Gå til innhold

Har du bunad?  

1. 1. Har du bunad?

• Ja
      52
    • Nei
      10
    • Nei, men skulle gjerne hatt
      10

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bunad, den gammle Vestfoldbunaden. Fikk til konfirmasjonen av mamma og pappa. Bruker den 17 mai, og julaften :) Hva med dere andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg har sunnmørsbunad. (Eller, Ørskogbunad som den egentlig heter, kalles også Märtabunad etter at kronprinsesse Märta fikk en slik (altså, ja, jeg mener kronprinsesse, ikke prinsesse, altså kona til Kong Olav) for en evighet siden.)

Jeg fikk den til konfirmasjonen, og bruker den 17. mai, i barnedåp og konfirmasjon.

Skrevet

Har bunad - men bruker den nesten aldri.

Synes det blir alt for varmt - må i tilfelle være på en kald og grå 17. mail.

Gjest the imp
Skrevet

Jeg har Gudbrandsdalens festdrakt i blått uten forkle. Bruker den stort sett på 17. mai og de gangene jeg har vært i konfirmasjon.

Skrevet

Har Østfoldbunad, bruker den stort sett til 17. mai og konfirmasjoner.

Bunad på julaften har jeg faktisk aldri sett/hørt om, det er nok ikke spes. vanlig på denne kanten av landet akkurat...

Gjest Sesselja
Skrevet

Ja, jeg har en mørkeblå sunnmørsbunad som kun brukes de gangene jeg er i Ålesund på 17. mai.

Skrevet

Har gudbrandsdalen festdrakt sort som jeg er veldig glad i.

Bestemor som har brodert.

Brukes ihvertfall 17. mai og om det dukker opp andre anledninger i løpet av året.

Skrevet
Ja' date=' jeg har en mørkeblå sunnmørsbunad som kun brukes de gangene jeg er i Ålesund på 17. mai.[/quote']

Samme som jeg har, den er fin den. Men hvorfor tar du den ikke med deg til andre plasser du er 17. mai? Jeg flyttet hjemmefra 3 år før bunaden min, for de tre årene var jeg alltid hjemme 17. mai, men så flyttet bunaden min etter. Det er ikke SÅ vanskelig å stryke bunadskjorte, og det er kjekt å gå i bunad i andre byer også. Som ikke er helt lik den de fleste andre har der.

Skrevet

Jeg har bunad og bruker den når også stort sett 17 mai og konfirmasjoner. Min er en rogalandsbunad m/jelsa mønster :P

Fikk den til komfirmasjonen av min mormor :P

Gjest Sesselja
Skrevet

Men hvorfor tar du den ikke med deg til andre plasser du er 17. mai?

Fordi jeg bodde i England i fem år, og det er ikke like moro å gå rundt i bunad en vanlig arbeidsdag! Dessuten er det ikke noe særlig å oppbevare et så dyrt plagg i de fuktige studentboligene der borte.

I år skal jeg til Oslo den syttende for å besøke mannen. Da blir det heller ikke bunad. Det er for tungt å dra på for en helgetur.

Skrevet

Har Vasshusbunaden (Nord-Aker), og er veldig fornøyd med den.

Gjest Betty Boop
Skrevet

Ja, jeg har Lofot-bunad. Den henger hjemme hos mamma og pappa. Han brukt den hver 17. mai siden konfirmasjonen med unntak av russetiden og én annen gang.

Skrevet

Nei, og har ingen planer om å anskaffe det heller.

Skrevet

Fordi jeg bodde i England i fem år, og det er ikke like moro å gå rundt i bunad en vanlig arbeidsdag! Dessuten er det ikke noe særlig å oppbevare et så dyrt plagg i de fuktige studentboligene der borte.

I år skal jeg til Oslo den syttende for å besøke mannen. Da blir det heller ikke bunad. Det er for tungt å dra på for en helgetur.

Skjønner. Skjønner godt. :)

Jeg drar på min for en helgetur om noen uker, for en konfirmasjon, men det er mitt valg. Jeg elsker bunaden min.

Gjest Revenka
Skrevet

Ja, jeg har tromsbunaden. Jeg liker den veldig godt!

Skrevet

Nei, har ikke bunad, og vil ikke ha det heller.

Skrevet

Ja, jeg har rød romeriksbunad. Som Betty Boop fikk jeg til konfirmasjon, og det er vel bare to 17. mai'er jeg ikke har brukt den. (Hvorav den ene gangen da jeg var russ.) Den andre 17. mai jeg gikk i noe annet enn bunad, følte jeg meg helt "uttafor" - som å komme i fint selskap i pysjamas :ler: Skal mye til før jeg går i noe annet på 17. mai igjen, ja.. Jeg også elsker bunaden min :-)

Skrevet

Jeg har sunnmørsbunad som jeg har arvet etter min mor som kommer fra sunnmøre.

Bruker den selvsagt 17.mai. Har ikke hatt den mer enn i 2 år, men har brukte den i en konfirmasjon også.

Gleder meg til å bruke den hver gang.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har "gavekort" på (sunnmørs-)bunad hos mine foreldre, men har ingen planer om å benytte meg av den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...