Jeg har nylig fått diagnosen på barnet mitt, og her har da både jeg og barnet planer om utdannelse, jobb og et normalt liv. Håper da virkelig ikke barnet ender som ufør. Anonymkode: d56b8...268
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #8 Skrevet 17. august 2019 Man må bare velge en utdannelse/yrkesvei som passer. Det finnes mange muligheter. Anonymkode: de55f...11b 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #9 Skrevet 17. august 2019 Begynn tidlig med å se hva barnet liker og mestrer. Fokuser på det. Trenger barnet privatundervisning i noe, så ikke vær gnien der. Det finnes noen bedrifter som bare ansetter mennesker med Asperger. Folk med ASb er veldig ulike. Mange har tilleggsdiagnoser som ADHD, dysleksi og angst, noe som gjør det vanskeligere. Det viktigste er at du er i forkant og jobber målrettet mot en kompetanse som kan passe for hn. Snakk med andre foreldre som har barn som er i jobb og studier og hvilke råd de kan gi i forhold til det Anonymkode: b3dfe...0e2 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #10 Skrevet 17. august 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: blir-flertallet-av-aspergere-uføre/ Anonymkode: d56b8...268 Har vært mye "diskusjon" om det temaet på kg, problemet er at ingen vet, det jeg har valgt å forholde meg til er studien av 50 gutter med Asperger i Sverige, som ble fulgt opp i 20 år. Studien finner du her https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/42343/1/gupea_2077_42343_1.pdf Nå er selvsagt 50 tilfeldig valgte gutter ikke helt representativt, men trolig gir det en grei indikasjon på hvor landet ligger, +- noen % selvsagt. Og jenter gjør det nok noe bedre enn guttene, er mitt estimat, men dette er det beste vi har, 50 svenske gutter med asperger som ble vitenskapelig fulgt opp i 20 år : Fra tabell 10 ser vi en del ting, bla.a ser vi at 20/50 (40%) er i ordinær lønnet jobb eller studerer de aller fleste av disse er nok i jobb, 17/50 enten jobber med lønnstilskudd, eller på VTA bedrift (34%) og 13 jobber ikke (26%) Men noe viktig vi ser fra denne undersøkelsen er at det var 11 av de 50 guttene, som ikke lenger kvalifiserte for diagnosen Asperger nå 20 år etter, og av disse 11 så var 10/11 (91%) i jobb eller studier, trolig hovedsakelig i jobb grunnet alderen. For de som fikk diagnosen asperger som yngre, og fortsatt kvalifiserte for diagnosen 20 år etter, så er det mye mer dystert, bare 10 av 39 (25%) gutter som fortsatt hadde asperger diagnosen, var i ordinær lønnet jobb eller studier 13/39 (33%) hadde ingen VTA jobb eller lønnstilskudd jobb, altså helt utenfor arbeidslivet trolig på trygd 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Lurer på om noen vet noe om dette? Var en bekjent, som fortalte meg at alle med Asberger kunne få uføretrygd da de ble 18 år. Men tenker jo at det kan da umulig stemme. Og det må da være flere av de, som både klarer å ta utdannelse, og jobbe. Anonymkode: d56b8...268 Får å få trygd i Norge, kreves det at du ikke kan jobbe, og at årsaken må være en gyldig vitenskapelig definert sykdom skade eller lyte. Asperger er en sykdom som er en gyldig sykdom/skade eller lyte, men folk har forskjellige egenskaper, og det er forksjellige grader av asperger også, så det er ikke automatikk i det nei, Asperger beviser ikke at du ikke kan jobbe, men dersom du ikke kan jobbe og det er pga Asperger er det en gyldig diagnose. Altså, dersom du ikke kan jobbe, OG har asperger (og asperger er relatert til at du ikke kan jobbe) så kvalifiserer du i utgangspunktet til uføretrygd ja. Dersom du derimot ikke kan jobbe, men ikke har en diagnose, så kvalifiserer du ikke for uføretrygd, selv om du ikke kan jobbe, så bla.a en del sykdommer en ikke har oppdaget enda fører til at en del mennesker ikke får annerkjennelse for sykdommen sin og dermed må leve på sosialstønad. Det er bla.a en sykdom som går ut på manglende oksygenopptak i celler som gjør folk ekstremt utmattet av fysisk aktivitet, mange tror dette er late folk, men forskningen går fremover og vi er ganske nærme en vitenskapelig forklaring og forhåpentligvis noen tester som kan detektere dette om noen år, men inntil da, så kvalifiserer disse ikke for uføretrygd, med dagens system, med mindre en har andre diagnoser også som kan forklare at en ikke kan jobbe 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Asperger her, fikk ikke uføre og lever på sparepenger. Fungerer ikke i samfunnet Anonymkode: 44820...b4d Kjenner ikke din situasjon, men vil anbefale å klage på vedtak, har vært i avisene ofte at de gir "taktiske" avslag for å oppfylle kvoter etc, altså i mange tilfeller gir de helt uberettigede avslag, gjerne i håp om at personene ikke klager på vedtaket og dermed går glipp av en ytelse de egentlig har krav på. Se hva de oppga som årsak til avslag, og skaff dokumentasjon etc om det manglet, og klag eller søk på nytt, ikke noe å tape på det 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Det finnes vel medisiner som de tar så de fungerer normalt? Mener jeg å ha hørt i alle fall. Anonymkode: 95140...48c Nei (mange har depresjon og angst da, det finnes noe medisiner som kan virke noe mot dette, men det virker ikke mot aspergern). Hørte også om noen som sniffet noe saker, men det virket være veldig eksperimentelt og ikke noe som har dokumentert effekt (på asperger) enn så lenge.... Trolig placebo eller at det bistod med relaterte problemer. 11 timer siden, AnonymBruker skrev: TS. her. Takk for svar. Trodde vel det ikke var så enkelt. Jeg har nylig fått diagnosen på barnet mitt, og her har da både jeg og barnet planer om utdannelse, jobb og et normalt liv. Håper da virkelig ikke barnet ender som ufør. Anonymkode: d56b8...268 Joa fint med planer bare forsøk være litt realistisk. Og som studien over viste går det, i snitt, ganske så dårlig med aspergere i skole systemet, dobbelt så mange dropper ut av universitetet, som det er som fullfører høy utdannelse. Og mange dropper ut lenge før den tid. Er mange aspergere som klarer høy utdannelse fordi en kan sitte hjemme å lese for seg selv og lære ting, men så kommer arbeidslivet da, og det er noe helt annet og mye værre for aspergere. Men forsøk å finne noe aspergern er god i og liker å gjøre, også får en forsøke tilrettelegge til at det skal gå bra for han i en slik jobb, men det er ingen garantier her, ofte går det i dass. Lykke til Anonymkode: ee536...020
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #11 Skrevet 17. august 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joa fint med planer bare forsøk være litt realistisk. Og som studien over viste går det, i snitt, ganske så dårlig med aspergere i skole systemet, dobbelt så mange dropper ut av universitetet, som det er som fullfører høy utdannelse. Og mange dropper ut lenge før den tid. Er mange aspergere som klarer høy utdannelse fordi en kan sitte hjemme å lese for seg selv og lære ting, men så kommer arbeidslivet da, og det er noe helt annet og mye værre for aspergere. Men forsøk å finne noe aspergern er god i og liker å gjøre, også får en forsøke tilrettelegge til at det skal gå bra for han i en slik jobb, men det er ingen garantier her, ofte går det i dass. Lykke til Anonymkode: ee536...020 Tusen takk for svar. Ser jo ikke helt bra ut for de med Asperger. Men kan de vokse det av seg? Jeg trodde det var sånn at hadde man Asperger, så har man det resten av livet. Jeg håper virkelig det går bra med min sønn, selv om han sliter med skolevegring. Han er smart, og klarer seg bra faglig, og han har gode venner. Og håper skolen klarer å tilrettelegge bedre for han, nå som det er en diagnose på plass. Det yrket han ønsker, kan han både ta fagbrev i, og en bachelorgrad. Og vet vi kan få tilrettelagt, hvis skole blir vanskelig, med 4 år med lærlingtid, og så få fagbrev. Så jeg håper jo virkelig det skal gå bra med han. Anonymkode: d56b8...268
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #12 Skrevet 17. august 2019 Ei venninneav meg har Asbergers, hun både jobber og studerer. Min veileder på universitetet har Asbergers.så, nei ikke alle. Anonymkode: d7517...10a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå